Služba, která předběhla svou dobu. Co stálo za neúspěchem streamovací platformy OnLive?

Ještě nedávno bylo možné díky jedinečné službě zvané OnLive hrát vybrané AAA hry bez nutnosti stahování na slabém PC s dostatečně silným připojením k internetu. Poté ale přišel její konec. Pojďme si tedy společně projít historii tohoto unikátního projektu a podívat se na faktory, které vedly k jeho neúspěchu.

OnLive

OnLive FOTO: OnLive

O cloud gamingu jako budoucnosti herního průmyslu mluví v posledních měsících téměř každá větší společnost. Svoji vlastní platformu chystá Microsoft, který s ní nejspíše vyleze na povrch na letošní E3, do hry promluví i EA se svým Projektem Atlas, Sony s PlayStation Now a také Google, jenž svoji novinku s názvem Stadia představil na nedávném GDC 2019.

Jak se zdá, hraní za vydatné pomoci internetového připojení a vzdáleného serveru se nejspíše nevyhneme. Prognózy a předpovědi se na nás valí ze všech stran, stále se ale najdou tací, kteří v tuto vizi nevěří. A důvodů je hned několik - přes nedostatečnou rychlost internetu, hrozbě vyšších cen až po odstrašující případ s názvem OnLive. Že jste o tomto ambiciózním projektu nikdy neslyšeli? Nebojte se, v tomto článku si jej představíme a povíme si, co vlastně stálo za jeho zrodem a poměrně rychlým pádem.

Budoucnost již nyní

Píše se březen roku 2009 a herní svět se s očekáváním obrací do San Francisca, kde jako tradičně na fanoušky i novináře čeká kopa zajímavých novinek. Všichni se těší zejména na povídání s tvůrci World of Warcraft: Wrath of the Lich King či Mass Effect 2, oznámení nových her od Nintenda a spoustu dalších aktualit, které bezesporu přijdou. A mezi těmito velikány se krčí parta tvůrců, kteří se chystají představit něco, co už brzy změní celý herní svět.

Když ale OnLive poprvé spatřil světlo světa, nevzbudil takové nadšení, jak si možná vývojový tým myslel. A to i přesto, že na pódiu bylo slíbeno hraní v HD rozlišení na 5Mb internetu (zhruba 600 KB/s) a 1,5Mb s nižším rozlišením.

I přes všechnu tu skepsi novinářů a herní obce to znělo opravdu skvěle. Bez nutnosti fyzického vlastnictví výkonného herního stroje si každý mohl zahrát ty nejnovější pecky. Tvůrci slibovali podporu ze strany Ubisoftu, Take-Two, Electronic Arts, THQ či Epic Games, kteří měli svoje hry poskytnout ke koupi právě na nové revoluční platformě.

Krátce po tom byly oznámeny i ceny a přesný list startovacích produktů. K dispozici tak byl Assassin's Creed II za necelých 40 dolarů, Tom Clancy’s Splinter Cell: Conviction dokonce za 60 dolarů, pěti denní předplatné Batman: Arkham Asylum za 7 dolarů či demoverze Trine. Cena za přístup do samotné služby, k sociálním funkcím a půl hodinovým demům pak činila 15 dolarů za měsíc. To možná zní jako poměrně nízká částka, ale pokud přihlédneme na fakt, že OnLive tou dobou nabízel pouze 19 her, mezi nimiž chyběl jakýkoliv zástupce sportovního odvětví a řada nejznámějších pecek tehdejší doby, už to tak dobře nezní.

img-responsive

OnLive | foto: OnLive

Konzole a cloud

I přes tyto neduhy měli v OnLive velké plány. Svoji platformu vydali nejen jako klienta pro počítače s operačními systémy Windows a Mac, ale také pro mobily s Androidem, tablety, Nvidii Shield a pro televize díky fyzickému zařízení. Hádáte správně, nešlo o žádnou konkurenci velikánů v podobě Xboxu 360, PlayStationu 3 a Nintenda Wii. Šlo o malou krabičku s HDMI konektorem, jackem na sluchátka, optickou přípojkou a klasickým internetovým portem (RJ-45). Pro účely ovládání her byl vytvořen i speciální ovladač, díky němuž bylo možné využít služby této platformy naplno.

Nešlo ale o nic světoborného. Na první pohled by se dal srovnat s tím xboxovým, neboť označení tlačítek na pravé straně bylo identické, rozložení analogových páček a menší úchyty ale naváděly spíše k Dualshocku 3. Všechny tyto teorie však naprosto zbořily tlačítka v dolní části, jež nabízely možnost záznamu videa, přeskočení či zrychlení.

Na americkém trhu se konzole prodávala za 99 dolarů, což byla za tehdy jedinečné zařízení, bezdrátový ovladač a hru zdarma poměrně slušná částka. Přesná čísla sice v tuto chvíli nejsou známá, ale fyzické provedení rozhodně nezaujalo tolik lidí, jak by mohl leckdo očekávat. Odhady z roku 2012 (tedy dva roky po spuštění platformy) mluví o 1,5 milionu kusů vyrobených zařízení, milion prodaných výrobků by tedy byl velkým úspěchem.

O moc lépe si nevedla ani jeho softwarová obdoba. Ta zejména kvůli vysokým poplatkům nedokázala zaujmout dostatek hráčů a už v říjnu téhož roku musela od předplatných za využívání služby upustit. Dveře dokořán se tedy otevřely všem, kteří chtěli okusit, jak chutná budoucnost hraní. Téměř všechny hry totiž byly od té doby dostupné k vyzkoušení zdarma po dobu 30 minut, což byla dostatečná doba k otrkání a seznámení s daným titulem.

I já jsem tehdy měl možnost si tento unikátní projekt vyzkoušet, a musím říct, že i přes spoustu neduhů v čele s nedostatečnou nabídkou her rozhodně nezklamal. Moje tehdejší připojení k internetu bylo nestabilní a mělo dosahovat maximální rychlosti 4 Mb/s, i tak jsem si ale užíval na starém 4:3 monitoru neskutečnou kopu zábavy provázenou výpadky v podobě nižší kvality obrazu. Doba odezvy ale byla poměrně dobrá a neomezovala mě v žádné z činností. Jednalo se zkrátka o dobře fungující platformu, kterou jsem využíval jako místo k vyzkoušení některých kousků bez toho, aniž bych musel stahovat demo.

img-responsive

OnLive | foto: OnLive

Soumrak nadějné platformy

OnLive ale nemá dost a kromě hraní v lednu 2012 oznamuje další z funkcí. Jde o OnLive Desktop, jenž má z jakéhokoliv tabletu udělat plně funkční počítač se všemi náležitostmi. Uživatelé by tak mohli využívat kancelářský balík a další aplikace běžící na systémech Windows takřka bez omezení. Tato vize se ale nelíbila Microsoftu, který v březnu téhož roku pohrozil žalobou. Podle softwarového giganta totiž šlo o porušení licenční politiky Windows 7. Microsoftu taktéž vadila možnost, že by jakýkoliv uživatel mohl získat přístup k jejich kancelářskému balíku bez nutnosti jeho koupě. I přes tyto problémy ale nakonec OnLive Desktop vyšel, ač v notně obměněné podobě.

Už v srpnu ale začaly na povrch prosakovat zvěsti, že má společnost velké finanční problémy. Internetem dokonce kolovaly zprávy, že vedení propustilo celý personál, to ale toto tvrzení odbylo slovy, že tuto situaci nechtějí komentovat. Podle dostupných informací firma každý měsíc generovala ztrátu ve výši pěti milionů amerických dolarů, což ji téměř přivedlo k bankrotu. Pak se ale objevil spasitel v podobě Lauder Partners. Ti OnLive odkoupili a snažili se ho ze všech sil postavit na nohy.

V roce 2014 dokonce došlo k restartu, který přinesl i nové funkce. Přibyl takzvaný CloudLift, jenž se měl postarat o synchronizaci dat a uložených her, a OnLive Go, který umožňoval hraní vybraných MMO titulů na mobilních zařízeních. I tato snaha ale byla marná a 30. dubna 2015 nakonec tato platforma nadobro uzavřela svoje brány. Za tímto rozhodnutím stáli noví majitelé - Sony, kteří tuto akvizici odkoupili a zařadili do svého portfolia cloudových služeb. V tuto chvíli tak OnLive spolupracuje na údržbě a rozvoji PlayStation Now, streamovací službě plné exkluzivit ze starších i nových konzolí.

Smutný konec pro společnost s 12letou tradicí, která jako první přinesla svěží vítr do "zatuchlého" herního světa. Poprvé vyšla na povrch s něčím, na čem budou stavět budoucí generace herních zážitků. Bohužel pro ni ale přišla příliš brzy na to, aby mohla uspět. I tak ale zůstane v našich srdcích jako průkopník, který udal nový směr celému průmyslu.

img-responsive

PlayStation Now | foto: Playstation.com

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Služba, která předběhla svou dobu. Co stálo za neúspěchem streamovací platformy OnLive?

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Metro 4 je ve vývoji. Scénář píše opět Dmitry Glukhovsky

16.08.2019 19:00 Metro Exodus už je venku více než půl roku, bylo tedy jasné, že dříve nebo později se první…

Mrazivý horor ve 4K: Podívejte se na nový trailer k Blair Witch

14.08.2019 20:53 Vydání Blair Witch se nezadržitelně blíží, počet videí a trailerů tedy bude sílit. A jednoho z nich…

Související:

Nejčtenější články

  1. Mrazivý horor ve 4K: Podívejte se na nový trailer k Blair Witch

  2. Metro 4 je ve vývoji. Scénář píše opět Dmitry Glukhovsky

  3. THQ Nordic se dál rozrůstá. Skupuje tvůrce Darksiders III Gunfire Games

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.