Armikrog - recenze. Velké zklamání pro fanoušky plastelíny

Vychází na platformách:

Armikrog

Armikrog FOTO: GAMIFIQUE.cz

Třináct let. Třináct úmorných let mě provázela myšlenka, že se nejspíš nikdy nedočkám pokračování mé nejoblíbenější hry, The Neverhood. Na plastelínovou adventuru z roku 1996 sice o dva roky později navázal titul Skullmonkeys, ale tato plošinovka pro PS1 byla jen stěží důstojným nástupcem jedinečného Neverhoodu.

Až před dvěma lety Doug TenNapel, kromě Neverhoodu i tvůrce série Earthworm Jim, oznámil, že má v plánu vytvořit opravdového nástupce plastelínové klasiky. Přímé pokračování sice bylo zmařeno EA, kterým se příliš nechtělo rozloučit s licencí, Kickstarterová kampaň umožnila vzniknout aspoň duchovnímu pokračování.

A teď, o dva roky později, Armikrog konečně spatřil všechno světa. Ale do stanice Naplněný potenciál tenhle vlak nedorazil.

Point & click adventura v odlehčené verzi

Armikrog je, nebo alespoň se snaží být, point & click adventurou ze staré školy. Stěží pochopitelná řešení problémů; sbírání všeho, co leží na zemi, ať už to vypadá jakkoliv zbytečně; kombinování předmětů, která jsou tak nesmyslná, že z toho jde hlava kolem; záplava zapeklitých miniher a hádanek a především časté zákysy provázené zběsilým klikáním na vše okolo. Nicméně Neverhood byl už ve své době kritizován za svou jednoduchost (z pohledu herních mechanik, rozhodně ne obtížnosti) a Armikrog se drží svého vzoru zuby nehty.

img-responsive

Armikrog | foto: GAMIFIQUE.cz

Kombinování předmětů je neexistující, inventář slouží k uložení jen několika málo předmětů, které po vás hra chce akorát vložit na místo, kam očividně patří. Můžete sice přepínat mezi postavami, ale smysl to má opět jen v několika málo předem jasných případech, nic složitého. Armikrog spoléhá především na všemožné minihry a hlavolamy, které u Neverhoodu nemálo hráčů dotlačily až ke koukání do návodu.

img-responsive

Armikrog | foto: GAMIFIQUE.cz

Nicméně i ty jsou někdy velice přímočaré a zřídkakdy spoléhají na hráčovu bystrost; často hra připomíná Uncharted a řešení vám servíruje sama. Na vás tak jen zbývá převést je ve „skutečnost“. Skoro to vypadá, jako by se Armikrog bál, že by se hráč mohl někde zakysnout, což už dnes přeci jen není úplně v módě. Těch pár puzzlů, které do této kategorie nespadají, jsou povětšinou nápadité a originální, ale zase se třeba i několikrát opakují. A dělat potřetí to samé zrovna neodpovídá mé představě o ideální hře.

Navíc je vše u konce už během 3-4 hodin. Zákysy jsou velice vzácné, lokací je poměrně dost, ale jsou velmi malé, a jakmile je jednou projdete, už povětšinou nemáte důvod se do nich vracet. Celkově hra působí mnohem menším dojmem než Neverhood a hodně spěchá, jako by to už chtěla mít za sebou.

Není čas ztrácet čas

Nejlépe je to vidět na příběhu. Veškerý potenciál putování astronauta Tommynauta a jeho věrného, a nesmírně ukecaného, psa Beak-Beaka je kompletně zaříznut tím, že hra s ním pracuje asi tak zkušeně jako osmiletý spisovatel.

img-responsive

Armikrog | foto: GAMIFIQUE.cz

Většinu herní doby vás s ním totiž nijak nezatěžuje a nechá jen na vás, abyste si ho domýšleli z různých náznaků, ale 15 minut před koncem najednou přechodí výhybku a začne hráče bombardovat hráče příběhem tak intenzivně, že i Hideo Kojima musí tiše závidět. Rychle vám vyloží, co se vlastně stalo, předhodí vám poslední minihru a vzápětí skončí naprosto ukázkovým cliffhangerem. To už chce odvahu.

Plastelínové království

A tak veškerá odpovědnost za udělání dobrého dojmu zbyla na bedrech audiovizuálu. Ostatně především ten proslavil Neverhood (ale dobré prodeje bohužel nezařídil), takže vlastně žádná novinka.

I v tomto případě je sice Armikrog jen slabším odvarem svého předchůdce, ale ne do takové míry, jako v jiných ohledech. I když je prostředí vytvořené stejným způsobem jako v případě Neverhoodu, jeho kouzelnosti úplně nedosahuje, a modernější rozlišení a technologie hře také úplně nepomohly, ale i tak je Armikrog skvělým příklad, že drahé enginy a špičková grafika nejsou to jediné, co dělá krásné hry.

O hudbu se opět postaral Terry S. Taylor, který před lety stvořil jeden z nejlepších soundtracků herní historie. Tentokrát na žvýkání plastelíny nedošlo, Armikrogem hráče provází trochu jiný typ hudby. Ale přesně podle vzoru, kterého se nechtěně drží celá hra, i v tomto případě „to není úplně ono“. Vyloženě mě zaujal jen song vytvořený pro hráče, kteří pomohli Armikrogu na Kickstarteru, zbytek jsem tak nějak nevnímal, v horším případě proklínal.

img-responsive

Armikrog | foto: GAMIFIQUE.cz

Hře laskavost nedělá ani její dabing. Ne že by dabéři odvedli špatnou práci, obzvlášť Beak-Beak je velice povedený, ale kvalita zvuku je místy až tragická a budí dojem, že jsou postavy zavřené v popelnici.

Shání se deratizátor

Armikrog se ihned po vydání ale blýsknul něčím zhola jiným, než o čem byla doposud řeč. Svou zabugovaností.

Pokud jste například měli Windows v jednom z „vyvolených“ jazyků, menu kompletně postrádalo texty, díky čemuž se ze spuštění nebo uložení hry stal menší, a ne zrovna žádaný, hlavolam. Bug byl sice pohotově odstraněn, ale v povědomí hráčů zůstane podstatně déle než ve hře.

Ale chybějící texty jsou jen vrcholem ledovce. Zvuk má tendence znenadání vypadávat a animace občas provází grafické bugy. Kurzor místy nereaguje, nebo reaguje jen na velice specifickém místě, čímž se vývojářům tak trochu podařilo oživit starý zlozvyk adventur, pixel hunting. Asi dvakrát jsem musel opakovat minihry, protože hra nezaregistrovala jejich splnění. A v jednom případě jsem díky (nejspíše poškozeným) savům přišel asi o hodinu postupu.

Armikrog technickou dokonalostí opravdu neoplývá a výše vypsané bugy jsou pouze ty, na které jsem narazil já. Pokud věnujete trochu času pročítání diskuzí v různých koutech internetu, narazíte ještě na spoustu dalších exemplářů.

Limonáda s příchutí zklamání

Pěkný vizuál nedokáže vyvážit prostoduchý gameplay a trestuhodně zahozený příběh. Armikrog je nanejvýš průměrnou adventurou, kterou navíc sužuje velké množství bugů. Hlavně je ale bídným pokračováním Neverhoodu, horším po všech stránkám a hlavně aspoň o 15 let pozdě.

Chce to přeci jen docela odvahu, přijít v době, kdy si pojem „adventura“ přivlastnily takřka výhradně interaktivní filmy a Telltale dávají přednost Minecraftu před Samem a Maxem, s point & click adventurou, která je herně tak zastaralá, že by jí asi hodně fanoušků žánru nejradši přidalo přízvisko „light“. Armikrogu risk nevyšel.

Armikrog

Hodnotil: GAMIFIQUE.cz

Verdikt

Krásná adventura, kterou ale kazí nepříliš dobrý gameplay, slabý příběh a nesmírná zabugovanost.

+ Plusy

  • Grafika
  • Některé puzzly
  • Beak-Beak

− Mínusy

  • Gameplay
  • Příběh
  • Bugy

Hodnocení redakce

GAMIFIQUE.cz

Jak hodnotíme?
45

Metacritic

Vaše hodnocení

Témata: Armikrog
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Armikrog - recenze. Velké zklamání pro fanoušky plastelíny

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Víkend plný her zdarma! Jak získat LEGO The Hobbit či DayZ?

13.12.2018 21:38 Vánoce se blíží! A my hráči z toho budeme jenom těžit.

Steam ztrácí půdu pod nohama. Nevyjde na něm další slibný titul

13.12.2018 21:06 Populární adaptace filmu o zombie apokalypse z roku 2013 nevyjde na Steam.

Související:

Nejčtenější články

  1. Epic Games Store mohutně posiluje. Proti Steamu bojuje exkluzivitami a hrami zdarma

  2. Steam ztrácí půdu pod nohama. Nevyjde na něm další slibný titul

  3. YouTube a hry: Populární platforma slaví nejsilnější herní rok v historii

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.