Recenze: Dawn of Man - vybudujte si vlastní pravěkou vesničku

Dawn of Man

Dawn of Man FOTO: Steam

Jak se stavěly první pravěké vesnice? Jakými útrapami si museli tehdejší lidé projít? Na tyto a další otázky odpovídá Dawn of Man, nová budovatelská strategie od nezávislých tvůrců, v níž  budeme stavět vlastní obydlí od pravěku až po dobu železnou.

Repetitivní, ale přesto zábavné

Tedy v jednom z herních modů. Dawn of Man totiž nabízí hned čtyři. Prvním je tzv. Free play, v němž začneme s několika málo obyvateli, stany a primitivním vybavením, a naším úkolem je přežít co nejdéle a při tom splnit co nejvíce milníků. V každém ze třech dostupných scénářů jich je hned deset a začínají na jednoduchých aktivitách jako je dosažení určitého počtu obyvatel či postavením daného počtu staveb. Za jejich plnění si odemykáme nejen následující scénáře, ale také body znalostí (knowledge points), díky nimž můžeme vynalézat nové technologie. Vtip je v tom, že je nutné být dostatečně vychytralý a postupovat do nového věku jen pokud se to zrovna hodí. Na normální obtížnost totiž otravní nepřátelé v podobě nájezdníků drží krok s hráčem a tím pádem mohou přijít i se smrtonosnějšími zbraněmi, což by na počátku daného věku určitě nebylo vhodné. Je tu sice několik metod, jak se proti útokům bránit, ale o tom až později.

Ve zkratce se tedy dá říct, že první zmiňovaný mod je postavený v první řadě na vynalézání. A i když nám to na několikátý průchod přišlo poměrně repetitivní, hrát ho byla velká zábava. A to zejména proto, že s větším počtem obyvatel a sílící agresí nájezdníků musíte hledat nové způsoby, jak svoji vesnici ochránit a zároveň uživit její obyvatele. Což může být zejména na podzim oříšek, kdy začíná sklizeň a každá volná ruka pracuje na poli.

Druhý mod staví na základech Free playe, ale úplně vypouští strom znalostí. Ve výzvách je totiž hlavním cílem splnit zadané úkoly, které se takřka v ničem výrazně neliší od milníků z "volné hry". Tedy až na jeden, shodou okolností hned ten první. Tam jsme dostali za úkol provést rodinku mamutů na druhý konec mapy, aniž by se jedinému z nich něco stalo. Cesta byla lemována nebezpečnými predátory, jimž se ale dalo pohodlně vyhnout. Myšlenka rozhodně dobrá, ale provedení už trošku pokulhává, neboť jsme během prvního průchodu nemuseli řešit žádnou vážnější situaci a necelá půl hodinka strávená nad touto výzvou tedy spočívala z velké části zejména ve sledování pochodujících mamutů a čekání.

Ty další naštěstí už tak nudné nebyly, nešlo ale o nic, co by nám nesmazatelně utkvělo v paměti. Kromě Temple of the Sun, kde jsme museli postavit kamenný kruh (obdobu Stonehenge) a stihnout to za života Morkara. A věřte vám, na konci, když už byl Morkar starý, jsme se opravdu zapotili. Ono taky tahat obrovské kameny přes hory a kopce a při tom ještě živit malou vesničku nebylo nic jednoduchého.

Třetím do party je pak obdoba výzev, tentokrát však v komunitním provedení. Tuto sekci tak mají plně v rukou fanoušci. Pokud si mnete ruce a těšíte se, až v integrovaném editoru vytvoříte vlastní dobrodružství, musíme vás zklamat. Nic takového totiž ve hře nenajdete. Tvorba spočívá v editaci několika XML souborů, kde se pozmění a přidají nové texty, vytvoří úkoly a specifikují počáteční podmínky. I přes tento neduh ale už teď můžeme najít několik zajímavých výtvorů. Za nás rozhodně doporučujeme Exile, kde se začíná s jediným vyhnancem, Wolf Children, kde nalezneme jen bandu bezbranných dětí, a Adama a Evu, jenž, jak už sám název napovídá, začneme s mužem a dívkou.

O deset let zpět

Hratelnost je tedy špičková a i když na první pohled nenabízí dostatek scénářů, u jednoho z nich lze strávit i deset a více hodin. Výzvy sice tak dlouhé nejsou a všechny se dají s přehledem splnit do čtyřech hodin, herní doba se však dá natáhnout v kreativním modu. Ten je obdobou free playe s tím rozdílem, že vypne útoky nájezdníků a sníží agresivitu zvířat tak, aby hráče nerušily žádné vnější vlivy a mohl se soustředit jen na stavbu. Navíc se dá začít i v pozdějších érách, kde to začíná být mnohem zábavnější a komplexnější.

Není ale všechno zlato, co se třpytí, a tak musí být parádní hratelnost něčím vyvážena. A v tomto případě to schytala audiovizuální stránka, která mohla být rozhodně povedenější. První, čeho jsme si všimli, byla horší grafika, která na nás působila jako kdybychom se vrátili zpět do éry PlayStationu 3 a Xboxu 360. Jediné, co by sneslo přísnější měřítko, je voda, odrazy a osvětlení. Zvuková stránka má potom také velké díry. Samotný soundtrack není špatný, často jsme ale narazili na hluché části. Na začátku jsme si dokonce říkali, jestli naše sluchátka neodešla na věčnost, když ale začala hrát hudba a ambientní zvuky opět prošly naším zvukovým ústrojím, věděli jsme, že chyba rozhodně není na naší straně.

Je to strašná škoda, protože některé části hry by tak mohly nabrat na větší dramatičnosti a mohly by lépe podtrhávat celkovou atmosféru. Ale i okamžiky, kdy nehraje žádná hudba, by se nám rozhodně snášely lépe, kdyby alespoň byly slyšet jiné zvuky. Zaposlouchat se do bučení krav, vesnického ruchu, štěkání psů či kování mečů by bylo skvělou náplastí na tuto jinak dosti bolestivou ránu.

Co se dalších připomínek k audiovizuální stránce týče, rozhodně musíme pochválit provedení HUD. Menu je jednoduché, avšak účelné a v konečném součtu i krásné. Jediné, co nám ze začátku chybělo, byla minimapa. Několikrát se nám totiž stalo, že jsme při projíždění prostředím zabloudili a svoji vesnici jsme tak museli hledat opravdu dlouho. Na druhou stranu její absenci chápeme, protože posílat obyvatele na daleké výpravy nemá žádný smysl. Každý človíček totiž potřebuje dostatek potravy, teplo a hlavně vodu. Napít se sice může z řeky, ale připravit si jídlo ani vzít si ho s sebou nemůže.

Launch trailer k Dawn of Man (2:00) | zdroj: YouTube

Hrad nehrad

Za starou belu stojí i celý systém bránění městečka. Abychom vůbec měli šanci pobít zvyšující se počet nájezdníků, musíme mít na jednom místě zkoncentrovanou celou obranu v podobě psů a ozbrojených obyvatel. Toho lze snadno docílit vyhlášením poplachu, během něhož se všichni mladí a boje neschopní příslušníci kmene schovají do svých obydlí, zbytek se pak připraví na souboj a my nemáme téměř žádnou kontrolu nad tím, jak bude bitva probíhat.

To nás vlastně ani tak nemrzelo. Byly jsme rádi, že je tu nějaká jednoduchá a rychlá možnost, jak i na nejvyšší obtížnost odrazit dorážející útočníky. Více nás štvala výdrž opevnění. Palisádu i kamenné hradby totiž stačí několikrát poškádlit šípy a daná část se pak rozsype jako domeček z karet. Spíše než o efektivní obranu tak jde o možnost, jak agresory na chvíli zdržet. A to se nám opravdu nelíbilo, zvlášť když vývojáři na Steamu tvrdí, že jde o strategii a simulaci.

Mnohem lepší by tak bylo vybavit soupeře propracovanější umělou inteligencí a dát hradbám mnohem větší význam. Ten by se mohl promítnout například tak, že při uzavření bran by nejprve zkusili útočit šípy a hrubou silou, poté by odešli a až by se vrátili, přinesli by si s sebou primitivní obléhací stroje (žebřík, kláda jako beranidlo...). Ale to už jsme se trošku rozvášnili. Musíme brát v potaz, že Madruga Works jsou nezávislými tvůrci a jejich kapacity (finanční i personální) rozhodně nejsou nekonečné.

I proto Dawn of Man za tu parádní hratelnost a několik desítek hodin strávených v éře plné mamutů a vyhynulých tvorů odpouštíme řadu dalších menších (někdy až úsměvných) neduhů a udělujeme krásných 75 procent. A jako hráči hráčům vám doporučíme, ať navštívíte Steam a tento kousek si pořídíte. Všichni milovníci budovatelských strategií totiž budou chrochtat blahem!

Dawn of Man

Hodnotil: Jakub Vonšák / GAMIFIQUE.cz

Dawn of Man je parádní budovatelská strategie, jejíž hodnocení bohužel sráží několik neduhů. Ty ale nemají takový dopad na celkově dobrý prožitek z hraní, takže si jich začnete všímat až po několika odehraných hodinách. Za ty peníze se to rozhodně vyplatí.

• Parádní hratelnost
  • Výzvy a free play
  • Možnost komunitní tvorby