Preview: Kingdom Come: Deliverence pomalu naplňuje svůj potenciál, už teď exceluje v soubojích

Historické RPG s notnou dávkou realističnosti. Sen, kterému by se ještě před pár lety každý od srdce zasmál, se pomalu, ale jistě stává skutečností. Kingdom Come: Deliverence srší potenciálem na všechny světové strany a už nyní po stránce soubojů strčí většinu konkurentů do kapsy, ale některé otazníky pořád zůstávají.

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance FOTO: Warhorse Studios

Není pochyb o tom, že Kingdom Come: Deliverence je jednou z nejsledovanějších her současnosti. RPG postrádající jakékoliv fantasy prvky na úkor realistického zpracování nevznikají každý den. Ona vlastní nevznikají vůbec. Není divu, že na se Kingdom Come sebe poutá tolik pozornosti; experiment takového rozměru se hned tak nevidí.

To samé pak platí minimálně trojnásob pro naší domovinu. Ačkoli zasazení do povědomých lokací a divokého období české historie by k tomu bohatě stačilo, jméno Dana Vávry, otce projektu, kterého si mnozí hned spojí s Mafií a zlatou érou české vývojářské scény, všeobecnému hypu jen napomáhá.

Osobně jsem ohledně Kingdom Come spíše skeptik, moje očekávání se nevymykají Molyneuxově stupnici a nečekám příchod mesiáše jako někteří hráči, ale vidina RPG zasazeného do krásných exteriérů českých zemí mě nenechává chladným.

Grafická hostina

A že krásné rozhodně jsou. Grafici ve Warhorse Studios musí při vývoji asi potit krev, protože na prostředí vesnicí Samopše a Mrchojedy a jejich okolí je radost pohledět, obzvláště pak na les, který je obklopuje. Zatímco jiné hry vydávají za lesy pár ubohých stromků uprostřed ničeho, ten z Kingdom Come působí dojmem, že byste ho mohli najít za svým domem.

img-responsive

Kingdom Come: Deliverance | foto: GAMIFIQUE.cz

Kouzlo celého světa jen umocňuje AI nehratelných postav, které poctivě dodržují neobvykle propracované denní cykly. Z domu neodchází bez snídaně, během dne nejsou přilepené k jednomu místu jak k jevištním značkám a kováře v noci nenajdete mlátit do kovadliny.

Obojí si ale pochopitelně žádá krvavé oběti. V současné podobě rozpaluje dílo Warhorse grafické karty do ruda a ukazatel FPS si vytrvale pohrával s mou trpělivostí. Jde zatím ale pouze o relativně brzkou alfa verzi a dá se to tedy očekávat. Optimalizace se ostatně zpravidla řeší až ke konci vývojového cyklu (případně po něm, nebo vůbec).

Za 5 grošů a dobrý pocit

Další, kdo to při vývoji Kingdom Come nemá lehké, musí designéři úkolů a dalším, kteří mají na starost naplnění herního světa obsahem. U nerealistických her lze popustit uzdu fantazii a pořádně se rozšoupnout (jako třeba Larian s Divinity), Warhorse to mají trochu těžší a je to docela znát.

Ne, že bych byl člověk, který odmítne pomoc kováři, který nemůže najít své kladivo, nebo pastýři, který ztratil jednu ze svých ovcí, ale triviálnost takových úkolů je už po několika exemplářích těžce ubíjející a protiváhy Kingdom Come zatím příliš nenabízí.

img-responsive

Kingdom Come: Deliverance | foto: GAMIFIQUE.cz

Celé situaci nepomáhá ani jejich předvídatelnost. Většinu prohlédnete hned z kraje a nijak nepřekvapí. Asi nejpropracovanější úkol v celé alphě, případ běhavky a „otrávení“ farmáře Jerryho, sice nabízí velice osvěžující volnost ve způsobu, jak ho splnit, ale všechno přijde vniveč, když vám dojde, že „vrahem je zahradník“ během několika sekund. Podkopává to v ostatních ohledech solidní práci scénáristů.

Upřímně doufám, že vývojáři zatím jen nechtějí střílet ostrými a schovávají si munici na kompletní hru, protože po této stránce mě Kingdom Come rozhodně neoslnilo.

Ocel proti oceli

Největším tahákem Kingdom Come je v současné chvíli jednoznačně soubojový systém. Snad už od prvního dne nás Warhorse přesvědčovali, kolik času, lásky a péče věnují jeho vývoji, aby byl co možná nejrealističtější a naprosto odlišný od jiných her. A na výsledku je ostatně vidět.

img-responsive

Kingdom Come: Deliverance | foto: GAMIFIQUE.cz

Ačkoli je současným trendem zjednodušování soubojových systémů až na kost, Kingdom Come jde, k mému velkému potěšení, úplně opačnou cestou. Myší určujete jeden z pěti směrů, kterými je možné vést útok, k tomu máte ještě k dispozici bodnutí, naznačení, odstrčení a může dojít i na přetlačování, kdy vám soupeř dýchá přímo do obličeje (nebo do své přilbice). Údery lze také kombinovat do účinných komb, vůči kterým je obtížnější se bránit.

Paleta defenzivních pohybů pak zahrnuje automatické blokování úderů, ke kterému vám stačí držet tlačítko a hypnotizovat ukazatel staminy, úhyb a vykrytí útoku (parry), které už od vás vyžadují náležité načasování. Obzvláště parry je velice silnou zbraní, protože vám ve zpomaleném čase umožní provést protiútok a patřičně tak polechtat protivníkovy útroby. To samé ale může udělat i váš protivník a tak nemálo kdy dojde na efektní šermířská představení, při kterých by uronily nostalgickou slzu i Star Wars.

V současné chvíli ale působí časování vykrývání úderů poměrně nekonzistentně. Tutoriál sice hlásá, že byste klávesu měli stisknout při prvním náznaku útoku, ale jednou se zadaří, až když se vám protivníkův meč dobývá do lebky, a jindy můžete zareagovat sebe pohotověji a nebude vám to nic platné.

img-responsive

Kingdom Come: Deliverance | foto: GAMIFIQUE.cz

Nicméně i tak se Kingdom Come (už nyní) trefil do černého a zaslouží si patřičné ovace. Udělat jak realistický, tak zábavný boj chce přeci jen docela kumšt. Jsem nadmíru zvědav, jak soubojový systém oživí například přidání dalších typů zbraní.

Za realitou až na konec světa

Vzhledem k tomu, že je to jedna z hlavních premis celého projektu, tak není divu, že je na Kingdom Come vidět snaha působit, co možná nejrealističtěji. Až do takové míry, že to z mého pohledu hře ubližuje.

Kupříkladu taková alchymie. Minihra, která docela důvěryhodně napodobuje vaření „lektvarů“, je sice napoprvé zábavná, ale stačilo pár minut, abych začal skřípat zuby nad její zdlouhavostí. Podobně je to i s animacemi. Jakkoli dobře nasedání na koně nebo otevírání dveří vypadá, je to jen za cenu času. Největším zloduchem v tomto procesu je ale prostá (nepřeskočitelná) animace utrhnutí (jedné!) rostliny ze země, která trvá 6 sekund. Možná se vám to zdá jako prkotina, ale věřte, že po páté kopřivě už budete mít úplně opačný názor.

img-responsive

Kingdom Come: Deliverance | foto: GAMIFIQUE.cz

Ale některým prvkům snaha působit realisticky naopak prospívá. Jen prostá absence zaměřovače dělá z lukostřelby úplně jiný zážitek, zakomponování vícevrstvých zbrojí je zase příjemnou změnou oproti jiným hrám, které tento prvek prakticky nevyužívají.

Potenciál, naděje i obavy

Jednu věc nemohu Kingdom Come upřít – je to projekt jako žádný jiný. Potenciálem přímo přetéká, ale zatím je stále ještě příliš brzy na to, říci, jestli ho zvládne vytěžit celý, nebo se v půlce cesty svalí do bahna. Zatímco soubojový systém působí dojmem, že Warhorse mají vše pevně v rukách, jiné části hry, především úkolový obsah, takovou jistotu zatím ani zdaleka neposkytují.

Nicméně pořád se jedná o pouhopouhou alpha verzi 0.4 a nebylo by žádným překvapením, kdyby finální podoba Kingdom Come vypadala úplně jinak.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Preview: Kingdom Come: Deliverence pomalu naplňuje svůj potenciál, už teď exceluje v soubojích

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Získejte 2D psychologickou hororovou hru zcela zdarma

23.01.2019 21:08 Pokud nemáte co hrát, máme pro vás tip, jak rozšířit svoji knihovničku o další zajímavý kousek.

Herní nebe za rohem: Ty nejlepší hry, které vyjdou v prvním čtvrtletí 2019

23.01.2019 20:13 Je tu nový rok a společně s ním přichází i nálož v podobě nových her. Pojďme si představit ty,…

Související:

Nejčtenější články

  1. HW požadavky Far Cry New Dawn odhaleny. Zahrajete si?

  2. Jak bude vypadat PlayStation 5? Nejspíš opět vsadí na HW od AMD

  3. Nekompromisní grafický výkon za nízkou cenu? Ten má nabídnout GTX 1660 Ti

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.