Tales from the Borderlands - recenze. Zátěžový test pro vaši bránici

Tales from the Borderlands

Tales from the Borderlands FOTO: GAMIFIQUE.cz

Jednoruký úředníček Rhys má pech. Pro Hyperion maká už řádku let, ale nakonec na něj místo povýšení čeká flek uklízečky. Tak si vyhrne rukáv, překecá kámoše účetního velikosti metr padesát i s chůdami a vydává se proradnému rivalovi vyfouknout kšeftík za deset melounů. Jen máloco je však takové, jak si to člověk vysní a na hráče tak čeká desetihodinová pekelná jízda, co si v ničem nezadá se špičkovou seriálovou produkcí.

Emoce na pokračování

Ano. Seriálovou. Tales from the Borderlands je totiž již na první pohled standardní adventurou od borců z Telltale Games. Spíš než hra na vás tak čeká interaktivní seriál, kde díky svižnému tempu na zákysy skutečně nenarazíte. Většina hratelnosti totiž spočívá pouze ve vybírání ze čtveřice dialogových možností (z nichž jedna je již klasicky "mlčet"). Pak už jen občas stačí zmáčknout tlačítko tůhle, zakvedlat páčkou onde no a... to je vlastně všechno. V tomto již zajetém modelu se skoro nic nemění. Jen nám přijde, že přibylo situací, které při chybě končí obrazovkou "Game Over". Je to ale špatně?

Nebudeme vás napínat, a pokud jste jako my, stejně jste na výsledné hodnocení mrkli hned. Tales from the Borderlands je BOMBA. Je to úžasná jízda v bohatém a řádně švihlém světě, který napumpoval do zajetého rytmu Telltale her úplně nový život. Tím máme na mysli zejména humor. Hra je vtípky, odkazy na popkulturu a pomrkávání na všímavé hráče napěchovaná až po okraj. Tam, kde jste ve Walking Dead ronili slzičky nad smrtí oblíbené postavy, se budete v Borderlands chechtat. Nejde přitom o nějakou prvoplánovou parodii, ale o mistrovské komické dílo, jež sice brnká na odlehčenou strunu, ale hraje při tom naprosto kouzelnou melodii. Navíc se dočkáme i několika tklivých okamžiků, při kterých se bez kapesníčků Kleenex neobejde ani leckterý tvrďák.

Na hře je vidět smysl pro detail autorů. Spousty vtípků si ani nemusíte všimnout. Jednou jsme takhle Rhysovým robotickým okem proskenovali vycpanou mrtvolu jednoho profesora. Hra nám sdělila, že zemřel na bodnutí nožem. No a jeho poslední slova před smrtí? "Cha cha, co s tím jako uděláš? Bodneš mě?". O scénu později se střízlík Rhys pokouší omráčit urostlého banditu, ale ten má z jeho snah pouze srandu. No a "prstovou" přestřelku ze čtvrté epizody si budeme pamatovat ještě hodně dlouho. Je pravda, že k pochopení některých vtípků je potřeba znát popkulturu. Dočkáme se například jednoho skvělého odkazu na Terminátora. Ten vám tu ale nebudeme spoilovat.

Tales from the Borderlands | foto: GAMIFIQUE.cz

Každej chvilku tahá pilku

V úvodu jsme nakousli skomírající kariéru zaměstnance Hyperionu Rhyse. To je však pouze jedna z hratelných postav. Druhou část příběhu si hráč prožije prostřednictvím půvabné podvodnice Fiony. Ta to jako obyvatelka krásné, ale i pořádně drsné planety Pandora nemá vůbec lehké. Aby se z toho proklatého kusu šutru konečně dostala, chystá se svojí sestrou Sašou největší podvůdek kariéry – prodej falešného klíče k Vaultu. Za deset melounů. Že vám to něco říká? No jasně... toho klíče, na který si nešťastník Rhys brousí zuby. Všechno jde samozřejmě do kopru a naše dva hrdiny svede osud dohromady. Nakonec jim nezbude nic jiného, než se za doprovodu přátel pustit do hledání jednoho z Vaultu. Ty jsou zárukou nezměrného bohatství, které je samozřejmě vykoupené mnohými životy. Hrajete tedy za oba, Rhyse i Fionu, a pěkně podle rčení "každý chvilku tahá pilku" se proderete až k epickému finále. Že to takhle na papíře nevypadá nic moc? V Borderlands se toho děje spoustu a prakticky neustále, jenže nechceme vyspoilovat ani ždibíček z tohohle fantastického dobrodružství. Příběh je totiž už z podstaty věci hlavním tahákem celé hry.

Vězte ale, že si série svoji vysokou laťku kvality drží napříč všemi epizodami. Tím ostatně poráží i druhou sezónu Walking Dead či Wolf Among Us, kde se na našem zážitku přeci jen podepsala určitá kvalitativní nevyváženost. S tou zde autoři zdatně bojují všudypřítomným humorem a neustálým střídáním tempa. Hektické pasáže co chvíli zvolní v jednoduchém průzkumu lokací, jen aby na vás za rohem čekala ještě zběsilejší akce.

Možná přijde i "kouzelník"

Autoři do univerza Borderlands přivedli celou plejádu nových postav. Ty jsou samozřejmě po vzoru svých bratříčků ze střílečkové předlohy náležitě ujeté. Oduševnělý robot Loader Bot, napomádovaný hezoun Vasquez nebo roztomiloučká Gortys jsou jen příkladem z hromady famózních charakterů, se kterými budete mít tu čest. Propašovat se podařilo i některé staré známé. Nejen fanoušky původní hry tak určitě potěší návrat Vault hunterů Zera, Bricka, nebo Mordecaie. A možná přijde i... Postavy jsou již tradičně skvěle napsané, ale i špičkově namluvené. Hlas hlavnímu protagonistovi Rhysovi propůjčila superstar videoherního dabingu Troy Baker, kterého můžete znát jako Taliona ze Shadow of Mordor, nebo Joela z The Last of Us. No a my smekáme klobouk. A příčesek k tomu. On a jeho herečtí kolegové totiž dodali postavám tu správnou šťávu a vy si tuhle sebranku prostě zamilujete.

Jestli jste hráli kteroukoliv z předešlých Telltale her, asi vás nepřekvapí holedbání autorů, že veškeré činy budou mít zásadní vliv na průchod hrou. No a to jsou i tentokrát kecy. Jako vždy jde jen o jakousi iluzi (tu lépe, tu hůře schovanou) a ať vyberete z dialogové nabídky cokoliv, výsledek je většinou stejný. Ano, najdou se i výjimky a postava, kterou během svého dobrodružství ušetříte, se může později v příběhu na chvíli ukázat, ale vždy vám řekne jednu dvě věty. Ono to vlastně ani jinak nejde, jen je škoda, že kvůli tomu logika v dialozích občas trošinku hapruje.

Až na pár mušek jsme tedy ze hry nadšení! I když první a poslední část příběhu Rhyse a Fiony dělí takřka rok, čekání se rozhodně vyplatilo. Borderlands pojetí interaktivního seriálu až překvapivě sluší a na vás tak čeká jedno z nejvybroušenějších dobrodružství z dílny Telltale. Pokud máte rádi Borderlands, BERTE! Pokud se rádi smějete, BERTE! Pokud máte rádi skvělé hry, BERTE rovnou dvě! Tohle má koule!

Tales from the Borderlands

Po stránce hratelnosti jsme se sice nedočkali skoro žádných změn, jinak jde ale o parádní kousek. S širokánským úsměvem a podrážděnou bránicí si užijete hodiny prvotřídní švandy. A to i ve srovnání se špičkovou seriálovou produkcí.

• Fantastické postavy
  • Skvělý příběh a scénář
  • Špičkový dabing