Act of Aggression - recenze. RTS, která se zastavila v čase

Act of Aggression

Act of Aggression FOTO: Eugen Systems

Abych se uvedl. Strategie mám rád. Líbí se mi variabilita jednotek, chvíle nad strategickým rozmisťováním jednotek, zabírání pole a čím jsem starší, tím po hře vyžaduji i strhující atmosféru.

AoA jsem zaregistroval před několika měsíci. Těšil jsem se. Real-time strategií tolik není a hra mi z trailerů připomínala perfektní sérii Command and Conquer. Paráda, Red Alert 3 tolik zdařilá hra nebyla, proto bychom třeba mohli najít kmenového nástupce.

Shodou okolností jsem si ještě před AoA nainstaloval Company of Heroes první i druhý díl, což považuji na poli RT strategií za strhující špičku. Vše v ní dává smysl, hra je výzvou.

To by ovšem na úvod stačilo, pojďme se ponořit do tajů světa hry Act of Aggression.

Půjdeme však od začátku. Po spuštění hra projde opravdu detailním automatickým nastavením. Tím se přizpůsobí technickým požadavkům vašeho stroje. Už od úvodního menu vám ale je jasné, že AoA nic nového do světa RT strategií nepřinese. Ba co více, otravná umělá hudba se line celou hrou a v určitých fázích jsem ji chtěl vypnout. Kytarové smyčky, které fungovaly v Red Alertu 2 prostě tady selhávají. A zdaleka to neplatí jen o hudbě…

Nudná kampaň

Občas se to stává, že vám kampaň nic neřekne a vy se pak do hraní hry skutečně dlouho přemlouváte. AoA je ten případ, kdy nudný vizuál doprovodných animací stejně jako nudné principy úvodních misí musí náročného hráče znudit. Ano, AoA  není „tříáčkový“ titul, ale jsou i jiné způsoby, jak hráče zaujmout, než vyprávěním příběhu z roku 2025, kdy jakýsi Cartel terorizuje půlku světa. Emoce, nikde. Zaujetí, žádné. Klikačka, maximální.

Act of Aggression | foto: Eugen Systems

Právě klikání vás na začátku zprudí nejvíce. Úvodní mise, kdy s jednotkou pobíháte na lineární dálnici, vám napoví, že na taktické rozmisťování jednotek alá Company of Heroes můžeme zapomenout. A to z kampaně dělá jasně nalajnovanou lehce parodickou jízdu, která po vás chce akorát klikat, ze zdrojů tvořit jednotky a pak je někde nechat roztrhat. To už je skutečně zábavnější dát si maraton sledování všech dílů Ulice.

Nulová atmosféra

Možná, že to někomu bude naopak vyhovovat. Já však od hry očekávám senzační atmosférické zapojení do příběhu. Vždyť co je prazákladem všech her? Zkusit si být v kůži někoho jiného. To, že člověka baví pobíhat po hradu Wolfenstein, kopat do virtuálního míče či řídit virtuální traktor má důvod právě v tom, že si chceme zkusit, jak se cítí ti, kteří problémy nastolené ve hře řeší. A jak hodně mě zajímají problémy ve hře, která není uživatelsky přívětivá a popisuje příběh tak ultra nudným způsobem, že před každou misí ukáže animaci, která má citový dopad jako vysypaná mísa s rohlíky.

Ve hře s vámi komunikují hlavy vedení strany, kterou si vyberete. Můžete hrát za Cartel a Spojené národy. Nicméně na vás vždy při komunikaci vyskočí statické okénko občas animované a občas skutečně vyfocené postavy. Pointa je, krom skutečně mizerného dabingu, v tom, že to je k vtažení do hry málo. Občas se před misí ukáží animace z jakési televize, kde v „Breaking news“ tvůrci ukáží záběry tanků, vlaků, vojáků a podobně. Vše nelogicky rozmazané jako byste se v roce 2025 koukali na tesláckou televizi z roku 1975. Důvod?

Aby animace vypadala míň béčkově.

Inteligence na úrovni zmrzlé makrely

Asi nemá cenu zbytečně rozvádět trochu slaboduché skriptování, kdy přejdete určitou linii a hle, přijede parta v jeepech a snaží se vám zničit život. To je věc, které se v dnešních hrách člověk těžko vyhne. Ve hře je však plno momentů, které moc rozumu neukazují. Třeba nepřátelští vojáci dostali skriptem za úkol obsadit dům. Běží. Vy vašemu sniperovi zadáte, aby pár vojáků pokosil. Ostatně, co rána, to hlava (sniper dokonce rozsvítí na jednu ránu i jeep…). Stačí však špatně kliknout, protože aktivní zóna vojáčků je skutečně extrémně malá, a namísto střelby běžíte po zuby ozbrojeným vojákům naproti téměř s přátelsky roztaženýma rukama.

Act of Aggression | foto: Eugen Systems

Logika válečných soubojů napovídá, že vašeho snipera parta ostřílených válečníků roztrhá na více už nepoužitelné kousky. Co se však nestane, vojáci nejen že na snipera nereagují, ale on jejich jednotkou 20 hochů proběhne a když se zastaví a začne jim rvát olovo do zad, teprve v tu chvíli bandě dojde, že ten nebohý chlapík s flintou v ruce nejde na jeleny…

A takových momentů je více. Sniper běží do střelného perimetru pěšáků. Pěšáci tupě bez výstřelu běhají za transportérem, který má dostřel o trochu větší, čímž si hra při vší té vykrádačce dalších her naznačuje zřejmě inspiraci i seriálem Walking Dead.

Světlé momenty

Má tahra hra vůbec nějaké klady? Má. Skirmish je vcelku zábavný. Náhodně generované zdroje surovin kladou důraz na hráčovu improvizaci. Stejně tak, když dojde na skutečný souboj, je to ta pravá řežba, kterou u her z 90. let tolik obdivujeme.

Dobré je zaměření na zásobování týlu stejně jako více způsobů, jak můžete soupeře zničit.

Hra navíc přináší zajímavý prvek megazbraní, který jede na podobném principu, jako megastavby v Age of Empires. Když někdo postaví takovou megastavbu, vyhrál. Když však jeden z hráčů začne stavět megazbraň, druhý může odpovědět stavbou antizbraně.

Act of Aggression | foto: Eugen Systems

Hra si dala za úkol vrátit se zpět ke kořenům a i přes poměrně rozsáhlou kritiku v tomto článku je nutno podotknout, že se jí to povedlo.

Kdyby však hra vyšla v roce 2002, byl by to náklep. Lidé by ji zbožňovali.

Její největší problém však je, že se svým retrem přichází do náročné doby roku 2015, kdy všichni víme, že udělat strhující atmosféru u strategické hry je téměř věc rozhodnutí, nikoliv finančních nároků.

Act of Aggression

Act of Aggression se snaží přinést retro zážitek ze slavných sérií z 90. let. Je to ale skutečně nutné? Dávají tvůrci hráčům důvod k tomu, aby neinstalovali staré osvědčené a dobře dostupné hry a zahráli si raději AoA? Podle mého… ne

• Dobrý skirmish
  • Grafické efekty
  • Zaměření na mikro a makro management