Je trh zahlcen hrami s otevřeným světem?

Každá druhá hra dnes nabízí otevřený svět, jenže někteří vývojáři jej nedokážou správně zpracovat. Proč raději nezvolí uzavřenější lokace a přivádí na svět špatné tituly?

GTA V (PC verze)

GTA V (PC verze) FOTO: Rockstar Games

Kdysi byly hry s otevřeným světem ojedinělé. Dokonce i samotné RPG tituly volily uzavřenější lokace, nejen kvůli limitacím hardwaru, ale také akčnějšímu příběhu. S výkonem dnešních konzolí a počítačů ale není problém vytvořit obrovský svět, který se načte téměř lusknutím prstu a je volně přístupný od začátku do konce. Trh je tak přehlcen hrami s otevřeným světem, které ale neumí naplno vyždímat svůj potenciál.

Kdy celá mánie začala?

Obrovské popularity se otevřeným světům začalo dostávat v roce 2001, kdy světlo světa spatřilo Grand Theft Auto 3. Jeho tehdejší pojetí a možnosti byly považovány za průkopnické, což dalo impulz některým vývojářům, aby se pokusili o něco podobného.

Hráčům tehdy imponovalo, že mohli úplně ignorovat hlavní dějovou linku a bavit se svým způsobem. V GTA to bylo zejména kradení aut, ujíždění policii a napadání nevinných kolemjdoucích, jiní ale přišli se smysluplnější náplní v podobě vedlejších úkolů. Komu se virtuální lokace opravdu líbily, tak ten zase věnoval čas důkladnému průzkumu a odhalování veškerých tajemství.

Mají se co učit od RPG

Mnoho vývojářů stále nedokáže pochopit, že samotný otevřený svět nevede k úspěchu. Spousta kousků vás tedy naláká na propracované a velké hřiště se strhujícím příběhem. Když se do něj ponoříte, zjistíte, že v něm vlastně není co dělat. Postavy jsou tu jen na okrasu, zdejší budovy fungují jen jako překážky a vedlejší obsah abyste pohledali.

V tomto ohledu se nám líbí série Assassin's Creed, která sice od prvních dílů nenabízela interakci s každou postavou, ale lokace byly napěchované vedlejším obsahem v podobě beden s kořistí, chybami v animu nebo dostihy či lovení zvěře. Pozdější díly vám pak dovolili vlézt do každého domu, čehož šlo náramně využít při útěcích před nepřáteli.

Zvláště namlsaní fanoušci třetího Zaklínače by mohli tvrdit, že v otevřeném světě je nutné mít i dostatek vedlejších aktivit a úkolů. A mají pravdu, protože mrtvý svět, jenž uměle vytváří pocit života tupými NPC střílejícími pořád ty stejné hlášky, je k ničemu (výjimkou je Skyrim s jeho "Býval jsem dobrodruhem jako ty, dokud jsem nedostal šípem do kolene").

Co hráčům tak imponuje

Jak jsme již zmínili výše, hráči mají otevřený svět spojený s vedlejším obsahem. Pokud to tedy tvůrci chytí za správný konec, mohou fanouškům nabídnout hodiny kvalitních vedlejších úkolů, ale i jiných možností, jak se vyblbnout. Nám osobně nejvíce vyhovuje kombinace side-questů a dostatek jiného obsahu, jenž vás donutí prozkoumávat lokace, kam by vás normálně nenapadlo vkročit. V Zaklínači tuto funkci plnily otazníky, zatímco Assassin's Creed zase využilo parkouru a rozmístilo po světě fragmenty animu spolu s bednami.

V některých případech sice tvůrci vytvářejí dojem otevřeného světa tím, že můžete jít kdykoliv kamkoliv, ale nakonec narazíte na silné nepřátele, které nepřemůžete. V konečné fázi máte ale celý svět na dlani a můžete jít kam se vám zlíbí. Ta volnost a paleta možností je zkrátka nádherná.

Je trh zahlcen nekvalitními hrami?

Mnoho lidí si myslí, že trh je v podstatě plný špatných her s otevřeným světem. Pokud bychom začali počítat všechny nepovedené kousky, dostali bychom se na vysoké číslo, ale jejich počet svou kvalitou podstatně převyšují ty povedené.

Sami si sáhněte do svědomí a řekněte si, kolik jste strávili hodin ve třetím Zaklínači, celé sérii Assassin's Creed, The Elder Scrolls, Fallout nebo v Shadow of Mordor. Ani budoucnost nevypadá vůbec špatně. Už letos na podzim nás čeká Middle-Earth: Shadow of War, Piranha Bytes se vrátí na trh se svým "Gothicem z budoucnosti" a zapomenout nesmíme ani na Assassin's Creed Origins. Kvalitních her s otevřených světem tak bude dostatek.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Je trh zahlcen hrami s otevřeným světem?

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

The Elder Scrolls jako strategie? Mod pro Medieval 2: Total War dostal…

21.01.2019 17:46 Je libo strategie ze světa The Elder Scrolls?

Jak bude vypadat PlayStation 5? Nejspíš opět vsadí na HW od AMD

19.01.2019 14:44 Spekulace kolem nové generace konzolí nabírají na obrátkách.

Související:

Nejčtenější články

  1. Hordy nemrtvých na obzoru: Days Gone představuje sběratelskou a speciální edici

  2. HW požadavky Far Cry New Dawn odhaleny. Zahrajete si?

  3. Jak bude vypadat PlayStation 5? Nejspíš opět vsadí na HW od AMD

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.