We are the Dwarves - recenze. Smrt číhá na každém kroku

We are the Dwarves

We are the Dwarves FOTO: Whale Rock Games

We are the Dwarves je malým překvapením nového roku. Studio Whale Rock Games vydalo hru koncem února prostřednictvím služby Steam a po měsíci existence sbírá mladičká "semi-real time strategy" hra samé pozitivní ohlasy.

Ihned po spuštění vás uvítá kreslené intro ze staré školy, které vás seznámí s osudem třech trpasličích astronautů. Dozvídáte se o třech hvězdách, které po staletí poskytovaly útočiště mocné rase trpaslíků a jejichž čas se pomalu krátí. Ve stínu tohoto poznání se tři trpasličí království rozhodují vyslat tři nejlepší z nejlepších astronautů na cestu za nalezením nového domova (autoři příběhu jsou trojkou evidentně silně fascinováni, protože nás toto číslo pronásleduje napříč celou hrou).

We are the Dwarves | foto: GAMIFIQUE.cz

Co se ale nestalo? Na cestě do hloubi tajemného temného oceánu, který je snad dnem samotného vesmíru, byla loď našich hrdinů spolknuta obrovskou bytostí, připomínající bájného Krakena. Naši hrdinové smrti tak tak uniknou a objevují nový, dosud nepoznaný svět. Svět, který možná skýtá spásu celé trpasličí rasy.

Hlavně dávejte pozor, kam šlapete!

V posledních letech si můžeme povšimnout vývojářského trendu- dělat hry příjemné a zvládnutelné pro všechny. To však od této hry nečekejte. Zatímco u většiny nových titulů si může nastavit obtížnost tak, aby byla správně náročná právě pro vás, We are the Dwarves vás postaví před jednu jedinou obtížnost a věřte, že je všechno, jen ne lehká.

Hned z kraje hry potkáte dva nepřátele. V domnění, že jste nepřemožitelní, tato dvě zdánlivě odpadní stvoření napadnete a očekáváte snadnou výhru. Přece jen se s mechanikou hry teprve seznamujete a souboj musí být primitivní, ne? Omyl, první dva nepřátelé vás dokážou zabít dřív, než řeknete trpaslík, a poprvé si můžete užít klikání na tlačítko načtení posledního kontrolního bodu, což bude po zbytek hraní vaše oblíbená a často prováděná činnost.

Postupem času zjistíte, že nejlepší způsob, jak se s nepřáteli vyrovnat, je využít terén ve svůj prospěch a nějakým šikovným způsobem protivníky shodit ze srázu nebo je nalákat do přírodní pasti. Žádnou hanbou není ani obcházení nepřátel, záhy totiž poznáte, že vyhnout se jim, je překvapivě těžší, než je zabít. V tom všem vám bude pomáhat "pozastavení hry". Klasická mechanika zastavení času, kterou známe kupříkladu z her jako Baldur´s Gate nebo Dragon Age, vám pomůže naplánovat si akce a rozdělit příkazy svým trpaslíkům, ať už ovládáte jeden charakter nebo skupinku. Jediným problémem je, že namísto skutečného zastavení času se vám dostane jen rapidní zpomalení, což stále vyvíjí časový tlak a nutí vás jednat rychle.

NPC jsou zde vybaveni reálně vypadající sadou smyslů. Někteří vás uvidí, jiní uslyší, jiní ucítí vibrace povrchu, které vytváříte chůzí a nedej bohu, aby vás nějaký roztomilý jedovatý "pavouk" vyčichal (ano, i pavouka připomínající stvoření zde umí čichat lépe než kdejaký pes). Kromě velice senzitivních NPC na vás pak čeká celá řada flóry, která se přímo třese na vaše tělesné šťávy.

Nakupte šampaňské, každá zdolaná mapa se musí oslavit!

Celý gameplay se sestává z řady map (ostrůvků) které musíte projít. Po cestě máte možnost sbírat přírodní zdroje a minerály, za které si vylepšujete svůj skafandr. Během hry nemáte možnost ukládat si postup jak se vám zlíbí a musíte se spokojit s několika málo kontrolními body, které na každém ostrůvku potkáte.

Čím déle jste s hrou v kontaktu, tím více si začnete vytvářet svůj vlastní styl procházení map a snadněji identifikujete nebezpečné rostliny. K tomu vám také slouží deníček, ve kterém nalznete podrobné informace o každé rostlině, nepříteli i prostředí, které potkáte, spolu s přiloženou fotografií. Časem se tedy stále méně a méně stáváte potravou masožravých kytiček apod. Aby ale hra nezevšednila, i náročnost map s postupem v kampani roste a po celou dobu na vás tak čekají nové a nové výzvy. Připravte se tedy, že si kdejaký úsek ostrova vyzkoušíte klidně dvacetkrát, než naleznete způsob, jak jej přechytračit.

Vyplatí se hru koupit?

Podle mého názoru a názoru většiny recenzentů, rozhodně a jednoznačně ano! Vezmeme-li v potaz fakt, že hra je k dostání za pouhých 14,99€ a celý projekt není zrovna jeden z těch s milionovým zázemím, můžeme směle prohlásit, že za málo peněz dostaneme opravdu mnoho a mnoho muziky. Každý, kdo rád vzpomíná na Neverwinter Nights, Baldur´s Gate nebo Lost Vikings touhle hardcore RTS novinkou rozhodně nepohrdne.

We are the Dwarves

Hra působí velmi svěžím dojmem a přesto se nese v duchu starých klasických RTS. Kvalitní akční boj nás sice nečeká, ale nutnost bát se o správnost každého kliknutí jisté napětí rozhodně navodí.

• Hratelnost