Utečte z vězení a osvoboďte vězně! Recenze pro milovníky rychlosti a hádanek

The Free Ones

The Free Ones FOTO: Steam

The Free Ones je jednou z mála letních her, která se tváří jako AAA titul. Na obrázcích vypadá úžasně, samotný popisek vás taktéž navnadí a když se podíváte na video, budete mít nutkání si ji zahrát. Jak ale vypadá ve skutečnosti?

První věc, které si při průchodu všimnete, je grafika. Ta detaily opravdu neoplývá. Když se zastavíte a začnete si prohlížet okolí, zeptáte se sami sebe, jestli hrajete titul z minulého desetiletí, nebo něco, co vychází letos v létě. Ze začátku jsme vůbec nemohli uvěřit tomu, že hrajeme na maximální detaily a několikrát jsme si museli zkontrolovat nastavení, ale nakonec jsme se s tím smířili. The Free Ones ale naštěstí není titulem, který by měl oplývat moderní grafikou.

Farsky Interactive totiž vsadili vše na jinou kartu a tou je hratelnost. A nutno říct, že se jim to opravdu povedlo. Zachytávání se hákem o dřevěné překážky, skákání a létání ve vzduchu je opravdu zábavné. A ani k tomu nepotřebujete moc udělátek.

Během celé hry si vystačíte jen se dvěma. Hák, s nímž se budete moct zachytávat za všechno, co je dřevěné, dostanete hned na začátku a po celou dobu si s ním užijete dost legrace. O něco později vás pak Lana vybaví nástrojem, díky němuž budete moct alespoň na krátkou chvíli létat. Zní to sice jako chudá nabídka, ale věřte nám, bohatě to postačí! Zvlášť s přibývajícími hodinami a měnícími se lokacemi, kdy už nebude tak lehké zachytit se a pokračovat dál.

Jak tomu tak u podobných her bývá, k interakci jsou tu využívány statické a pohyblivé prvky. Jako záchytný bod dobře poslouží pevně stojící kůl či dřevěný box, k nabrání rychlosti pak bedna vezoucí se po tekoucí řece či vlak. Díky tomu budete neustále v pohybu a hlavně si ani nevšimnete grafických nedostatků, kterých tu najdete opravdu přehršel.

Co se už ale svižnému gameplayi nedaří zakrýt je občas nepříliš dotažený level design. Hlavně ke konci nám přišlo, že tvůrci už pomalu ztrácí nápady a tak se snaží zrecyklovat prvky ze samotného začátku. Většinu času tak budete poskakovat mezi protijedoucími vlaky, skákat na bedny plovoucí v řece a neustále vymýšlet co nejlepší řešení v podobných úrovních s jinými texturami.

I kdyby vás opakující se aktivity po několika hodinách přestaly bavit, alespoň se budete moct poplácat po zádech, protože najít cestu na druhou stranu je mnohdy pořádný oříšek. Jejich vyřešení nám mnohdy zabralo i několik minut a u jedné jsme se zasekli skoro půl hodiny. Dost tomu pomáhá i jedno zásadní omezení, které si tvůrci pro hráče připravili. Při cestě vzduchem se totiž můžete zachytit jen třikrát. Počítejte tedy s tím, že si každý svůj skok budete muset dobře naplánovat.

Od této hry jsme vůbec nečekali, že by mohla nabídnout propracovaný děj, o to více nás však jeho přítomnost mile překvapila. V něm se vžijete do role Thea, kterému se povede utéct z dolů, kde pracují samí otroci. Následně se seznámíte s Lanou, jejíž největší touhou je poprvé v životě spatřit Kontinent. Tam se nikdy nedostala, protože se narodila právě na ostrově otroků. Proto vybaví hlavního hrdinu všemi dostupnými technologiemi a vede ho ke společnému cíli.

Odkrývání historie ostrova a pozadí obou hrdinů tak probíhá formou krátkých dialogů. Ty jsou výborně napsané, díky čemuž si postupem času vybudujete vztah k postavám a ještě dlouho na ně nezapomenete. Zvláště po tom konci, jenž byl sice trošku zmatený, ale opravdu emotivní.

zdroj: YouTube

The Free Ones

Hodnotil: -jvo / GAMIFIQUE.cz

The Free Ones sice neoplývá moderní grafikou a level design úplně podle našich představ, ale to vám naplno vynahradí skvělý příběh a hratelnost, které z této hry dělají více než jen nadprůměrný kousek!

• hratelnost
  • příběh
  • hádanky