Dark Messiah: Opomenutý klenot, který neprávem skončil v propadlišti dějin

Pamatujete si na povedenou hru od Arcane Studios? V čem je i dnes unikátní? Proč skončila v propadlišti dějin?

Dark Messiah of Might and Magic

Dark Messiah of Might and Magic FOTO: Steam

Might and Magic je legendární série, kterou zná téměř každý. Jeho first person variace ale zůstává neprávem opomíjená a spoustu lidí o ni nemá ani ponětí. Pojďme si tuto hru oprášit a říct si, proč je i v dnešní době tak unikátní.

Nepřekonatelný soubojový systém

Musíme začít hned u samotného příběhu. V něm se vžijete do role mladého novice Saretha, jehož mentor Phenrig ho učí umění boje a fyzického tréninku. Po letech tvrdé práce je konečně připraven splnit první úkol - získat artefakt Shantiri. Vydá se tedy na cestu, ale později se ukáže, že jeho učitel není tím, za koho ho měl, stejně tak jako jeho družka - duch Xana. Příběh provází hned několik zvratů a morálních rozhodnutí, které jsou narozdíl od jiných titulů opravdu těžké. Ale více než samotný děj nejvíce zaujal propracovaný soubojový systém.

Ten stavěl na kvalitní umělé inteligenci, která se nenechala jen tak rozhodit. Porazit nepřítele tvář v tváři vyžadovalo notnou dávku soustředění, umu, štěstí a pokud proti vám šli dva naráz, museli jste se modlit ke všem bohům, aby vás nerozsekali na kousky. AI totiž dokázala reagovat na podněty, zdatně uhýbala a ve větším počtu se snažila svého soupeře ovládaného hráčem obklíčit. Nejhorší scénář nastal tehdy, když jste se dostali na vyvýšeninu a protivník vás zahnal k útesu. UI totiž uměla totéž co vy a oblíbený kopanec dokázala použít také.

Tolik proklamovaný nedostatek výdrže, kterým se chvástá série Dark Souls, jsme mohli vidět už v Dark Messiah of Might and Magic. Frontální útok na více soupeřů naráz nebyl možný hlavně kvůli jejímu malému množství. Po jejím vyčerpání totiž bylo nemožné kvalitně blokovat, útočit a zároveň regenerovat, čehož samozřejmě mazaná umělá inteligence využívala a v době, kdy jste ji potřebovali obnovit, začala tlačit ještě víc.

img-responsive

Dark Messiah of Might and Magic | foto: Steam

Gladiátorské zápasy

Tyto propracované prvky nemohli nechat tvůrci jen samotářům, proto vytvořili multiplayer se spoustou možností, jak se po dohrání příběhu vyblbnout. V jednom z módu hrají prim nemrtví a lidská rasa. Každá z frakcí dostala do vínku pět hratelných tříd, které jdou dále vylepšovat podle gusta. Hrálo se na velkých mapách, kde byla důležitá strategie a domluva mezi jednotlivými spoluhráči.

Pro fanoušky soubojů muže proti muži si tvůrci přichystali mód nazvaný Koloseum. V něm proti sobě bojovala dvojice hráčů a za svůj výkon poté dostala zkušenostní body. Ty pak mohli v době, kdy nenastupovali k zápasu, použít k sázení na vítěze. S trochou štěstí takto šlo vydělat spoustu zkušeností a vylepšit si svou postavu na maximum.

img-responsive

Dark Messiah of Might and Magic | foto: Steam

Half-Life 2 v fantasy světě

Source engine dokázal v té době vytvořit na monitoru doslova grafické orgie. Toho si všimli i lidé z Arkane Studios a hru postavili na jeho notně upravené verzi. Jenže podle některých kritiků se jeho vzhled zrovna dvakrát nepovedl. Slavný zahraniční web Gamespot.com jej dokonce označil za nejhůře vypadající hru běžící na Source enginu.

Od kritiků také neschytala nejpříznivější hodnocení a jeho skóre na metacritic se zastavilo na čísle 72. Fanoušci si jej ale zamilovali, což dokazuje nejen skóre 8.7, ale i recenze na Steamu, kde mezi celkovým počtem 3,5 tisíce recenzí najdeme jen 200 záporně hodnotících. I tak bohužel skončil v propadlišti dějin...

Co bude dál?

Oživení Dark Messiah of Might and Magic by rozhodně nebylo od věci. Ubisoft měl dokonce plány na jeho další pokračování, s odchodem Arkane Studios ale všechno padlo. Vydavatel nenašel nikoho, kdo by se značky chopil a dnes už to vypadá, že další díl nikdy neuvidíme. Dark Messiah tak zůstane v našich srdcích jako krásná vzpomínka na zlatou éru Ubisoftu...

img-responsive

Dark Messiah of Might and Magic | foto: Steam

Pozn. Milovníci Dark Messiah mohou sáhnout po velice podobném kousku s názvem Dishonored. Ten staví na podobných mechanikách jako titul z roku 2006 s tím rozdílem, že se odehrává v odlišném univerzu a zpracovává jiný příběh. A hádejte kdo hru vytvořil. Jasně, Arkane Studios.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Dark Messiah: Opomenutý klenot, který neprávem skončil v propadlišti dějin

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Streamování klasické konzole nenahradí. Tedy alespoň ne v následujících…

18.08.2019 17:33 Co si pro nás chystá Sony s novým PlayStationem, je stále ve hvězdách, nový Xbox ale pomalu dostává…

Metro 4 je ve vývoji. Scénář píše opět Dmitry Glukhovsky

16.08.2019 19:00 Metro Exodus už je venku více než půl roku, bylo tedy jasné, že dříve nebo později se první…

Související:

Nejčtenější články

  1. Metro 4 je ve vývoji. Scénář píše opět Dmitry Glukhovsky

  2. Mrazivý horor ve 4K: Podívejte se na nový trailer k Blair Witch

  3. THQ Nordic se dál rozrůstá. Skupuje tvůrce Darksiders III Gunfire Games

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.