Super Meat Boy - recenze PS4 verze. Návrat hopkající krkovičky

Super Meat Boy

Super Meat Boy FOTO: GAMIFIQUE.cz

Vývojáři z Team Meat servírují hráčům vůbec tu nejvybroušenější verzi hry. Meat Boy se hraje skvěle na velkých obrazovkách s ovladačem v ruce, stejně jako na malém displeji PS Vita. A o co že vlastně jde? Zákeřný Dr. Fetus, který nemá nikoho a nic rád, unesl Bandage Girl.  Tu má však naopak moc rád Meat Boy a nezbývá mu nic jiného, než se vydat za její záchranou. Premisa Meat Boye je triviální. Proskákat skrz šestici tematických světů, naklepat záporákovi zadnici a zachránit milou z jeho spárů. Každé prostředí zahrnuje dvacítku krátkých úrovní a souboj s bossem. K jejich průchodu postačí páčka ovladače pro pohyb a tlačítka pro skok a zrychlení. Cílem každého levelu je tak s kouskem libové svíčkové proskákat na konec úrovně, kde na něj čeká jeho milá. To je však mnohdy nadlidský výkon...

Kdyby Dark Souls hopsalo

Super Meat Boy ze své pekelné obtížnosti s příchodem na PS4 neslevil ani o píď. Jeho hraní je jako, když vás obřím poprsím dusí pěkná holka od sousedů, nemůžete sice dýchat, ale stejně je to slast. V kůži seňora Flákotky budete umírat s kadencí rotačního kulometu. Každá nepřesnost nebo chvilkové zaváhání se trestá smrtí. Úrovně se tak sice dají proběhnout za pár sekund, vyjma několika úvodních levelů se však neobejdete bez opakování. Počítadlo smrtí nám v době psaní recenze ukazovalo hodně k dvěma tisícům. A to jsme měli pro úplné pokoření hry ještě fůru hopsání před sebou. Po dokončení strastiplné úrovně se vám přehraje záznam všech pokusů najednou a je tak krásně vidět, kolik kilo masa padlo na půl metru dlouhém úseku.

I nekompromisní obtížnost se však musí umět a právě to řadí Super Meat Boye nad konkurenci. Vysokou obtížnost ve hrách často zajišťuje pitomé ovládání či dementní rozvržení úrovní. Zde tomu tak není. Designově je hra vymazlená do posledního detailu a každá ozubená pila, nebo kyselinová louže má své logické umístění. Vám tak v dosažení cíle budou bránit pouze vlastní schopnosti a postřeh, ne náhoda či nevypočitatelné ovládání.

A jinak by to ani nešlo. V klasických plošinovkách vaše postavička většinu času cupitá po bezpečné zemi a přeskakuje nástrahy, nebo se jim vyhýbá. Zde je poměr opačný. Zabije vás všechno a všude, záchranné ostrůvky jsou titěrné a bezpečných míst v úrovních málo. Meat Boy je o preciznosti, umu ale i trpělivosti.  Po každém přešlapu to udělá ČVACHT a jde se zase znova. Sakrování se tak nevyhne ani naprostý kliďas.

Pokud by se vám hraní za Meat Boye přeci jen omrzelo, čeká na vás celá řádka odemykatelných charakterů z dalších indie hitů. Za všechny zmiňme komandéra Video ze série Bit. Trip Runner nebo Tima z pecky Braid. Každá postava má své výhody, ale i slabiny. Takový Tim například umí vracet čas, ale je oproti Meat Boyovi mnohem pomalejší. Pro zpřístupnění postaviček je nutné posbírat určitý počet bandáží, důmyslně poschovávaných napříč světy, nebo splnit speciální Warp úrovně. Ty většinou testují speciální dovednosti charakterů a s nimi až na dřeň i vaše schopnosti.

Noční můra pro sběratele trofejí

Super Meat Boy je zatraceně tuhá výprava do geniálních myslí vývojářů, to už jsme si řekli. Úplně nový level videoherní tortury však hra představuje pro chronické sběrače platinových trofejí. K té je totiž potřeba projít každý z šestice světů bez toho, aby se vám šťavnatý hrdina někde rozprskl. No ano, víte, jak jste v té hnusné úrovni čtyřicetkrát umřeli? Tak teď prosím bez chybičky a dalších devatenáct bratříčků jakbysmet. Každá z více jak sta úrovní má navíc takzvaný "Dark mód". Ten se odemkne jen tehdy, když daný level proskáčete v šibeničním časovém limitu. V Dark módu se již tak pekelná obtížnost ještě násobí. Tam kde dříve ležela záchranná plošinka, je teď rozzuřená cirkulárka. Netřeba dodávat, že pro kompletní pokoření hry je nutné pokořit bez ztráty životu i úrovně v Dark módu. Masochistické choutky vývojářů tak skutečně oddělí zrno od plev a na platinovou trofej dosáhne jen hrstka skutečných fajnšmekrů.

Super Meat Boy | foto: GAMIFIQUE.cz

Vydání hry s sebou přineslo i jednu poměrně zásadní změnu. Po stránce hratelnosti je Super Meat boy prakticky totožný s originálem. Do rytmu vám však bude hrát úplně nový soundtrack. Danny Baranowsky, tvůrce ikonické hudby původní hry, totiž autorům nedovolil použít svoje nadupané dílo v PS4 verzi. Musíme však říci, že nový skladatelé, mezi které patří borci stojící za hudbou k Hotline Miami nebo Binding of Isaac, odvedli skvělou práci. Až na pár trochu podivných osmibitových tracků jde o špičkový poslech.

Super Meat Boy baví (a frustruje) i po letech. Je ve skvělé formě, a i když mu za ta léta přeci jen přibyla konkurence, stále ukazuje, kdo je tady král. Pokud jste ještě nikdy neměli tu čest, je nejlepší chvíle tenhle restík dohnat. V říjnu je navíc hra pro členy PS Plus úplně zdarma. Pokud však při opakovaném neúspěchu vrháte po televizi ovladačem a trestáte se mrskáním kabelu přes holá záda, dejte raději ruce pryč. Tohle by už Kosmodisk nespravil.

Super Meat Boy

Král supertuhých plošinovek je zpět a zase si kecnul na pomyslný trůn. Super Meat Boy se hraje skvěle a zabaví na dlouhé hodiny. Rozhodně však není pro každého.

• Výzva i pro hardcore hráče