Jak bude hraní vypadat za pár let?

Budoucnost herního průmyslu a her obecně je z dosti velké části nevyzpytatelná. Nikdo nemůže na 100 % říct, co očekávat od vývojářů velkých titulů, a nikdo Vám přesně nedokáže říct, jak herní „mašinérie“ bude pokračovat. Článků a studií na téma, jak budou hry vypadat za několik let, je spousty. Pojďme si však říct, co chceme my, hráči. Co očekáváme od tvůrců a jakou cestou směřuje tvorba AAA titulů. Ani já Vám však s přesností nedokážu říct, co bude, avšak rád se na nějakou chvíli zasním.

Mafia: The City of Lost Heaven

Mafia: The City of Lost Heaven FOTO: YoutTube

Generace, do které se řadím já, už může s klidným svědomím popsat prozatímní vývoj her a jejich vzhledu. I když jsem nezažil čerstvé vydání starých klasik jako byl například Super Mario, Kontra, či Prince of Persia, můžu v pokoji diskutovat o vývoji během uplynulých 15 let. A že se toho za tu dobu událo!

Grafika pokročila kupředu, příběh se stal tou hlavní podstatou hry a fyzika se stává čím dál tím víc podobnější té reálné. Za sebe můžu říct, že je v celku povzbuzující vidět ty obrovské kroky, které nám každý rok vývojáři servírují na talíři. Dá se to však ještě někam posunout? Může se již tak živá grafika stát ještě reálnější? Ano, může.

Není tomu tak u všech her, ale i přesto si každý z nás vzpomene na spoustu kousků, které nás svojí autentičností zvedly ze židle. Přesto je rezerv pro posun ještě dostatek. Problém je však v tom, že všechno tak dlouho trvá a většina herních studií na to prostě a jednoduše nemá personál, kapitál a v mnoha případech ani nervy. Nenechte se mýlit, tuhle menší vadu na kráse vývojářům za zlé nemám. Samozřejmě že by bylo hezké tvořit jen s pomocí fantazie, říct, co má člověk na srdci, a pak čekat, že se to nějakým záhadným způsobem stane a objekt se sám vymodeluje, přidá si sám kolize a umístí se tam, kam ho vývojář přesně chce... Tohle všechno je však ještě před námi, přesto je to slastná představa budoucnosti.

Budoucnost v Indie hrách, nebo AAA titulech?  

Za poslední roky si jistě každý z vás všiml ohromného nárůstu indie her na trhu. Malé hry od malých studií prostě letí, ať se nám to líbí nebo ne. A proč? Jejich tvorba není tak komplikovaná a náročně zdlouhavá. Samozřejmě že tím hlavním je nápad, který hráče zaujme a vytvoří v něm pocit, který si nějakou dobu bude pamatovat. Tyhle hry se dají hrát všude a není takovým překvapením, že mobilní hry tak generují největší výnos na trhu. Tyto kousky jsou však úplně jiná kapitola, o které si popovídáme někdy příště.                               

To hlavní je ale rozdíl v délce tvorby oproti velkým titulům jako je God of War nebo Red Dead Redemption 2. Tyhle hry, ať jsou sebelepší, prostě sežerou jak čas tvůrců, tak i spoustu financí. Jen zavzpomínejte, jak dlouho jsme na tyhle dvě zmiňované pecky čekali. Mnohem horší fakt je však ten, jak dlouho budeme čekat na další. Tohle se u menších her prostě nestane, a to je jejich hlavní výhoda. Je jich všude plno a hráč si tak může užívat jejich neustálý přísun. A tak tedy odpověď na otázku, zda je budoucnost v indii trhu nebo v AAA titulech je prostá...

Musíme se ve zkratce zaměřit i na distribuci k nám hráčům, která je oproti minulým časům, kdy jsme přes přátele, rodinu, či po týdnech běhání všude možně hledali naší vytouženou hru, mnohem jednodušší. Zkrátka se toho dost změnilo. Doba je rychlejší a času je o poznání méně.  V dnešní době prostě otevřete digitální obchod a během několika minut máte pořízeno.  Příkladem je třeba Steam, kde najdete už kterýkoliv herní titul.

Do nedávné doby v této kategorii naprosto vládl, to se však ve velmi blízké budoucnosti může změnit. Vlastně se to děje právě teď. Co třeba nové Metro Exodus? Rozhodně to není kategoricky menší hra, ale vývojáři prostě upřednostnili Epic Store před Steamem. Bude tento trend pokračovat? Jako hráči doufáme, že ano. Přece jen z běžného života víme, že monopol vytváří své vlastní ceny a nemá absolutně žádnou konkurenci. Možná se tak můžeme těšit na levnější hry, což je pouze kladem.

Red Dead Redeption 2 ukázal, že i dosluhující generace má stále co nabídnout (6:05) | zdroj: YouTube

Realita proti zábavě

Jak chceme, aby hry vypadaly? Zaměřené na realitu, nebo na hodiny dlouhé zábavy? Všichni moc dobře víme, že realita až taková zábava není. Ale co chceme my? Co chcete jako hráči, kteří si libují v prožitcích ať už s klávesnicí, či ovladačem?

Já osobně si vždy při konverzacích na téma her vzpomenu na první díl Mafie, který se mi nesmazatelně vryl do paměti a navždy to pro mě bude jedna z mála her, kterou si rád zahraji znova i po tolika letech. Kdo ví, zda to bylo mládím, či to byla tak fantastická hra se silným příběhem. Žijeme přeci v době otevřených světů, battle royalů, multiplayerů. Není to snad to, co jsme dřív tak moc chtěli? Ano, tituly se vracejí, jako například Resident Evil 2, který tenhle rok vylétl hodně vysoko, ale ten prožitek z toho všeho není už takový. Ve vzduchu se tak objevuje otázka, zda to znamená dospělost?

Příběh bychom tak měli stavět před realitu. Netvrdím, že vizuální podobnost s každodenním světem není příjemná. To rozhodně je, ale ta postupem času vyšumí. Dobře napsaný příběh je dobře napsaný příběh, proto se prodávají ty nejlepší bestsellery, které ačkoliv žádnou vizualizaci nemají, jsou tím, co čtenáře prostě baví.

To chci já, abych po hodinách strávených ve virtuálním světě měl pocit, který ve mně příběh nechal. Abych seděl na gauči a s úžasem zíral na to, co ti vývojáři z toho prokletého studia vymysleli. Abych ronil slzy ze ztráty hlavního hrdiny, s kterým jsem prošel všude, kde to bylo možné. Jsem si jistý, že tento názor nesdílím pouze já. Přece jen investice finanční a časová nemůže po pár hodinách omrzet a zmizet na dně šuplíku, který s největší pravděpodobností už nikdy neotevřu...

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Jak bude hraní vypadat za pár let?

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

AAA hry bude moct tvořit každý. Epic Games vývojářům výrazně ulehčí práci

12.11.2019 16:39 Grafika srovnatelná s Battlefield V či Metro: Exodus? To může být brzy realita i pro menší…

Zaklínač 3 se stále prodává velice dobře. Letošní prodeje překonaly ty z…

30.08.2019 18:31 CD Projekt je neustále na vzestupu. A pomáhá v tom i hra, která vyšla před více než čtyřmi roky.

Související:

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.