DiRT Rally – recenze. Sbohem, arkádo

DiRT Rally

DiRT Rally FOTO: GAMIFIQUE.cz

Oprášit volant, nastavit zrcátka a otočit klíčkem. Tyto a další úkony důležité před každou jízdou po vás naštěstí v novém DiRT Rally nikdo požadovat nebude, přesto si osvojení základních řidičských schopností najde v tomto případě své uplatnění. Codemasters se totiž po prachobyčejných arkádo-simulačních hybridech, které zejména po tragické smrti Colina McRae rozpohybovaly hráčské prsty nejednoho závodníka, rozhodlo otevřít dveře právě realističnosti a větší autenticitě. Zapomeňme tedy na chvíli na nerozbitné vehikly přišpendlené k vozovce, gentlemantské chování oponentů, či přepychové cesty, za které by se nemuseli stydět ani němečtí silničáři. DiRT Rally je zkrátka rally se vším všudy.

Je libo závod?

Při nástupu do hry by se hodila přítomnost varovné tabulky typu: “Zapomeňte na chování, které vás učili v autoškole“. Začínáte jako naprostá nula co z ní zrovna vyšla a peníze vám zbyly akorát na nákup první rachotiny z 60. Let. Váš postup kariérou je samozřejmě limitován, především finančně, a svou cestu za slávou si musíte hezky odřít od píky. Vozový park čítá téměř 40 kousků, rozdělených do 12 kategorií, díky kterým se probojujete k hlavnímu a jedinému cíli celé hry – vyhrát, a to zejména prostřednictvím několika šampionátů. Ty se dělí do třech jednotlivých celků několika speciálně vybraných tratí podle zvoleného typu závodu. Můžete tak směle vybírat mezi klasickým Rally, Hill Climbem a Rallycrossem.

DiRT Rally | foto: GAMIFIQUE.cz

Každá disciplína má svůj specifický výběr map a licencovaných aut. Za vyhrané šampionáty vás hra odmění jednak novou možností tuningu vašeho čtyřkolového žihadla, ale nově také zvýšením statistik členům vašeho týmu. Ten si vybíráte především na základně vašich subjektivních preferencí a v neposlední řadě záleží také na obnosu peněz, který do vaší závodnické crew chcete investovat. Byla by však velká chyba si naivně myslet, že s dostatečně namaštěnou kapsou, bandou mechaniků stojících za vámi a s nejvytuněnější károu v garáži budete vyřazovat soupeře jako na běžícím páse. Nikoliv. A komu by se chtělo ukázat světu své závodnické skilly, může tak učinit také v multiplayeru.

I přesto všechno jsem se po celou dobu neubránil dojmu, že obsah hry je poněkud chudý. Počet vozů není sice úplně minimalistický, leč je bohužel ne úplně ideálně rozvržen. Ve výsledku to vypadá tak, že na klasické rally máte celkově k dispozici 30 aut ze všech koutů historie, ale na takový Hill Climb pouze 3. Také mapy by si zasloužily nějaké mírné rozšíření v oblasti lokací a okruhů. Absence jakéhokoliv napodobení o příběhovou vsuvku známou z DiRT 2 není až tak tragická, zvlášť jedná-li se spíše o simulátor, ale přesto se neubráníte dojmu, že singleplayeru prostě nějaké to ozvláštnění chybí.

Ne zelenáčům

Přesuňme se teď na jeden klíčový bod - hratelnost. Nebudu chodit kolem horké kaše, ale nikdy mi nedělalo takový problém se udržet aspoň v rozumném časovém úseku na cestě jako tomu je u nových DiRT. Auta kloužou po silnici za každého počasí a absence minimapy, kterou po letech opět nahradily poznámky spolujezdce, spolu s vysokou obtížností vašich oponentů dá jistě za vznik nějaké té minutě šťourání se v nastavení. DiRT se prostě nesnaží zavděčit úplně všem, ale to není vůbec nic špatného. Vyžaduje od vás taky trochu umu, a pokud přetrpíte prvních pár nehezkých karambolů a obětí v řadách diváků, jejichž jediným posláním je stopnout si do nepřehledné zatáčky, k ovládání časem přirostete. Faktem ovšem zůstává, že hra vám absolutně nic neodpustí. Oponenti se s vámi nijak nepářou a každou ztracenou sekundu v závodě okomentujete nemalým počtem vulgarismů.

Změna situace může klasicky u her tohoto typu nastat po připojení volantu. Ne snad, že by DiRT nedokázal nějakým způsobem vtáhnout do hry a upoutat, ale euforii takového rozměru, která vám díky prostému odpojení klávesnice či gamepadu nažene osobnost skutečného rally závodníka se málo co vyrovná. Nesrovnatelné s šipkami či páčkami a kolikrát budete šťastní i za poslední místo v tabulce, protože jste si dané adrenalinové točení volantem a hýbání řadící pákou skvěle užili. S ovládáním jdou do víru dění také tratě. Najdeme zde okruhy snad ze všech podnebných pásem zeměkoule a vězte, že v zasněženém Norsku se přeci jen jezdí kapánek o něco jinak než v suchých amerických kaňonech. Přidejme možnost jízdy v noci či za hustého deště a máme tu krom závodní hry i solidní trenažer pro automobilové sebevrahy.

Grafické překvapení, demoliční zklamání

Pochvalu si u mě jednoznačně zaslouží technické zpracování. Třetí verze Codemasterského EGO enginu, tolik typický pro závodní hry, doslova čaruje na monitoru nefalšované závodní zážitky. Paprsky slunce vykukující zpoza stromů, odlétávající bahno od kol či mrznoucí karoserie vašeho Subaru…vše vypadá velmi slušně, „vykoupeno“ nijak extrémními HW nároky. Skvělá práce byla odvedena při modelování aut a s vysokým rozlišením textur jsou prakticky nerozeznatelná od reálných předloh. Hra navíc funguje vcelku stabilně a ani jednou se mi nestalo, že by zamrzla, či spadla.

Výtku si ale bohužel zaslouží vcelku podstatný bod – demoliční model. Ten je jedním slovem zvláštní. Někdy se vám podaří auto doslova rozmetat na maděru, jindy mu při srážce se stromem neupadne ani nárazník. Odměnou za poničení vašeho pracovního nástroje může být buď celková diskvalifikace, či zkomplikování si řízení upadnutím nějaké klíčové části vozu. Je tak ku prospěchu si nezapomenout před každým závodem zvlášť nechat opravit auto u odborníků, ovšem opět za jistou časovou sankci.

Tyto a podobné chyby ale nejsou nijak exemplárně tragické. Hře to ubírá něco málo na své osobité kráse, ovšem základní myšlenka celého projektu zůstává neposkvrněna. Herní zážitek může zkazit někdy možná až zbytečná krutost hry vůči hráči a stejně jako kulka ve válce může znamenat smrt, tak ztráta několika sekund vám může zajistit čestné poslední místo v tabulce vítězů. Codemasters však předvedli jednu věc a to, že podtitul Rally si nový DiRT skutečně a bez výhrad zaslouží.

DiRT Rally

Dirt Rally je velmi solidním pokračováním dlouholeté série, která teď možná konečně ukazuje, jakým směrem by se herní snahy o trošku větší reálnost mohly vydat. Velmi zábavný, leč nekompromisní a někdy až zbytečně nespravedlivý. Škoda i malého obsahu, který bude pravděpodobně nadále nastavován pomocí DLC formy. Každopádně, v porovnání s momentální produkcí se stále jedná pravděpodobně o nejlepší rally simulátor na trhu a jasnou povinností, pro všechny motorové fajnšmekry.

• Grafické zpracovaní a ozvučení
  • Perfektní ovládání
  • Celkově vynikající pocit z jízdy