Inside – Recenze

Čas od času se najde hra, po jejímž dohrání si uvědomíte, že vlastně vůbec netušíte, co jste to hráli. Přesně tohle je Inside.

Inside

Inside FOTO: Reprofoto Twitter

Nezávislé herní studio Playdead se v roce 2010 proslavilo svojí temnou hříčkou Limbo. Někdo považoval Limbo za hru her a kus dokonalého umění, někteří za kus hnoje. Hra Limbo, přestože mě příliš neuchvátila, má bezesporu svoje kvality a přednosti, které jsem schopen ocenit. Limbo vyhrálo pár zasloužených cen a pak se o studiu dlouhých šest let neslyšelo.

Inside | foto: Reprofoto Twitter

To až do příchodu jejich nové hry, Inside. Co říct o Inside. Po dohrání jsem se zvedl od počítače, uvařil si silné kafe a s pohledem do zapadajícího slunce jsem ze sebe dostal jen zmatené ‚Eh?‘.

Inside | foto: Reprofoto Twitter

Hra vás nezatěžuje něčím jako příběh, nebo mluvení, nebo vlastně ničím. Nevíte, kde jste a co se ve světě kolem vás děje. Netušíte, zdali jste v alternativní historii, budoucnosti, současnosti, či nějaké satirické parodii na dnešní svět. A v tomto podivném světe se dostanete do role malého chlapce, který osamocen probíhá tímto světem. Chlapec, jak jinak, nemá jméno a nepromluví ani hlásku. Přestože chlapec probíhá hrou sám, sem tam narazí na ostatní lidi.

Velká část populace na kterou narazí, vypadá a chová se jako ovládané loutky. Nemluví, neubližují a nedělají v podstatě nic sami za sebe. Davová manipulace dohnaná na maximum. No a pak jsou tu ti, o kterých věřím, že to oni loutky ovládají. Na obličejích mají masky, u pasu zbraně a u nohou velmi rychlé lovecké psy. Jakmile vás spatří, můžete si být jistí, že poslední dvě věci hned použijí.

Inside | foto: Reprofoto Twitter

Herní svět je až na pár rozdílů dost podobný světu v Limbu. Nejpodstatnějším rozdílem je, že svět v Inside má alespoň trochu barev. Hra pracuje v 2D a díky minimalistické temné grafice a kameře dokáže vykouzlit pěknou podívanou. Hra dokáže být krásná v tom, že vám ukazuje jen černé obrysy věcí kolem vás. Od vašeho prvního krůčku v počátečním lese, skrz rozpadlé město a (asi) továrnu se budete divit prostředí okolo.

Zvuky a hudba v Inside jsou velmi těžko popsatelné. Představte si velký opuštěný dům ve strašidelném lese při nejtemnější půlnoci. Všechny zvuky, které takový strašidelný dům vydává, všechno to vrzání a praskání, to všechno tady uslyšíte. Hudba je jednoduchá a táhne se, až je to uším nepříjemné. Spolu se světem to tvoří úžasný a geniální celek.

Inside ale není procházkou růžovým sadem. Za prvé žádnou takovou barvu ve hře nenajdete, a za druhé budete hodně často umírat. U Limba bylo zvykem, že každá smrt bude doplněna pěkně reálnou a uvěřitelnou animací umírání a to se přeneslo i do Inside. Když vás dostihnou psi a škubáním vám budou lámat vaz, možná vás lehce zamrazí. A když vám pod vodou dojde kyslík a vy v křečích naposledy ztuhle vykopnete, zamrazí vás určitě.

Inside | foto: Reprofoto Twitter

Zní to hezky, že? Teď trochu kritiky. Inside je strašně lineární. V podstatě se jedná o neustálý pochod doprava a občasné vyskočení, či vyřešení jednoduchého logického hlavolamu. Hra trvá nějaké čtyři hodiny a na konci budete pouze o čtyři hodiny chudší, nikoliv bohatší. Tím, že je ve hře v podstatě jenom atmosféra vás hra nemůže nijak odměnit nebo vás něčím překvapit. Víte, že každý další dům/sklep/něco bude temné a hodně podobné tomu domu/sklepu/něčemu předtím.

Inside | foto: Reprofoto Twitter

Limbo bylo nové a neokoukané. Těžilo z hutné grafiky a ze zmatenosti hráče, který toužil přijít na to, co se kolem děje. Pokud tohle chcete od své hry pak po Inside sáhněte. Pokud vás však Limbo moc nezaujalo, tohle dopadne stejně. A pro zbytek to budou čtyři hodiny zmatenosti z úžasného světa ze hry, kterou si zahrajete jednou a už se k ní nejspíš nikdy nevrátíte.

60/100

Témata: Inside