Assassin’s Creed Syndicate - recenze PC verze. Viktoriánské sourozenecké duo

Assasin´s Creed Syndicate

Assasin´s Creed Syndicate FOTO: Ubisoft Entertainment

Ať si to vývojáři obhajují, jak chtějí, ale jen málokdo se při pohledu na poslední pětiletku série Assassin’s Creed ubrání dojmu, že co nevidět, svým distribučním tempem předběhne i pravidelný nášup dílů Call of Duty. Po posledním Unity se nového Assassin’s Creed: Syndicate ujala čistě na vlastní triko Québecká pobočka Ubisoftu, vyškolená ze spolupráce na předchozích dílech. A tak slibné prezentace přislibovaly minimálně tradiční vraždění nepohodlných templářských pohlavárů v nádherných kulisách Londýna 19. století okořeněné několika novými funkcemi a vychytávkami. Jednoduché, prosté...a přesto nedotažené.

Plytký příběh, solidní scénář

To, že série mění herní lokality, jako na běžícím páse, není žádným tajemstvím. Poprvé v sérii si tak prožijeme osudy, tentokrát sympatické sourozenecké dvojice: Jacoba a Evie Frye, přímo v srdci neokoukané viktoriánské metropole. Škoda jen, že právě příběh postrádá podobnou dynamičnost, jakou oplývá zrovna změna prostředí. Cíl je totiž daný již od úvodu – likvidace vlivných templářů, kteří klasicky strojí pletichy proti všemu, co se pohne a záchrana prastarého artefaktu - Úlomku ráje. Hotovo, žádnou změnu nebo nějaký hlubší zvrat až do konce hry prostě nečekejte. Ne snad, že by to byla vyložená katastrofa (do titulu, který si v pozadí zakládá i na historických událostech žádné strhující romány asi ani vecpat nejdou), ale hnaní se za jedním a tím samým po x-té dokola jako nadutá koza už může někomu připadat mírně otravné. Tak, jako tak, má vyprávění vcelku slušné tempo, solidní spád a sledování postupně se rozvíjejícího působení Jacoba a Evie v Londýně baví. Pokud jste ochotni zkousnout absenci nějaké hlubší příběhové inovace, pravděpodobně nějakým nedostatkům nebudete ani věnovat zvýšenou pozornost a skalním fandům pak jako bonus spadne do klína další kapitolka z celkového putování po mocném artefaktu.

Assassin´s Creed Syndicate | foto: GAMIFIQUE.cz

Zajímavým a pro sérii Assassin’s Creed až klíčovým prvkem scénáře jsou postavy. Někdy galantní, jindy zase nekompromisní rváč Jacob spolu se spravedlivou a tiše se pohybující Evie tvoří citově provázanou hlavní dvojici postav, mezi kterými lze v průběhu hry libovolně přepínat, což otevírá dveře RPG prvkům. Kolikrát vám ale výběr charakteru, za kterého právě chcete osvobodit pár dětských pracantů z manufaktury v rámci vedlejšího úkolu (kterých se objevuje po Londýně tuny), ovlivní nejen jeho specializace a zaměření na určitý styl postupu, ale i vaše sympatie k němu. Hru tak v jistých chvílích doprovází opravdové emoce, což přidává pár bodíků k celkovému zážitku. Za zmínku také stojí již tradiční fiktivní setkání se skutečnými historickými osobnostmi typu Charles Darwin či Alexandr Graham Bell.

Tichošlápek či Rambo?

Co se týče jednotlivých herních mechanik, zde na rozdíl od hlavní dějové linky již nějaký výraznější posun najdeme. Sic jistá obdoba formování vlastního gangu a získávání pod svá křídla městské čtvrtě už v sérii viděna byla. Sídlo v podobě vlakové soupravy principiálně připomíná venkovský baráček ze třetího dílu, systém úpravy a levelování Jacoba s Evie je zase převzat z minulého Unity a challenge, kterých je plný Londýn jsou tu s námi již od legendárního Brotherhoodu. V základu jsou to věci stejné, esteticky upravené, ale dobře funkční, tak proč to konec konců měnit. Do rukou se nám ale konečně dostává jakási forma městské dopravy. Nově se tak v podobě koňských povozů, kterými je protkaný celý Londýn, můžeme snadno dostat z bodu A do bodu B za zlomek času, který bychom strávili na nohách. Jízdní model však není úplně bezchybný, ale v rámci možností funguje obstojně a vzhledem k okolnosti, že budete mít koně v zápřahu celkem často, si po nějaké době na ovládání zvyknete. Další pěknou vychytávkou je váš příruční vystřelovací hák. S jeho asistencí se nejen snadno dostanete na vyvýšená místa bez potřeby šplhání, ale slouží i jako skvělý taktický prvek, především pro fanoušky stealth postupu. Přitom jeho ovládání je naprosto intuitivní a bezproblémové.

Ale každá mince má svůj rub i líc. Přírůstek nových taktických možností a herních mechanik je jedna věc, ale zjednodušování herních principů věc druhá. Úroveň obtížnosti je nastavena neuvěřitelně nízko a velký podíl na tom má i mizerná umělá inteligence. Hrou se můžete doslova probít bez jakýchkoli problémů a hlavní dějovou linii tak sfouknout za necelá dvě odpoledne. Ve spolupráci s již zmíněným vystřelovacím hákem se do půl minuty dostanete z každého většího konfliktu a v případě, že byste dostali chuť si zašpásovat s místním nepřítelem, vylevelovaná postava na úrovni 4 a výš se v souboji pomalu chová jako Viktoriánský Rambo. V takovém případě odpadává nutnost si k tichému postupu byť jen přičichnout, což je asi největší škoda. Stealth je totiž velice zábavný a vcelku slušně nadesignovaný. Hra samotná vás svými lokacemi, bonusovými body a zvýšeným přísunem liber za dobře zvládnuté mise ke stealthu přímo nutí a to je jedině dobře. Po pár odehraných hodinách ale nastupuje stejný problém, jako u čelních soubojů muže proti muži. Ani tichému stylu se jednoduchost nevyhnula a to hlavně díky vševidoucímu orlímu pohledu, který okamžitě napráská všechnu sebranku v okolí a jednotvárnému chování nepřátel.

Tour de London

Proč tedy letošnímu Syndicate věnovat nějakou výraznou pozornost? Minimálně díky velmi pěknému grafickému zpracování, úžasnému prostředí a doslova dechberoucí atmosféře. Dobově ztvárněný Londýn v 18. století vypadá tak přesvědčivě, krásně a živě, že na tlačítko rychlého cestování po mapě po celou dobu hry snad ani nesáhnete. Zde si totiž hezky kamkoliv dojdete po svých jenom proto, abyste se po cestě již po dvacáté pokochali pohledem na Big Ben, případně vylezli na nějaký manufakturní komín a vychutnali si panorama překrásné viktoriánské architektury 19. století. Vaše putování je letos doprovázeno perfektním audio doprovodem z dílny herního a filmového skladatele Austina Wintoryho. Neostýchal bych se tvrdit, že celková zvuková stránka s dominujícím hvězdným dabingem převyšuje laťku nastavenou i kdejakým filmovým počinem. Atmosféra hry a její technické zpracování je něco naprosto nevídaného. Škoda jen trošku trochu horší optimalizace a sem tam nějakého bugu, který snad opraví nejbližší patch. Žádný z těchto problémů, ale nebrání do hry kompulzivně vklouznout jako po skluzavce. Klobouk dolů…smekám.

Ovšem ve spojení se zbylými aspekty hry, se tak nový Assassin’s Creed může jevit jako krásné auto se špatnými jízdními vlastnostmi. Atmosféra dělá hodně a zrovna v případě Syndicate to platí dvojnásob. Hra díky tomu umí zkrátka zabavit, napravuje si některé vady, které schovává pod štítkem hratelnosti a nechá vás si slušným tempem vychutnat dobrodružství dvou britských sourozenců.

Zajímavé herní prostředí, úžasný dabing a solidní herní náplň vás omámí podobně jako halucinogenní šipka, tak, že si např. absence dopadu vašich činů na situaci ve městě ani nebudete všímat a některé chyby vývojářům zkrátka odpustíte. I přesto v Syndicate nedotaženosti jsou a až příliš časté vydávání dílů je na hře v celkovém důsledku znát. Řada věcí buď chybí, nejsou dodělány nebo jsou nahrazeny „levnější“ variantou. Je však čistě subjektivní, komu absence tohoto a přidání onoho bude v konečném důsledku vyhovovat.

Assassin´s Creed Syndicate

Celkově vzato je nový Assassin’s Creed slušnou zábavou a povinností pro všechny fanoušky. Škoda nedostatků, které sice nekazí dojem ze hry, ale za jejich přítomnost a opravu by vývojářům nikdo hlavu neutrhl.

• Dechberoucí atmosféra
  • Grafické zpracovaní a ozvučení
  • Zábavný stealth