Superhot - recenze. Malá střílečka s velkým nápadem

SUPERHOT

SUPERHOT FOTO: SUPERHOT Team

Určitě nejsem sám, kdo si v posledních letech navykl očekávat od velkých FPS od vydavatelů jako Activision a EA vše, jen ne originalitu a inovaci. Najednou jsem rád za každou střílečku, která nejde cestou recyklace a její jediný cíl není prodat více DLC než konkurence. Ale jakkoli povedené, ani Wolfenstein: The New Order nebo Shadow Warrior nejsou zrovna inovativní hry. Takže tenhle úkol, jako obvykle, zůstal na indie scénu.

Během 7 Day FPS Challenge v roce 2014 vytvořilo malé polské studio koncept, který dostal název SUPERHOT. Velice pozitivní ohlas na pouhé tři hratelné levely vývojáře přiměl zkusit štěstí na Kickstarteru, kde se jim podařilo vybrat přes 250 tisíc dolarů na rozšíření jejich konceptu na plnou hru. A o necelé dva roky později je tu SUPERHOT v celé své kráse.

Pánem času

Ta velká inovace, kterou se SUPERHOT odlišuje od konkurence, je docela prostá herní mechanika: čas plyne normální rychlostí jen v momentech, kdy se hýbete vy. To vám umožňuje doslova tancovat mezi kulkami nebo je rovnou sestřelovat ze vzduchu, rozsekávat katanou a odpalovat baseballovou pálkou. A to se hodí, protože jeden zásah v této hře znamená, že se váš herní avatar rozletí na všechny světové strany.

SUPERHOT | foto: GAMIFIQUE.cz

To samé ale platí i pro nepřátele. V kombinaci s nadvládou nad plynutí času se z vás tak stává anděl smrti, který se pyšní nadlidskými reflexy a snadno si poradí s jakoukoli přesilou. Alespoň tak to vypadá, když vám hra na konci každého levelu přehraje replay vašeho snažení v reálném čase za neustálého, a značně otravného, skandování „SUPER HOT“.

Ale popořadě. Gameplay SUPERHOT je rozkouskován do miniaturních levelů, převážně situovaných do jedné nebo dvou místností, kde na vás hra se zákeřností sobě vlastní posílá nepříliš závratný počet nepřátel. To by na běžnou střílečku byla hodně směšná premisa, ale Superhot se po několika primitivních levelech, které vám dávají prostor si osahat základní herní mechaniky, najednou promění v takřka logickou hru a každá nová úroveň představuje nový puzzle, který čeká na vyřešení.

Začnete přemýšlet, jak by se dalo zbavit „toho rudého chlápka“ za barem před tím, než váš provrtá střela z brokovnice od dobráka na druhé straně místnosti nebo jak se dostat bez úhony ke zbrani, která čeká za rohem. Asi nejlepším příkladem z celé hry je level odehrávající se ve výtahu, ve kterém se vezete s třemi nepřáteli, všemi ozbrojenými pistolemi. Jakmile jsem vymyslel, jak se vyhnout rychlé smrti a odlehčit výtah o dva pasažéry, najednou jsem musel do svého plánu zahrnout i další dvě brokovnice se svými majiteli, které na mě čekaly v patře.

SUPERHOT | foto: GAMIFIQUE.cz

Možností likvidace oponentů je několik. Nejspolehlivější jsou pochopitelně střelné zbraně, které ale mají, alespoň ve vašich rukou, velice omezený počet nábojů. Zbraně, s prázdným i plným zásobníkem, i kopu různých předmětů jako lahve, kalkulačky nebo kulečníkové koule, můžete zároveň házet a zásahem odzbrojovat nepřátele. Potom můžete ze vzduchu sebrat jejich zbraň, prohnat jim hlavu kulkou, hodit ji po dalším nepříteli… a tak i několikrát během pár sekund jak v hodně ujetém (ale stylovém) akčním filmu.

Později vám hra dá do rukou moc převtělovat se do jiných avatarů, která vám v mnoha případech zachrání život před blížícím se deštěm kulek, ale zároveň se dá využít i ke zmatení nepřátel. Tahle schopnost se dá ale použít jen jednou za pár sekund a obtížnosti to tak nijak zvlášť neubližuje. Navíc mi nepřišlo, že by se žádný level nedal vyřešit pěkně „po staru“.

Vzhůru do hry

Velkým překvapením pro mě byl příběhový mód. SUPERHOT je ve skutečnosti „hra ve hře“, za kterou se ale skrývá víc než jen bezmyšlenkovitá likvidace červených postav. Ve více než 30 misích se vám postupně odkrývají skutečnosti, které sahají daleko mimo váš dosah, ale stejně jste jejich součástí. A to jen proto, že jste se nemohli odtrhnout od té úžasné hry jménem SUPERHOT. Díky kombinaci s poměrně unikátním grafickým stylem, který kombinuje jen bílé prostředí, červené postavy a černé zbraně, jsem se nemohl zabit dojmu, jako bych nehrál hru, jak se SUPERHOT tváří, ale místo toho se pohyboval v kyberpunkovém matrixu. Nepamatuji se na jedinou hru, které by se podařilo to samé.

SUPERHOT | foto: GAMIFIQUE.cz

Příběhová část SUPERHOT je skvělý a nesmírně intenzivní zážitek, ale to je vykoupeno jeho délkou. Dohrání hry vám zabere tak dvě, maximálně tři hodiny. A pak zjistíte, že toho hra o moc víc nenabízí. Odemknou se vám sice rozmanité výzvy (např. projít celou hru pouze s katanou), endless mode nebo speed runy, ale bez drivu, který poskytuje příběhová část hry, se vám může snadno stát to co mně: že vám hra už nemá co nabídnout.

A poměrně hubený je i zbytek hry. Zbraní je málo, tři střelné a tři chladné, levely se nikdy nezbaví své miniaturnosti. Přestože jsem se po celou dobu hraní nikdy nezačal vyloženě nudit, chtělo by to něco víc, něco, co by dokázalo běžného hráče udržet i po dohrání příběhu. Třeba takový editor levelů, ten by SUPERHOT dokázal snadno posunout z kategorie jednohubek mezi hry, kterým se dá snadno obětovat i pár desítek hodin.

Po technické stránce odvedli vývojáři vesměs dobrou práci, ale bez problémů SUPERHOT také úplně není. Rozstřelení několika nepřátel v rychlém sledu často znamenalo, že hra provedla šipku i hluboko pod hranici 30 FPS a občas měla tendence škubat se i v naprosto náhodných chvílích. Vzhledem k tomu, že hra běží na Unity enginu, se to i dá pochopit, ale s nastavením grafiky si z toho samého důvodu příliš nepohrajete.

Jen tak dál

SUPERHOT je malou hrou, ale nesmírně intenzivním zážitkem stojícím na neotřelém nápadu a nečekaně dobrém ději, kterému se vyplatí obětovat ty dvě, tři hodiny volného času. Ale po jeho konci už zaujme asi jen procento hráčů, kterým nevadí zopakovat si už dokončené levely v trochu jiné podobě. Jako koncept pro budoucí tituly je ale SUPERHOT výborným základem i příkladem. Tak snad se to na zatuchlém žánru projeví.

SUPERHOT

Inovativní střílečka s extrémně zábavným gameplayem, kterou se vyplatí vyzkoušet. Jen počítejte s tím, že je to jednohubka na jeden večer.

• gameplay