Mortal Kombat X - recenze

Mortal Kombat X

Mortal Kombat X FOTO: Warner Bros

A to vlastně není takové překvapení, protože vývojáři evidentně ani netušili, kdy začít. Představte si mé překvapení, když jsem v den vydání zjistil, že žádné vydání se ve skutečnosti nekoná. Někdo osvícený se totiž rozhodl na Mortal Kombat X otestovat novou funkci Steamu, která vám umožňuje dostahovat hru po částech během hraní, a to v ten samý den, kdy vycházelo na PC GTA V. Co by se jen mohlo pokazit?

V souladu s Murphyho zákony pochopitelně úplně všechno. Steam držel před hráči několik hodin skoro celou hru jako rukojmí, jediné, co v tu dobu fungovalo, bylo menu, které vyneslo Mortal Kombat X několik ocenění typu Nejlepší simulátor menu roku 2015. Když už byl uvolněn ke stažení i zbytek hry, přístup k drtivé většině obsahu byl stejně zablokován. Až dlouhých 20 hodin po vydání se nakonec hráči dostali i k těm naprosto „nepodstatným“ věcem jako příběhový mód nebo multiplayer. A to jsem ještě zapomněl zmínit, že vývojáři se v první řadě zajímali o to, aby jim fungovaly DLC.

Jako Jean-Claude Van Damme

Zatímco jsem čekal na odemčení příběhového módu, mezi občasným vrtěním hlavy a náhlými výbuchy hysterického smíchu jsem si aspoň mohl vyzkoušet většinu postav. Musí se uznat, že v tomto ohledu NetherRealm snahou opravdu nešetřili.

Všechny postavy mají rozsáhlé move sety, které oproti MK 9 ještě nabobtnaly o nové typy komb, z nichž některé bych nedokázal provést, ani kdybych se rozkrájel. Váš repertoár pak ještě zvětšují bojové styly, kterých má každá z postav tři a s každým se hraje trochu jinak. Některé vám například umožní přivolat na pomoc společníka v podobně netopýra nebo drona, jiné zase přidávají útoky na dálku atp. Celkově styly souboje slušně oživují a jsem si jistý, že srdce progamingové scény nad nimi přímo zaplesá.

Mortal Kombat X | foto: GAMIFIQUE.cz

Další, co souboje dává větší šťávu je interakce s okolím, která si svou premiéru odbyla v předchozím počinu NetherRealm, Injustice. Takové detaily jako možnost seznámit protivníkovu hlavu s blízkým sloupem nebo se zhoupnout na liáně propůjčují hře nový rozměr, díky kterému vypadají souboje v MK 9 jako neohrabaná fackovaná a mě by si někdo občas mohl i splést s hráčem, co doopravdy ví, co dělá.

Hola, hola, důchod volá

Na soupisce MK X pochopitelně nechybí staré známé tváře jako Scorpion, Sub-Zero, Liu Kang, Kung Lao nebo Mileena, ale vrátili se i méně známí harcovníci jako pistolník Erron Black nebo vládce Netherworldu Shinnok. Po dlouhé době jsme se ale konečně dočkali i nováčků. Třeba Cassie Cage, dcery Johnnyho Cage a Sonyi Blade, nebo Kotal Kahna, vládce Outworldu v cosplayi aztéckého válečníka.

Nové postavy jsou příjemné osvěžení, ale ani zdaleka ne všechny se podařily. Jacqueline je až příliš podobná svému otci Jaxovi, Kotal Kahn se zdá být směšně slabý a Kung Jin je doslova k uzoufání nudný. Konečně je hratelný už i věčný boss Goro, který svýma čtyřma rukama trhal nepřátele na kusy už v prvním díle. To samé si teď můžete vychutnat i ze své strany. Pokud jste si tedy hru předobjednali nebo jste ochotní vrhnout na obrazovku dalších 5 eur.

Mortal Kombat X | foto: GAMIFIQUE.cz

V budoucnu díky Kombat Packu přibudou ještě další čtyři postavy, mezi nimi i Predátor a Jason Vorhees. Pochopitelně pouze za malý poplatek v podobě 30 eur. A tím to určitě neskončí, protože už teď jsou ve hře Rain, Baraka a Sindell, kteří objevují se jen v story módu, ale mají vesměs funkční move sety a Warner Bros. si určitě nezapomenou naúčtovat i je.

Víc atrakcí jak na Matějské pouti

Páteří Mortal Kombat byl vždy multiplayer a na ten jsou pochopitelně potřeba hráči. Jejich potenciálnímu odlivu se NetherRealm pokouší zamezit napumpováním hry všemožným obsahem. Dobrou zprávou je, že se vrátil geniální mód Test Your Luck, ve kterém se vám na začátku každého zápasu vylosují náhodné efekty, které ovlivní hru. Může se tak dost dobře stát, že vaše postava přijde o ruce, nebude moci skákat ani blokovat, na bojiště budou padat rakety a objevovat se portály a jako třešnička na dortu každých několik sekund ztmavne obrazovka.

Stejně tak se vrátily Towery, což jsou miniaturní turnaje, které vám vylosují náhodné soupeře s bossem na konci. Naopak zmizela Challenge Tower, která mě i přes protesty mých nervů u MK 9 udržela slušných pár hodin navíc.

Mortal Kombat X | foto: GAMIFIQUE.cz

Úplnou novinkou jsou pak frakce. Každý hráč se může připojit k jedné z pěti frakcí a samotným hraní pak přispívat body k souboji mezi nimi. Vítěze čeká sláva, poražené výsměch. Nebo tak by to možná bylo, kdyby frakce nebyly naprosto zbytečné. Odměny jsou v řádu patetických pár tisíc Koinů, mezi frakcemi můžete přebíhat rychleji než Italové za války a většina možností není v současné chvíli ani funkční. Frakce jsou jen dalším v dlouhé řadě násilně protlačených sociálních prvků do her, které nemá jiný význam, než aby měl marketing co napsat na krabici.

Koiny, které získáváte za každý zápas nebo jako odměny z různých aktivit, můžete v Kryptě vyměňovat za odemčení fatalit, kostýmů, artworků, hudby nebo tokenů na jednoduché fatality. Pokud máte tedy dost trpělivosti, protože než se vám podaří odemknout celou Kryptu, tak budete ze zěmě sbírat šedivé vlasy. I s dokončeným story módem, který je největším jednorázovým zdrojem Koins, deseti tisíci navíc, které jsou podle adekvátní omluvou NetherRealm za tragický launch, a pár tisícovkami navíc jsem za 15 hodin herního času odemkl asi šestinu všech věcí. Pokud se vám ale čekat nechce, všechny dobroty si můžete odemknout DLCčkem za pouhých 20 euro.

Mortal Kombat X | foto: GAMIFIQUE.cz

Aspoň že ten mulitplayer stojí za to. Na výběr je z (aspoň na bojovku) široké palety módů: klasické 1v1, Test Your Luck, týmové bitvy, King of the Hill... Samozřejmě podmínkou je, že multiplayer musí fungovat. Většinou je úspěch, pokud se připojení na server nezasekne už při načítání statistik, bez kterého se do hry prostě nedostanete. Pak se ještě musíte modlit, aby se nezbláznila odezva nebo vás hra neodpojila. Mně se sice tyto problémy povětšinou vyhnuly, ale spousta hráčů hlásí opak.

Kdo sem pustil Hollywood?

Schválně skoro úplně na konec jsem si nechal už zmíněný příběhový mód. Ten navazuje na události předchozího dílu, kdy se Earthrealm za cenu životů většiny hlavních postav ubránil invazi Outworldu. Po krátkém prologu se přesouváme do doby o 20 let později, kdy většina hrdinů bojuje s šedinami a/nebo rodinnými problémy a v Outworldu probíhá rebelie.

Od Mortal Kombat se po příběhové stránce nedají čekat žádné zázraky, ale stejně jsem byl překvapen, jak NetherRealm dokázali udělat tak Béčkový blockbuster, že i Michael Bay by se ze samé hrůzy pomazal džemem a skočil šipku do mraveniště. Dialogy jsou tak strašné, že by se za ně nestyděli ani Teletubbies. Tempo nebo napětí asi scénáristům moc neříká, protože kapitoly, ve kterých se i něco děje jsou střídány kapitolami, kdy vaše skupinka čtyř hrdinů naběhne do skupinky čtyř záporáků a pochopitelně je jen na vás, abyste všechny čtyři zpráskali vy. Kapitola skončí, příběh se nikam příliš neposune, záběr skočí zase úplně jinam a vás čeká bušení hlavou o zeď. Samozřejmě nesmí chybět tsunami otřepaných klišé. V jednu chvíli zamete záporák podlahu s bohem, jindy se nechá zpráskat obyčejným člověkem s bodnou ránou.

Mortal Kombat X | foto: GAMIFIQUE.cz

Nedá se upřít, že story mode aspoň obstojně představuje nové postavy prostřednictvím filmečků, které vyplňují mezery mezi souboji. Doporučuji se ale pořádně obrnit cynismem nebo sarkasmem, protože Cassie Cage a spol. řeší převážně problémy, za které by se nestyděli Twilight nebo Hunger Games. Stejné platí i pro quick-time eventy. Ano, QTE v bojovce. Ta nejlepší část? I když zvládnete zkazit každý z nich, na hru to stejně nemá efekt.

Největším zklamáním je ale souboj s finálním bossem. Shao Khan v MK 9 byl sice nestydatý cheater a místy jsem měl chuť prohodit gamepad oknem, ale aspoň bylo jeho pokoření výzvou. Final boss v MK X je jedním slovem patetický. Kdyby neměl jeden jediný těžce přepálený útok na dálku, tak by byl nebezpečnější než on i cholesterol. Celkově je obtížnost celého příběhového módu hodně nevyrovnaná. Po necelých 5 hodinách bylo naštěstí po všem.

Jedny střeva, prosím. A pěkně detailní!

Aspoň že se na to všechno dobře kouká. Po grafické stránce je Mortal Kombat X opravdu vyvedený kousek. Postavy i prostředí jsou velice detailní a vypadají výtečně, animace jsou špičkové. Všechno je krásně vidět na ikonickém prvku série, fatalitách, které jsou v tomto díle ještě „výživnější“ a měly ještě větší účinek na chuť k jídlu mého spolubydlícího. Zamrzí tak akorát stále mizerná kvalita pre-renderovaných filmečků, které vypadají jako by vznikly už před deseti lety a naprosto nesmyslné omezení na 30 fps v menu, během x-ray komb nebo na začátku soubojů, kdy se obě postavy hecují. Přechody mezi 30 a 60 fps jsou dost patrné a bijí do očí.

Ve výsledku je Mortal Kombat X minimálně důstojným členem prastarého rodu bojovek i své série. Gameplay je vybroušený jako diamant, a pokud se zvládnete vyhnout otravným bugům a problémům s multiplayerem, tak je o zábavu postaráno. Příběhový mód je sice tragický a frakce jsou jen zbytečná vata, ale i jinak nabízí MK X slušnou porci obsahu. Škoda předražených DLC, které celou hru hyzdí a s jistotou spoustu potenciálních hráčů odradili od koupě.Nejen díky tomu se dost dobře může stát, že v brzké době multiplayerová komunita okolo hry už ani nebude existovat. MK X totiž zatím žádná závratná čísla hráčů netrhá a lepší už to nebude.

Mortal Kombat X

Jubilejní desátý Mortal Kombat se sice přešlapům nevyhnul, ale pachuť z příběhového módu, DLC a technických problémů hravě vyrovnává excelentním gameplayem. A co si budeme nalhávat, ten je u bojovky tím hlavním.

• Hratelnost
  • Široký výběr herních módů
  • Grafika