Připlať si a hraj si dříve: Nový trend hýbe herním světem

Vývoj her stojí čím dál více peněz, a tak se tvůrci musí uchylovat k mnohem drastičtějším praktikám. A jednou z nich je i platba za předběžný přístup, která se v posledních měsících s železnou pravidelností objevuje u řady očekávaných AAA her. V tomto článku se tedy na tento problém podíváme o něco podrobněji.

Assassin's Creed Oddysey

Assassin's Creed Oddysey FOTO: Uplay

Battlefield 1 - 60 milionů dolarů, Zaklínač 3 - 81 milionů dolarů, GTA V - 265 milionů dolarů... Vývoj a zejména propagace AAA her není žádná levná záležitost. Jak můžete vidět, titul během několika let spolkne desítky až stovky milionů dolarů, které se potom musí tvůrcům nejen vrátit, ale hlavně vydělat něco navíc. A to je v poslední době čím dál větší problém.

Proč? Určitě jste už někdy slyšeli o inflaci. Jedná se o ztrátu hodnoty peněz, s níž se potýká každá měna na světě. Ta se postupem času podepisuje na ceně produktů, jejichž výroba a distribuce je se snižující se hodnotou peněz dražší. A to samé platí o hrách. Nebo by to alespoň mělo platit. Za novou hru zaplatíme tradičně něco kolem 60 euro (zhruba 1600 korun), což je cena, která se drží na stejné hladině už od dob PlayStationu 3 a Xboxu 360, tedy už více než deset let. A pokud se podíváme na to, jaké prostředky byly potřeba k vytvoření hry v době vydání třetího PlayStationu a porovnáme je s těmi dnešními, protočí se nám panenky.

Podívejme se tedy hlouběji do historie, abychom tomuto problému lépe porozuměli. Kolem roku 2006 se podle serveru Kotaku cena vývoje a propagace AAA hry pohybovala v rozmezí 8 až 40 milionů dolarů. Pokud uvedeme konkrétní případy, tak Anno 1701 vyšel tvůrce zhruba na 8 milionů dolarů, Gears of War na 10 milionů, Ghost Recon Advanced Warfigher na 18 milionů a Lost Planet dokonce na 40 milionů. A jak to vypadá dnes? Dostat se s cenou pod několik desítek milionů dolarů je umění. I rozpočet Zaklínače 3, jenž může pro některé jedince vypadat doslova hrozivě, působí s přihlédnutím na kus práce, který tvůrci odvedli, jako geniální ekonomický tah. I přesto ale cena her nestoupá, ale dlouhé roky se pořád drží na stejné hladině.

Asi vám musí být jasné, že tento stav je neudržitelný. Proto vydavatelé přišli se spoustou triků, díky nimž vytáhnou z našich kapes nějakou tu korunu navíc. Jedním z nich jsou nechvalně známé loot boxy, které se často objevují i v singleplayerových hrách, či speciální předměty, jež se zpřístupní pouze po zaplacení určité částky. Další oblíbenou variantou jsou speciální edice nabízející krom samotného titulu i dodatečné předměty v podobě figurek, soudtracku, artbooku a dalších maličkostí, které každý fanoušek dozajista ocení.

Společně s výše jmenovanými prvky se nám ale do herního průmyslu začal vkrádat další nešvar - předběžný přístup. Teď tím nemyslíme early acces, jenž je v mnoha směrech výhodný pro obě strany, ale zpřístupnění hry s několikadenním předstihem za dodatečný poplatek. Něco takového už delší dobu uplatňuje EA s jejich programy Origin Access a Origin Access Premier, čím dál více jej ale začínají využívat i další vydavatelé a zařazují je jako bonus k speciálním edicím či jako samostatnou položku k zakoupení.

A k jejímu pořízení mnohdy potřebujeme i výraznou investici navíc. Příkladem za všechny může být nedávno vydaný Assassin's Creed Odyssey, jehož o 30 euro dražší Ultimátní edice nabízela přístup ke hře o tři dny dříve před ostatními (společně se season passem a dalšími bonusy). Ještě více si ale připlatíme u Hitman 2, kdy se nám za 40 euro navíc hra odemkne o čtyři dny dříve. A takto bychom mohli pokračovat dál, protože titulů, které tuto možnost nabízejí, je v poslední době opravdu nespočet.

img-responsive

HITMAN 2 | foto: Steam

A vypadá to, že se tato praktika už brzy stane standardem u drtivé většiny AAA her. Hlavním důvodem je zejména svobodná vůle hráčů tyto speciální edice kupovat a platit za ně mnohdy i přemrštěné částky (10 euro za den podle nás přemrštěná částka rozhodně je). Na druhou stranu se ale nejedná o nic hrozného a v konečném součtu by se mohlo jednat o elegantní řešení problému s rostoucími náklady na vývoj a marketing. Uživatel, který si zakoupí pouze základní hru, tím nijak neutrpí a vydavatel dostane svoje kýžené peníze navíc.

Uvidíme, jak se bude tento trend dále vyvíjet. Pokud ale omezí vydávání zbytečných DLC a ořezávání základních her za účelem dodatečného zisku, rozhodně nebudeme proti.

Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Připlať si a hraj si dříve: Nový trend hýbe herním světem

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Získejte zdarma vesmírnou sci-fi strategii Sins of a Solar Empire:…

16.11.2018 19:37 Her zdarma není nikdy dost. Proto vám přinášíme další tip na skvělý titul, jenž můžete následně…

Zahrajte si Rainbow Six Siege přes víkend zcela zdarma

15.11.2018 20:52 Ubisoft opět nabízí k vyzkoušení jednu z jejich nejhranějších multiplayerových her.

Související:

Nejčtenější články

  1. Získejte zdarma vesmírnou sci-fi strategii Sins of a Solar Empire: Rebellion

  2. S poctivostí nejdál dojdeš: Valve vyplatili 20 tisíc dolarů hackerovi, který odhalil závažnou bezpečnostní chybu

  3. Vraťte se do historie s herním zařízením PC Classic

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.