Life is Strange: recenze první epizody Chrysalis

Life is Strange

Life is Strange FOTO: GAMIFIQUE.cz

Life is Strange je epizodická adventura, podobající se těm od Telltale Games. Ocitáte se v roli osmnáctileté Max, která se po pěti letech vrací do rodného města Arcadia Bay, kde začíná studovat fotografování na Blackwellské akademii. Zhruba tolik vám hra řekne těsně předtím, než vás vyhodí do života studentky tak, jak si to představují v Dontnod Entertainment.

Jako první vás okouzlí nádherná grafika. Svůj smysl pro detail Dontnod ukázali už u Remember Me, zde to ale dokázali povýšit ještě o úroveň víc. Ve hře snad neexistuje místnost, které by nebyla věnována maximální péče, což skvěle funguje s ručně malovanou grafikou, na kterou je radost pohledět. Z počátku vypadá celé prostředí až idylicky, brzy se ale začnou prodírat na povrch problémy, které bude muset Max řešit.

Hrátky s časem

Na řešení všech problémů získala Max jednu velmi zvláštní schopnost, dokáže se totiž vracet časem. Abych řekl pravdu, ze začátku jsem byl k přetáčení času hodně skeptický, ale jak se následně ukázalo ve hře, má skepse byla naprosto zbytečná. Jedná se totiž o funkci, která přináší do světa adventur podobného rázu zcela svěží vítr. Díky ní máte pocit, že je hra mnohem otevřenější a na druhou stranu také poklidnější. Nikde se neženete, v klidu si projedete všechny možnosti, vyberete tu nejlepší a pokračujete dále. I s možností přetáčení času ale není vždy jasné, jaké následky budou mít vaše rozhodnutí. Spíše se obávám, jak se s přetáčením času vývojáři poperou v nadcházejících epizodách, kde by se s postupně gradujícím příběhem mělo objevit i více akčních pasáží.

Příběh samotný se v první epizodě teprve dostává do těch správných otáček, vývojáři si v podstatě připravili správnou půdu pod nohama, aby v dalších epizodách mohli rozjet suprové představení. To ale nemusí vyhovovat každému. Po dohrání první epizody, vám nebude jasné, kterou cestou se chce hra vydat. Zhruba za ty dvě a půl hodiny bude hráč svědkem několika důležitých scén, u kterých si logicky myslíte, že se jedná o hlavní zápletku. Jenže pak bum, přijde Max, která svým chováním a dialogy absolutně zašlape vaši teorii o hlavní zápletce a místo toho se snaží do popředí dostat „méně“ důležité části děje.

Další menší výtku bych měl k ovládání, zejména PC verze, která byla recenzována. Stejně jako celá hra, i ovládání působí „klidným“ způsobem, což občas vede k nepříjemnostem. Několikrát se mi stalo, že jsem si nebyl do poslední chvíle jistý, kterou možnost jsem zvolil. V akčních scénách to bylo ještě o trochu horší, trefit myší „kroužek“ s výběrem možnosti bylo někdy hodně těžké a uprostřed poklidné hry to lezlo na nervy.

Slast pro uši

To nejlepší jsem si záměrně nechal na konec, ti bystřejší si určitě všimli, že jsem ani jednou nezmínil hudbu samotnou. Soundtrack v Remember Me je mnohými považován za to nejlepší, co v posledních letech vzniklo, proto se od hudby a celkově zvuku v Life is Strange očekávalo hodně. Autorům se očekávání povedlo splnit na jedničku s hvězdičkou. A to jak s dabingem postav, tak hlavně s hudbou. Jakmile si Max nasadí sluchátka a začne hrát hudba, máte okamžitě chuť se vydat do Arcadia Bay a prozkoumávat všechny zákoutí, zatímco vám do uší bude hrát soundtrack Life is Strange.

Tentokrát už hudbu neskládal Olivier Derivière, ale hned několik různých umělců. Polovinu soundtracku dostal na starost Johnathan Morelli ze skupiny Syd Matters, druhou polovinu pak tvoří licencované nahrávky například od José Gonzalese nebo kvartetu Alt-J. Kompletní soundtrack z první epizody si můžete přehrát všichni, autoři ho totiž vydali na YouTube a Spotify.

Když si vše spojíme dohromady, vychází nám z toho první epizoda Life is Strange téměř perfektně. Nádherná kreslená grafika, perfektní soundtrack, zajímavá schopnost hlavní postavy, která přináší svěží vítr do adventur a v neposlední řadě příběh. Z něj jsme se zatím nedozvěděli, kterým směrem se má ubírat, každopádně vývojáři si připravili velmi slušné základy, aby to mohli v dalších epizodách rozbalit na plno. I přes nesměrné kvality hry ale není pro všechny, pokud vaše srdce prahne spíše po zběsilé akci, nebude pro vás Life is Strange ideální. Jestliže ale chcete poklidnou hru, u které budete přemýšlet nad svými volbami, zdali právě u toho a toho rozhodnutí nebylo lepší vybrat druhou možnost. A pokud vám nevadí moderně pojaté adventury ve stylu her od Telltale Games, tak je pro vás Life is Strange to pravé ořechové.

Life is Strange

Úvodní díl je opravdu jen úvod, autoři hry se rozhodli postupovat v poklidném tempu a pořádné příběhové zvraty chystají do následujících epizod. Zbytek hry ale funguje na jedničku. Po první epizodě má tedy ty nejlepší podmínky, aby se z ní stala krásná, inteligentní a vtipná žena.

• Propracovaná kreslená grafika
  • Unikátní soundtrack, který perfektně dotváří atmosféru
  • Fungující hrátky s časem