Zheros - recenze. Pestrá mlátička, která zapomněla být zábavná

ZHEROS

ZHEROS FOTO: Rimlight Studios

Double Dragon, Streets of Rage nebo Final Fight. že vám to nic neříká? Není divu, žánr „beat 'em up“ (nebo brawler) byl jednou z obětí postupného vymizení arkádových automatů na západě. A s tím jak mizely platformy, jména velkých pecek této éry začala zapadat a řady nástupců řádně řídnout.

ZHEROS je jeden z malá odvážlivců, kterým se zachtělo u pamětníků zahrát na struny nostalgie a mladším hráčům naservírovat něco, co chutná herní historií. Ale nakonec je hře tenhle slušivý kabát kapánek velký.

Tady (ne)poteče krev

Jméno žánru, ke kterému se ZHEROS tak hrdě hlásí, napovídá, co asi bude hlavní náplní hry. Nepřátele nás vás ZHEROS vrhá s kadencí průměrného kulometu a čas na vydechnutí nechává, jen aby se neřeklo.

Soubojovému systému se naštěstí podařilo vyhnout některým zásadním přešlapům, které ublížily stovkám jiným her, jako „těžkopádné“ animace a jejich rušení (animation cancelling), což vyvolává pocit, že hra nestíhá a dělá si, co se jí zachce. Kombinování „lehkých a těžkých“ útoků není nic nového pod sluncem, ale všemožných komb je dostatek, i když je škoda, že jsou pro obě hratelné postavy v zásadě identické.

ZHEROS | foto: GAMIFIQUE.cz

Neduh, který si ZHEROS naopak neodpustil, jsou tragicky nepřesné hitboxy. Nezřídka chytne vaše postava ránu „odnikud“. Nejvíce se to projevilo v jednom ze tří boss fightů, kdy jsem pravidelně přicházel o životy útokem, od kterého jsem stál půl obrazovky. V kombinaci s bugem, který způsoboval mizení textur kdykoliv jsem se přiblížil ke stěně arény, to nebyl zrovna úžasný zážitek.

Stejná péče bohužel nebyla věnovaná nadšeným dobrovolníkům, kteří si zažádali o úpravu obličeje. Pokud odhlédneme od jejich grafického zpracování, design nepřátel je extrémně nenápaditý, to i včetně bossů. Většina z nich funguje jako boxovacího pytle, který sem tam ránu vrátí nebo po vás vystřelí, což se dá vykrýt nebo odrazit. Pozdější exempláře už se umí ráně sem tam vyhnout nebo ji vyblokovat, ale velký rozdíl to ve výsledku nedělá. Nejvíce problémů vám tak může přinést obliba, kterou si většina nepřátel vypěstovala ke starému dobrému stunlocku.

Rány, které šly vedle

Sem tam si ZHEROS začne hrát na plošinovku a postaví vám do cesty postaví podlahu probíjející elektřinou, lasery nebo nějakou mezeru, kterou je nutno přeskočit. Vesměs je to jen zbytečná výplň mezi souboji, ale v některých případech je přímo otravná. ZHEROS vás totiž místy nutí „skákat do pozadí“, což se velice špatně odhaduje a časuje. A teď si vezměte, že na vás tenhle krásný trumf hra vytáhne v levelu s šibeničním časovým omezením. Ano, moje postava se koupala často a gamepad měl velice blízko k tomu, aby se podíval na čerstvý vzduch.

ZHEROS | foto: GAMIFIQUE.cz

Druhým pokusem o oživení jsou momenty, kdy vám dostanete na hraní vlastního mecha. Nečekejte ale nic epického ve stylu Metal Gear Solid 4, s mechem se akorát všechny souboje ve zbytku levelu stanou trapně triviální.

Největší problém ZHEROSu ale vězí trochu jinde. Spousta problémů se dá mlátičkám odpustit, pokud je alespoň zábava je hrát. Ale ZHEROS je naopak extrémně monotónní a pekelně nudný. Ačkoli délka jednoho levelu je v průměru tak čtvrt hodiny, vždy mi spolehlivě stačil jen jeden, abych měl chuť s hrou seknout. ZHEROSu prostě chybí ten opojný pocit satisfakce, který dokáže navodit boj třeba v God Handu. Ani co-op, který je často schopný zachránit i sebehorší hru, na to příliš nemění. Jen zdvojnásobuje počet znuděných hráčů a jako bonus přináší jiné nedostatky.

Ve dvou se to hůře táhne

Checkpointy jsou totiž v levelech rozházené velice střídmě. V co-opu to není problém, protože svého parťáka můžete kdykoliv na místě oživit, v singleplayeru máte ale smůlu a budete muset opakovat klidně i pěkných pár soubojů. V multiplayeru zase narazíte na problém, že ve hře prostě není pro oba hráče dostatek bodů, za které si můžete pořídit upgrady.

ZHEROS | foto: GAMIFIQUE.cz

Před začátkem každého levelu můžete investovat body do jednoho ze tří upgradů: jeden odemyká nová komba, další dva snižují „spotřebu“ energie při používání štítu a příručního „kulometu“. Zatímco do druhé a třetí položky se investovat příliš nevyplatí, nová komba jsou prakticky povinnost. Asi tušíte, co to znamená pro multiplayer. Velice snadno se může stát, že na dlouhou dobu ztvrdnete jen se základními komby, která nejsou ani silná, ani zábavná.

Pokud by vás to ani tak od multiplayeru neodradilo a hrajete na PC, vřele doporučuji pořídit druhý gamepad. Ovládání na klávesnici je extrémně nepohodlné, nedá se nastavit na myš a hra vám bude tvrdohlavě stejně ukazovat tlačítka z xboxového ovladače.

Koncert všech barev

Co se dá pochválit, alespoň bez větších výtek, je grafické zpracování, které docela úspěšně evokuje různé animáky od Pixaru. Paleta nepřátel je extrémně pestrá, od malého žraloka v jakémsi vznášedle, po krávu ve zbroji, za kterou by se nestyděli ani mariňáci z Warhammeru 40 000. Prostředí se možná až trochu moc opakuje, ale jinak je na něj radost pohledět.

Co jsem si schoval jako třešničku na dortu úplně na konec, je pár slov o příběhu. Ten v ZHEROSu představují dvě asi minutové cutscény, absolutně žádné dialogy a naprosto učebnicový cliff-hanger, za který by se nemusel stydět ani Hollywood. Myslím, že to ani nepotřebuje další komentář.

Óda na nudu

ZHEROS je hra, která je sice pěkná na pohled, ale co skrývá pod pokličkou už tak vábně nevypadá. Všemožné přešlapy v designu hry a hlavně extrémně nezáživný gameplay odsuzují hru k brzkému zapomnění. Jediná věc, která hru alespoň trochu zahraňuje, je poměrně nízko nastavená cenovka. Ale i za 15 eur najdete spoustu zábavnějších kousků.

ZHEROS

Pěkná, ale nudná mlátička, kterou nezachraňuje ani kooperativní multiplayer. Pokud máte neutišitelnou chuť spravit pár desítek nevlídných obličejů, radši sáhněte jinam.

• grafické zpracování