Elite: Dangerous - recenze Xbox One verze. Konečně pořádný vesmír na konzolích

Elite: Dangerous

Elite: Dangerous FOTO: Frontier Developments

Elite: Dangerous není videohernímu světu neznámou. Na PC již hodnotnou dobu běží a 6. října se dostala i na Xbox One. Zde již pěknou dobu běžela v rámci Xbox Preview a nyní v plné síle ukazuje své klady, ale i zápory.

Je Elite i v případě této platformy dobrou hrou? Má potenciál v dnešní době jakožto simulace zaujmout? To vše se dozvíte v této recenzi.

Vesmír, který se se žádným kapitánem nemazlí

Maximálně nabuzený vstupuje hráč do hry a po zapnutí se nedočká žádného úvodu, žádnému tahání za ručičku. Na rozdíl od dnešních her žije Elite v minulosti a místo dárkových balíčků, pusinek a vození v kočárku vás hodí do zaplivané stanice kdesi ve vesmíru a nechává vám osud v plně rukách.

Naštěstí je ve hře základní tutoriál a na youtubu je také pár pěkných videí, které můžou nepříjemnému incidentu zamezit, ale jakožto praví hráči přeci porozumíme hře za pochodu. S tímto přístupem se v Elite dočkáte leda pár smrtí, zkažené reputace a hru budete muset restartovat. I přes všelijaké tutoriály je ve hře těžké se rozkoukat a počátečnímu šoku z neznáma se nevyhne snad každý.

Elite: Dangerous | foto: GAMIFIQUE.cz

Podobných kratochvílí se dočkáte v průběhu celé hry. V Elite musíte postupně porozumět veškerým ovládacím prvkům a teprve poté máte šanci vyklubat se v tvrdého vesmírného průzkumníka. Ale máte jen šanci, poněvadž ať děláte cokoli, hra vám nenabídne pohádkové zbohatnutí jako v sérii Fable, ale vše si musíte poctivě vydřít s tím, že znenadání můžete o vše přijít.

Zaplivaný vesmír plný zla

Náladu hry skvěle prezentuje i její vzhled. Na rozdíl od Star Treku či Star Wars se v Elite nesetkáte s nádhernými a blyštivými loděmi a stanicemi, které jsou schopny fungovat jako skvělý automat na kafé. Naopak, vzhledově se nejvíce blíží Riddickovi či Vetřelci a jejich totálně zaplivanému, špinavému a temnému vzezření. Ani jejich personál na vás nereaguje kladně a jakýkoliv prohřešek je okamžitě trestán.

To samé platí o celém vesmíru. Na první pohled vás sice ohromí úžasná síla enginu Cobra, ale to jen do té doby, než vás vypaří hvězda či do vás narazí kometa. Vše v Elite, ať mluvíme o hvězdách, planetách, kometách či prolétajících lodích má nějakou funkci. Kometa vás může srazit, do planety můžete nabourat a prolétající loď vás napadnout.

Ekosystém galaktických velmocí

Svět je natolik propracovaný, že jednotlivé stanice jsou formovány dle přítomné civilizace. Mimo odlišné architektury a frakční války pro vás nabízí různé menší benefity. Jednotlivé velmoci mají rozdílné zaměření (těžba surovin, zemědělství,...), dle kterého se rozhodnete, kde započnete svou kariéru. Zároveň potkáváte stanice různé rozlohy, které jsou vybaveny různým příslušenstvím a různými pracovními příležitostmi.

Právě práce je opěrným kamenem hry. Vývojáři se chlubí, že v Elite můžete dělat skutečně cokoliv. Faktem ale je, že abyste mohli dělat cokoliv, musíte na to mít zdroje. Více než vesmírný simulátor bych Elite označil jako simulátor života ve vesmíru, kdy potřebujete určité finance, abyste se mohli pouštět do toho, co chcete dělat.

Příkladem mohu uvést, že chcete jednoduše prozkoumávat vesmír. Díky tomu, že hra zaznamenává celou naší galaxii, a to v poměru 1:1, můžete prozkoumáváním strávit skutečně celý život a stejně neobjevíte vše. Nesmíte ale zapomínat na kvalitní vybavení a palivo, které je pro takovou cestu potřeba.

Elite: Dangerous | foto: GAMIFIQUE.cz

Dle nutnosti vybavení se tvoří vaše zaměření ve hře. Hra nabízí veliké množství činností, které vám zaručí výdělek. Můžete být obchodník, žoldák, horník či pirát, ale musíte se svůj obor naučit a mít pro něj prostředky. Kupříkladu abyste mohli být horník, potřebujete mít loď s dostatečným prostorem a vybavením schopným těžit v asteroidech, zároveň ale vědět co, kde a jak to těžit. V případě piráta je samozřejmostí silná a obratná loď, zároveň ale dobré načasování a místo k útoku.

Tak, jako ve skutečném světě, i v Elite musíte mít nějakou pověst. Úkoly získáváte na stanicích a každá je pod kontrolou určitě civilizace. Setkáte se například s úkolem převozu určitého materiálu, ale aby vám ho daná stanice svěřila, musíte mít určitý titul a pokročilý vztah k dané civilizaci. Je to jako ve skutečnosti, kdy jakožto majitel obří firmy nesvěříte důležitou zásilku neznámému ňoumovi, natož abyste svěřovali náklad zbraní bývalému členovi Talibanu.

Z nuly hybatelem děje

Pokud budete mít dostatečnou výdrž a odhodlání, můžete se z maličkého nádělníka vypracovat v absolutní špičku ve svém oboru. Stanete se například obchodníkem, schopným unést takový náklad, že je schopný zásobovat celou stanici. Zároveň ale v bojovníka, který je natolik mocný, že dokáže silně ovlivňovat dění mezi frakcemi.

Zde se nabízí další zvláštní rozkoš Elite. Tak, jako ve skutečnosti si můžete u každého získat dobrou či špatnou pověst. V tomto případě můžeme mluvit o podobném systému jak je ve World of Warcraft, ale s tím rozdílem, že žádná frakce není od začátku vyloženě proti vám ani vyloženě s vámi. S čistým rejstříkem můžete jako obchodník získávat pomalu ale jistě dobrou pověst, aniž byste si kohokoli znepřátelili, ale jakožto válečník se můžete zaplést do něčeho mnohem rafinovanějšího.

Elite: Dangerous | foto: GAMIFIQUE.cz

Jak jsem předtím zmiňoval, frakce mezi sebou válčí. Nic vám ale nebrání v tom, abyste se do boje přidali. Když budete silným válečníkem, může si vás daná frakce zamilovat, ale ta druhá vás začne nenávidět. Nenávist přitom může dojít tak daleko, aby na vás jakákoli loď či stanice dané civilizace začala na první pohled střílet.

V tom se rozchází další styl hraní Elite. Na jednu stranu můžete být mírumilovný a nestranný obchodník, nic vám ale nebrání v tom, abyste si jako válečník, udělali ze hry totální guláš. V této cestě musíte také počítat s tím, že hra může dojít do takového stádia, že jediným dalším možným pokračováním bude totální restart hry, protože budete pod neustálými útoky.

Vše se musí naučit

Nemyslete si ale, že hned po nástupu hry se začnete masivně zapojovat do mezi frakčního dění. Ve hře se musíte úplně vše naučit, jinak si ani neškrtnete. V tomto ohledu musím pochválit připravený tutoriál, za chytře vytvořené kroky pro základ hry. Zaručeně každému doporučuji si ho projet, nejen proto, že za něj dostanete achievement o hodnotě 25G, ale podá vám neocenitelné zkušenosti do začátku. Zejména přistávání je důležité, poněvadž přistát na stanici je jeden z nejtěžších, zároveň ale nejdůležitějších úkonů, které se musíte naučit.

Mimo tutoriál je cenným základem do hry turnaj CQC. Jedná se o jednoduchý režim, obsahující klasické módy Team Deathmatch, Deathmatch a Capture the Flag. V tomto módu nejde skutečně o nic jiného, než o boj, přičemž vám velmi dobře pomůže v lepším způsobu využívání navigace a manévrování. Sám o sobě ale není špatný a můžete u něj zabít nejedno odpoledne.

Přesto má své zápory, zejména kvůli pomalému matchmakingu, který může být způsobený malým počtem hráčů, vývojáři se přesto nerozhodli do hry zabudovat i boj s boty. Pokud se ale do boje dostanete, nebudete chtít na dlouhé hodiny přestat.

Elite: Dangerous

I když může Elite: Dangerous na první dojmy odpuzovat, jedná se o úžasnou hru, které když dáte šanci, může nabídnout jedno z nejúžasnějších vesmírných dobrodružství ve vašem životě. Přesto se hodí spíše pro skupinu skalních fanoušků simulací.

• totální volnost
  • skvělý zabiják času
  • CQC je až překvapivě zábavný