K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Za oponou vývoje Armored Warfare ve studiu Obsidian Entertainment

Přinášíme vám pohled na samotný vznik herního obsahu pod rukama vývojářů, proslov CEO Obsidianu Fearguse Urquharta i identitu toho, kdo může za všechny vaše problémy ve hře.

Armored Warfare ve studiu Obsidian Entertainment

Armored Warfare ve studiu Obsidian Entertainment FOTO: GAMIFIQUE.cz

V říjnu jsme v Los Angeles kromě rozhovoru s Feargusem Urquhartem (CEO Obsidian Entertainment) a Richardem Taylorem (vedoucí projektu Armored Warfare) přivezli i spoustu informací a foto i video materiálu z následné prohlídky vývojářského studia. Pojďte si tedy doupě Obsidian Entertainment projít s námi. Začneme hned na začátku, při vstupu do prostor studia.

Snový workplace každého herního nadšence

Při prvních krocích, které vedou do "kanceláří" Obsidianu na vás udělá dojem už chodba s recepcí, vyzdobená zarámovanými podepsanými plakáty, kde můžete na recepčním pultu vidět obsidián od Obsidianu, ceny získané za jejich legendární tituly a především epickou Fallout sochu v životní velikosti.

Vtipné vzkazy, které naleznete kromě ledniček po celém studiu, dokazují uvolněnost atmosféry ve studiu, kde podle doložených zdrojů (informační vývěska) po dlouhou dobu nebyl jediný den bez incidentu s Velociraptorem. Za všechno totiž může Kemski.

Chodba je lemována oldschoolovými herními automaty i moderní zábavní technikou, která by zaručeně nejednoho herního nadšence zlákala k tomu, zůstat v práci i po konci pracovní doby. Já bych byla jednou z nich.

img-responsive

Prostory studia zdobí i opravdové oldschool skvosty | foto: GAMIFIQUE.cz

Nuda při konferencích? Never!

Konferenční místnost je prakticky doupětem pro hraní deskových her, kterých mají v Obsidianu v zásobě opravdu požehnaně. Zdobí ji mimo jiné i pravý armádní suvenýr jednoho z vývojářů.

Od polygonů přes kamufláž

Ve studiu se ale především pracuje na vývoji tanků Armored Warfare. Každý takový tank projde od počátku svého vzniku dlouhou cestou. Techničtí umělci nejprve začnou s předlohou ve workbooku, podle které poskládají vozidlo v obrovských detailech z milionů polygonů. Zastoupeny jsou všechny dveře, madla, jednotlivé šrouby… veškeré detaily, ale velice hrubě. Z hranaté kombinace pak vznikne zhruba 3 týdny vyvíjený detailní model, který navýší počet polygonů na neskutečných 6-7 milionů. Každý z nich tvoří samostatnou, plně funkční komponentu.

img-responsive

Armored Warfare ve studiu Obsidian Entertainment | foto: GAMIFIQUE.cz

Takový produkt je pak podroben zkoumavému pohledu vývojářů, vydavatelů a konzultantů, kteří jsou experty v oboru. Například T90 MS byl před nedávnem jen shlukem několika miliónů polygonů. Ve hře už je ale jejich počet omezen na zhruba 50 000. Speciální technikou se vytvoří obraz veškerých rozdílů, které nejsou ve finální padesátce obsaženy, šrouby atd., vezmou se a přemění v texturu, která vytváří iluzi těchto detailů ve hře.

img-responsive

Nico vytváří nové camo na tanky | foto: GAMIFIQUE.cz

Když tanky skončí se svou grafickou fází a mají i svůj potisk, neznamená to, že jsou připraveny pro použití ve hře. Nejprve se přesunou do další místnosti přes chodbu, kde už na ně čekají další vývojáři.

Kola se točí

Ti vezmou připravený mash a upraví ho do podoby přijatelné pro hru, stejně jako by se připravovala postavička pro animaci. Musí se ujistit o takových věcech jako sledování trasy, počet a směr točících se kol a podobné záležitosti.

img-responsive

Myslet se musí i na tak základní věci, jako jestli se točí kola | foto: GAMIFIQUE.cz

Odtud se tank přesouvá k další skupině designerů, kteří vytvoří armor a individuální komponenty, často v upgradovatelné verzi. Zajímavé je, že když střílíte z tanku, netrefujete povrch, který vidíte. Pod tankem je ukrytý předmět, který představuje armor. Má tloušťku, specifikaci a vrstvení materiálu a další důležité hodnoty. Každý tank má své vlastní hodnoty jednotlivých částí armoru a zničitelné části.

Celkový čas pro vytvoření jednoho tanku skrze všechny zmíněné procesy, od počátku po implementaci do hry je tři měsíce. Výroba dodatečných armorů a vylepšení, dobu pro “výrobu” tanku značně prodlužuje. Musí se také nastavit hodnoty jako maximální možná rychlost, zrychlení, rychlost rotace tanku a jeho hlavně, úhel náklonu a další.

img-responsive

Armored Warfare ve studiu Obsidian Entertainment | foto: GAMIFIQUE.cz

Na balanc se musí ručně

Andrew, zodpovědný za balanc a vývoj hry, využívá ke své práci armor indikátor. Simulace armoru v AW zohledňuje i úhel, pod kterým střela narazí do armoru vozidla, stejně jako jeho tloušťku a složení. To by bylo opravdu složité vypozorovat z jednoho číselného údaje, takže Andrew sleduje obrovské množství údajů v tabulkách. Z těch je schopen určit, jakým způsobem které vozidlo může poškodit jaké jiné. Procenta výher a proher jsou porovnávány s velikostí vzorku dat, průměrnou reputací získanou za jeden zápas v porovnání s průměrem dané třídy. Toto je důležitou součástí balancu hry. Data jsou sbírána zvlášť pro ruský, evropský I americký server. Zajímavé je například, že Evropané a Američané průměrně končí své zápasy rychleji než jejich východní ruští protějšci. Není to ale o moc, rozdíl je pouhých 10 vteřin.

img-responsive

Game balance tabulky s obřím množstvím dat. Červená barva značí ručně přepsané hodnoty | foto: GAMIFIQUE.cz

Další obrovský seznam dat se týká samotné munice. V Armored Warfare naleznete 861 typů munice, každá z nich má pak rozdílné parametry. Ty jsou primárně přiřazeny na základě tieru a classy tanku. Některé údaje je nutné ručně upravit, aby hodnoty byly co možná nejvíce vyrovnané a to i v případech vzájemné srážky vozidel, jízda na rozdílných typech povrchu a podobně. Pozornost se musí zaměřit I na údaje, které z tabulek nelze vyčíst. Pokud jsou dva tanky na papíře téměř totožné, ale ve skutečnosti jeden z nich dosahuje obřích rozměrů, je nutné vybalancovat jeho zranitelnost díky zvýšené viditelnosti.

img-responsive

Game balance a game progression | foto: GAMIFIQUE.cz

Nejdůležitějším faktorem je ale pocit, který z hraní za konkrétní vozidlo máte. Hraní za rychlá vozidla je většinou zábava, i když hodně prohráváte, stejně tak jako za tanky s obrovskými hlavněmi, protože když už se vám někoho podaří trefit, naprosto ho smetete z povrchu zemského. MBT70 je nejpopulárnějším vozidlem, přestože v počtu výher dosahuje jen lehce nad průměr. Každý si myslí, že je to silný tank, protože má masivní dělo a je rychlý. V tomhle ohledu se pohled hráče liší od údajů, které vidí vývojáři. Pokud se některý tank dostane mimo hranici 45% - 55% výher/proher, je nutné provést větší změny. V Ideálním případě by se čísla měla vždy blížit 50%. V případě Craba a podobných scoutovacích vozidel jde o tzv ”soft stats” - vize, kamufláž a zrychlení, které ovlivní výsledek bitvy. Lidé se ale na tyto údaje moc nezaměřují, přestože přehled nad mapou může být zásadní pro vývoj hry.

Stejnému procesu balancování podléhá měna I odměny, které hráči ve hře získávají. PvP reputace sloužila jako podklad pro všechny ostatní statistiky, přesto se ale muselo myslet na balanc vůči všem úrovním PvE, které Armored Warfare nabízí.

img-responsive

Za halloweensky vyzdobeným vchodem se skrývá místnost pro testování | foto: GAMIFIQUE.cz

Vytvořeno, vybalancováno, odzkoušeno. V Programming lounge, místnosti naplněné nabušenými stroji, se testují různé PC konfigurace. Počítače jsou kompletně rozebírány a zpětně sestavovány kdykoli, když se při vývoji narazí na nějakou softwarovou či hardwarovou chybu, kterou je třeba opravit.

Najmeme každého, kdo umí programovat

Bývalý tankista  Anthony Davis, který nás po studiu provázel, pracuje pro Obsidian přes 12 let, skoro od začátku. Pro Obsidian pracoval na vývoji všech her, kromě Falloutu New Vegas a Pillars of Eternity – jediných dvou, na kterých prý chtěl pracovat nejvíce, čemuž se nedá divit. Obě hry jsou totiž mezi legendami, které pomohly Obsidianu vytvořit jméno na trhu.

img-responsive

Anthony Davis, pracující pro Obsidian už 12 let, býval tankistou Spojených států | foto: GAMIFIQUE.cz

“Pracujeme na vozidlech, která budou vydána v příštím patchi. Momentálně jsou to Tier 9 tanky. U moderních tanků není příliš velký vizuální rozdíl, ale liší se například v rozměrech prostoru pro posádku a dalších aspektech. Vždycky se snažíme být co nejpřesnější, chceme obsáhnout i ty nejmenší detaily a sledovat moderní trendy kamufláží”, uvedl  Anthony.

img-responsive

FV4034 Challenger 2 | foto: Obsidian Entertainment

Anthony vtipkuje, že by najali každého, kdo umí kódovat, tak moc je prý těžké najít programátory. Ti pracují na všem, co ve hře vidíte, stromy upgradů, dealerů, … zkrátka všechno, s čím je možná interakce. Momentálně jich na vývoji hry dělá zhruba třicet, z toho je naprostá většina interních, ale s tanky Obsidianu pomáhají také externisté.

Keep calm and blame Kemski!

Programátor Michael Kemski, žijící legenda Obsidian studia, má v Armored Warfare na starosti UI. Interní joke Obsidianu, je svalovat cokoli právě na něj. Takže pokud vám chybí textura, nebo se něco pokazilo s vaší hrou, zobrazí se vám náhradní znaky a vy už budete vědět, kdo za to může.

img-responsive

Interní vtip Keep calm and blame Kemski se dostal i do hry | foto: Obsidian Entertainment

Vhození doprostřed bitvy

V Obsidianu mysleli i na to, že Armored Warfare nemohou na hráče nováčky vybalit v plné kráse všech dostupných nastavení, údajů a postupů. Zvolili proto raději neomylně sympatičtější postup a hráče vhodili do hry. Namísto zmateného člověka, který se ztrácí v přehršli informací tak získávají nadšené nováčky, kteří se během pár vteřin ocitnou uprostřed bojiště a maximálně si to užívají. Právě tento prvotní zážitek je v naprosté většině případů zcela kritickým aspektem při utváření názoru na hru. 

Před samotnou prohlídkou studia si tým evropských a amerických novinářů vyzkoušel Armored Warfare. Přestože někteří hráli hru poprvé, vyjeli do bitvy po boku ostřílených veteránů zcela intuitivně. Nestalo se, že by se některý z nich zasekl a nevěděl jak dál, hru zvládne ovládat opravdu každý. Kdo ale ocení kvalitu její propracovanosti, jsou milovníci těchto válečných strojů, které jsou do hry přenášeny s neskutečnou přesností i když je to mnohdy docela oříšek.

A co bude dál?

V příštím čtvrt roce se vývojáři zcela logicky zaměří na to nejdůležitější - vychytat všechny mouchy a z Armored Warfare udělat perfektně funkční základ pro obrovské plány, které se hrou do budoucnosti mají. Tato fáze úprav hry je možná jen díky hráčům, kteří vývojářům poskytují cenný feedback. Jak Richard Taylor tak Feargus Urquhart se v našem rozhovoru shodli, že při čtení feedbacku velice často naráží na nápady a připomínky, které už jejich studiem prošly, ale nakonec do hry nebyly umístěny. K hráčům se ve skutečnosti dostane zhruba 10% obsahu, který pro něj Obsidian vytvoří.

Dobrou zprávou ale je, že zbylých 90% skrývá obrovský potenciál pro rozvoj hry v mnoha směrech a je jen na hráčích, o jaký obsah, úpravy a celkový posun hry projeví zájem. Obsidian bere účast herní komunity při vývoji svých her velice vážně. Dokazují to nejen rozdíly mezi zcela očividným konkurentem Armored Warfare, World of Tanks, a tanky od Obsidianu, ale i crowdfundingový vývoj Pillars of Eternity, který sklidil obrovský úspěch.

Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Za oponou vývoje Armored Warfare ve studiu Obsidian Entertainment

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

TOP5 battle royale her, které jsou úplně zdarma

17.06.2018 20:20 Žádný Fortnite ani PUBG. V tomto článku naleznete další alternativy, které možná vůbec neznáte.

Xbox One a exluzivity: Přinesou je nová studia?

17.06.2018 14:09 Na E3 nám Microsoft neukázal jen hry, ale i portfolio nových studií. Pomůže to Xbox nakopnout?

Související:

Nejčtenější články

  1. Ubisoft zlevňuje a rozdává hru zdarma

  2. Nový DOOM bude plný obsahu. Čeká nás dvakrát více nepřátel!

  3. Cyberpunk 2077 bude mix toho nejlepšího od CD Projektu

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.