Nejlepší chyby vývojářů, které posunuly herní průmysl dál

Víte, že GTA vzniklo v podstatě omylem? Jakou historii mají populární easter eggy? V tomto článku se všechno dozvíte.

GTA V (PC verze)

GTA V (PC verze) FOTO: Rockstar Games

Legendou díky špatnému kliknutí

V prvopočátcích byla Lara Croft vyhlášená nejen díky své hratelnosti, ale i kvůli velikosti prsou. Přitom původně měla být o poznání plošší. Toby Gard, jeden z klíčových designérů, vyprávěl, že když si hrál s velikostí Lařina poprsí, uklouzla mu ruka a ženská chlouba se zvětšila o 150 procent. Zbytek mužského osazenstva v týmu ho následně požádalo, aby návrh takto ponechal.

Díky jediné chybě se tak z Lary stal první sex symbol ve hrách. Později se objevila v několika vydáních časopisů pro dospělé a dnes ji můžete najít i na dětem nepřístupných stránkách.

Chyba, která vedla ke vzniku GTA

Dlouho předtím, než se z Grand Theft Auto stala naprostá klasika a všeobecně uznávaná série, pracoval Rockstar Games (tehdy ještě pod jménem DMA Design) na multiplayerové závodní hře, která měla zahrnout i zajímavé prvky jako narážení do ostatních nebo pronásledování policií. Když ji dostali do rukou testeři, zjistili, že se jedná o naprosto nudný titul s jedinou výjimkou. V testovací verzi se totiž vyskytla chyba, kdy do vás policie místo pronásledování začala narážet a snažila se vás mermomocí dostat ze silnice.

Testerům se tento prvek opravdu zalíbil a místo plnění misí jen projížděli kolem a snažili se upoutat pozornost policistů. Vývojáři se tedy rozhodli, že upustí od původního plánu a namísto multiplayerového závodního počinu vybudují novou značku postavenou na agresivních řidičích. Postupně koncept obalili dalšími prvky a v roce 1997 vypustili do světa.

Street Fighter omylem vynalezl komba

Umíte si představit Street Fightera bez smrtících komb? A víte, že nebýt jedné chyby, nemusel by tento populární prvek ve hře vůbec být? Během vývoje přišel producent Noritaka Funamizu na chybu v kódu, díky níž mohl hráč udeřit rovnou dvakrát v rámci jednoho pohybu. V pozdějších fázích se dalo řetězit hned několik útoků, aniž by měl oponent šanci odpovědět. Funamizu ale usoudil, že pro fanoušky bude stejně těžké na tuto možnost přijít a ponechal kód bez tknutí.

Jenže producent musel svoje slova hodně rychle vzít zpět. Na možnost kombinací přišli lidé velice rychle a navíc se stal prvkem, který všem velice vyhovoval. Druhý díl se tak stal průkopníkem mezi bojovkami.

Nespokojený zaměstnanec vyvinul easter eggy

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let bylo Atari místo, kde nechtělo pracovat moc vývojářů. Většina her byla vyvíjena pouze jednou osobou a zaměstnanci nedostávali ani moc dobře zaplaceno. Když tedy dostal Warren Robinett zakázku na Adventure, rozhodl se svým chlebodárcům pomstít zajímavým způsobem.

Limitace tehdejšího hardwaru způsobovala, že se při větším množství objektů na jedné obrazovce v jeden čas rozblikaly textury a někdy hra dokonce spadla. Toho využil Robinett a do jedné z úrovní umístil na podlahu pixel. Pokud jste ho sebrali a odnesli do jednoho dungeonu, způsobil toto blikání. Do hry také umístil speciální místnost, na jejíž podlaze bylo napsáno: „VYTVOŘIL WARREN ROBINETT (CREATED BY WARREN ROBINETT)."

Programátor, který neuměl hrát hry, vytvořil Konami code

Gradius je pekelně těžká hra. Na vlastní kůži to pocítil její tvůrce Kazuhisa Hashimoto, který ji během vývoje testoval. Jenže jeho um mu nejspíše na tento titul nestačil, tak si díky svým programátorským schopnostem vytvořil pomůcku. Vlažil ji do kódu a po stisknutí několika tlačítek (nahoru, nahoru, dolů, dolů, vlevo, vpravo, vlevo, vpravo, B, A) byl průchod rázem jednodušší.

Hashimoto následně zapomněl tuto část kódu odstranit a postupem času se z něho stal oblíbený easter egg, který používá mnoho vývojářů. Najdeme ho například v Resident Evilu 2, Quake 4 a jeho moderní obdobu například v Rocket League

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Nejlepší chyby vývojářů, které posunuly herní průmysl dál

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Žijeme ve zlaté éře? Nikdy se nehrálo tak dobře jako dnes!

21.06.2019 17:21 Mnozí z vás si určitě myslí, že herní průmysl zažívá dobu temna. Z pohledu hráče to ale rozhodně…

Nový titul ze světa Her o trůny

10.06.2019 00:02 Naštvalo vás zpracování osmé série Her o trůny? Tak to počkejte, až si zahrajete nejnovější titul…

Související:

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.