LUDOLOGIE #2: Co nás motivuje ke hraní?

Byla to dlouhá cesta. Vydlážděná mrtvými těly klávesnic a controlerů. A na konci této zkázy leží mrtvé tělo bosse a nad ním se vítězoslavně tyčí vaše postava. Stálo vás to hodiny a desítky pokusů. Jaká motivace vás u toho však držela?

Ludologie

Ludologie FOTO: Reprofoto Twitter

Zamýšleli jste se někdy nad tím, proč hrajeme hry? Co nás na tom baví a čím jsme k tomu motivovaní? Proč, když se nám něco na desátý pokus nepovedlo, to zkusíme i po jedenácté? Odpověď ‘‘protože nás to baví‘‘ se nepočítá. Každý hráč by měl být schopen odůvodnit, proč hraje svoji hru.

Motivace ke hraní závisí na tom, jaký typ hráče vlastně jste. Jak jsem zjistil při svém brouzdání internety, tímhle tématem už se zaobírala spousta textů. Ze všeho co jsem zjistil a z vlastních zdrojů jsem sestavil tuto typologii hráčů. Každý typ hráče bude motivovat ke hraní jeho hry jiný důvod. Samozřejmě že jednotlivé typy se mezi sebou prolínají a všechno je to jen velmi přibližné. Nejde být pouze jedním typem hráče.

  1. Sociální hráči
  2. Akční hráči
  3. Sběratelé
  4. Kreativci
  5. Pohádkáři

Sociální hráči

Hráči cílící na multiplayer a hraní s ostatními lidmi. Mezi jejich rysy bude patřit soutěživost a chtíč překonat ostatní. Užívají si pobyt v komunitě a bez ní by pro ně hra ztratila na zábavě.

Akční hráči

Uchvátí je cokoliv, kde se něco děje. Výbuchy, střelba, chaos, překvapení a ani minuta klidu nebo oddechu. Od své hry očekávají, že je nenechá vydechnout a bude jim nabízet jednu akci za druhou.

Plánovači

Stovky hodin u jakékoliv strategické hry, je pro ně skvělé strávený čas. Umí myslet do budoucna a než se odhodlají do akce, dokonale si promyslí všechny možnosti.

Sběratelé

Dokud ve hře neposbírají všechny Achievementy, nenajdou všechny skryté předměty a kompletně hru nedokončí na sto procent, není pro ně hra dohraná. Nedělá jim problém hrát hru několikrát po sobě, aby získali jiný alternativní konec nebo volbu v rozhovoru.

Kreativci

Svoji hru si rádi přizpůsobí svým požadavkům. Mají rádi hry, které jsou zajímavé designem, a které si mohou změnit podle vlastních preferencí.

Pohádkáři

RPG se skvělým příběhem do kterého můžou zapadnout je pro ně sen. Rádi prožijí příběh v jiném světě a budou na to vzpomínat jako na dovolenou. K tomu napomáhají vedlejší postavy a celkově udělané universum se svoji historií.

Každý typ hráčů bude motivovat něco trošku jiného. Budou to důvody, které nabízí pouze jejich specifický žánr a proto se ho drží. Ovšem pak jsou tady důvody, které mají hry společné napříč žánry.

  1. Zlepšování se
  2. Možnost ovlivnit svět
  3. Soutěživost
  4. Ztotožnění se
  5. Zodpovědnost

Zlepšování se

Zlepšování se, aneb postup kupředu je jeden ze stavebních kamenů všech her. Získáváte zkušenosti, lepší vybavení a hra se kolem vás celkově mění. Mohou se zlepšit, nebo i zhoršit, vztahy s ostatními postavami. Na konci hry by mělo být jasně viditelné, jak dlouhou cestu jste ušli a jak se vaše postava změnila. Když se po sto padesáti hodinách ve Skyrim kouknete zpět, uvidíte na začátku slabého vězně vezoucího se na popravu. A pak je z vás najednou hrdina, co zabijí draky tím, že je pořádně seřve. Neustálá změna a vidina něčeho lepšího nás ke hraní motivuje velmi silně.

Možnost ovlivnit svět

Ať už skrze promluvy s ostatními postavami, přes posouvání v příběhu, nebo ostatními možnými akcemi, ve většině her máme možnost ovlivnit svět. Zdali k dobrému nebo špatnému závisí vždy na hráči a na tom (a jsme u toho zase) jakou k tomu dostane motivaci. Když jsme měli ve Fallout 3 možnost odpálit Megaton (což by svět změnilo hodně) udělali jste to? Já ne, protože jsem k tomu nedostal dostatečně rozumné důvody a jednoduše mě nic nemotivovalo k tomu to udělat. Hráči chtějí vidět postup svou hrou a nejlíp ho uvidí, když nějak změní herní svět.

Soutěživost

Já chci být ten nejlepší. Já projdu tímhle dungeonem až na konec. Já vyberu to legendárně silné vybavení. Já budu ten nejsilnější/nejbohatší/nejlepší/nejzkušenější. Přirozená lidská soutěživost se ve hrách projevovala od jejich začátku. Je pouze přirozené chtít být v něčem nejlepší. O to více být nejlepší v činnostech, které nemůžeme dělat reálně. Třeba nejlepší jezdec v závodech na jednorožcích. Soutěživost se bude nejvíce projevovat u her zaměřených na hraní s více lidmi. Hra by nám měla ukazovat, že když se nejlepším opravdu staneme, budeme nějak odměněni. Pocit z vítězství je dobrá věc, ale nějaká odměna se hodí vždycky. Což bude zase motivovat ostatní, aby se oni stali lepšími a pořád dokola.

Ztotožnění se

Občas zacítíme ve svých srdcích takové ty problémy, co dokáže spravit jen dobrá emoční hra. Vcítit se do postav a vžít se do jejich problémů. Do jejich trablí s ostatními postavami a s tím, jak přežít další den. Tyto hry jsou tvořeny, aby ukázali realistický pohled na postavy jako na skutečné lidi. A kdo by nechtěl pokračovat v odkrývání jejich příběhu a zasahovat do toho, jak se budou jejich životy vyvíjet? Jako nejlepší příklad pro tyto hry bych asi uvedl Life is Strange. Ukazuje nám problémy mezi lidmi, které jsou až moc reálné a ne každé řešení které zvolíte, vede k dobru. A chyby nemusí jít vždy napravit.

Zodpovědnost

Co jste si se hrou udělali je vaše věc, teď si to však sami dohrajte. Ať už hrajete cokoliv, cítíte jakousi zodpovědnost za postavy ve hře, za svět a za to jak hra skončí. A pokud hrajete něco, co tyhle aspekty nemá, aspoň máte zodpovědnost za to, že hru dohrajete.

Toto jsou důvody, co nás drží u her. Ať už jste nakonec jakýkoliv typ hráče a motivuje vás cokoliv. Všechno je to postavené na psychologii a na vašich unikátních preferencích. Takže proto hrajeme hry. A protože nás baví, samozřejmě.

Témata: Ludologie
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: LUDOLOGIE #2: Co nás motivuje ke hraní?

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Víkend plný her zdarma! Jak získat LEGO The Hobbit či DayZ?

13.12.2018 21:38 Vánoce se blíží! A my hráči z toho budeme jenom těžit.

Steam ztrácí půdu pod nohama. Nevyjde na něm další slibný titul

13.12.2018 21:06 Populární adaptace filmu o zombie apokalypse z roku 2013 nevyjde na Steam.

Nejčtenější články

  1. Steam ztrácí půdu pod nohama. Nevyjde na něm další slibný titul

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.