






Internetový crowdfunding je poměrně mladá záležitost. Ve větším měřítku se rozmohl teprve nedávno a české vody rozčeřil také jen před několika lety. I přesto se z něho stal velice spolehlivý zdroj příjmů pro nadějné vývojáře, kteří by jinak své myšlenky museli hodit do koše nebo k jejich realizaci využít někoho z vydavatelů.
Takto mohou popustit uzdu své fantazii a mnohdy potěšit stovky tisíc fanoušků, kteří po podobných projektech touží celý svůj život. Jenže ne každá myšlenka zaplacená publikem musí skončit úspěšně. Jaká jsou tedy největší rizika crowdfundingu?
Hlavně je to velký risk. I když stránky garantují vrácení peněz v případě nesplnění peněžního limitu, problém může přijít až po jeho zaplacení. Peníze se totiž dostanou k vývojářům a ti jsou mnohdy domluveni s investorem, který má přidat zbytek rozpočtu. Ale co se stane, když na poslední chvíli couvne?
Podobných případů už jsme viděli mraky. Své o tom vědí tvůrci LA Game Space, kteří dohromady vybrali více než 330 tisíc dolarů. Podobně skončili i Yogventures nebo Clang, jejichž rozpočet činil dokonce půl milionu dolarů. Z českého rybníčka bychom mohli vyzdvihnout zejména film Assassin's Creed, jenž získal více než 300 tisíc korun, ale jeho realizace jsme se dodnes nedočkali.
I když nakonec titul vyjde, můžete si několik let před vydáním koupit zajíce v pytli. Hodně tvrdě narazili fanoušci No Man's Sky, kteří dokonce na jejich tvůrce podali několik trestních oznámení a v konečné fázi čelilo studio obvinění z křivé reklamy. Kauza dokonce došla tak daleko, že Steam kvůli ni změnil formát recenzí a propagačních materiálů, jež musí pocházet přímo ze hry.
I přes tyto stále poměrně ojedinělé případy je crowdfunding úžasnou příležitostí pro herní průmysl. Vždyť si vzpomeňte, kolik úžasných kousků díky němu vzniklo. Vypíchnout můžeme The Banner Saga, Divinity: Original Sin nebo Pillars of Eternity. Zapomínat bychom neměli ani na nadcházející Kingdom Come: Deliverance.
Díky němu se zkrátka daří tento průmysl oživit, neboť vývojáři tak mohou spoustu zajímavých nápadů převést na monitory a předat je fanouškům. To je samozřejmě skvělé!
DISKUZE: Crowdfundingové kampaně: Dobrý sluha, ale zlý pán