Od kancelářských programů po Bloodborne: dlouhá historie From Software

Vzhledem k tomu, že majitelé PS4 minulý týden slavili (nebo možná ještě slaví) svátek na počest vydání Bloodborne, první exkluzivní hry v tomto roce, která se nesnaží převlékat za film, nebylo by možná od věci připomenout si, odkud se vlastně tvůrci této dlouho očekávané hry, studio From Software, vůbec vzali.

Bloodborne

Bloodborne FOTO: From Software

From Sotfware se v posledních letech proslavili díky nekompromisnímu přístupu k hráčům svých her, i přes jejich posedlost vysokou obtížností však dokázali mezi záplavami mainstreamových her uspět. Ať už to bylo pozapomenuté Demon’s Souls, Dark Souls nebo Dark Souls II, mnoho hráčů se brutální a nefér obtížnosti nezaleklo, právě naopak.

Ale Souls série je jen vrchol ledovce, From Software pilně zásobují hráče více, či méně obtížnými hrami už skoro dvacet let.

Pojďme dělat RPG

Historie From Software je poměrně obtížně dohledatelná, ale díky preciznímu výzkumu IGN, víme, že se začala psát už v roce 1986 v japonské Šibuji. Ale podobně jako spousta dalších společností z ostrovního státu, ani From nezačínali v herní branži. Osm let ve studiu nevznikalo nic jiného než kancelářský software.

To se změnilo v prosinci 1994, kdy v japonsku odstartoval první Playstation. Nový herní systém zaujal mnoho softwarových vývojářů a mezi nimi i From, kteří kvapem pustili kancelářský software k vodě a vrhli se na vývoj na Playstationu tehdy nedostatkového zboží, RPG.

O několik týdnů (!) později spatřil světlo světa King’s Field. Žádnou díru do světa neudělal, vlastně se vůbec nedostal za hranice Japonska, ale jeho prodeje stačily na to, aby vzniklo pokračování. King’s Field II už se na západní trh díky vydavatelství ASCIIware podíval, ale museli jste ho hledat pod názvem King’s Field. Vydavatel opravdový první díl západnímu trhu prostě zamlčel a stejně to udělal i s King’s Field III.

img-responsive

King's Field | foto: From Software

Všechny tři hry si byly podobné jako vejce vejci. Šlo o 3D dungeon crawlery s first person pohledem, které hráče nijak extra nezatěžovaly příběhem, prostě je vrhly do katakomb plných monster a pastí s prostým úkolem, přežít. A už tady to vývojáři odvážlivcům nijak neulehčovali, všechny díly King’s Field rozhodně nepatřily mezi hry, které byste dohráli s prstem v nose.

Svou první sérii From dočasně opustili po třetím díle, kdy se vrhli na nový projekt, Echo Night. V hlavní roli byl opět pohled z první osoby, ale RPG vystřídala adventura a kostlivce duchové a hádanky. From se s Echo Night hodně zaměřili na mysteriózní atmosféru, do takové míry, že někteří hráči hru dodnes považují spíše za horor.

Echo Night vyšel v roce 1998, pokračování následovalo hned další rok. Echo Night 2: Nemuri no Shihaisha se svého plánovaného vydání mimo Japonsko, na rozdíl od prvního dílu, ale nikdy nedočkal. Fanoušci se s tím vyrovnali po svém. Začali pracovat na vlastním anglickém překladu, který ale ani i po 16 letech nehlásí hotovo. Ačkoli všechny texty byly údajně přeloženy, práce zamrzly někdy v průběhu jejich implementace do hry. Jediné co je tak v tuto chvíli veřejně přístupné je video z jednoho z posledních buildů.

Ještě před Echo Night 2 se ale ve studiu začaly projevovat abstinenční příznaky z nedostatku RPG. Výsledkem bylo Shadow Tower. Nečekejte nic zvláště originálního, s přimhouřenýma očima by se Shadow Tower dalo zaměnit za další díl King’s Field. A podobně jako u Echo Night, i pokračování Shadow Tower s podtitulem Abyss se nepodívalo za japonské hranice.

From byli i na počátku éry dalšího Playstationu. Už v den launche v březnu 2000 si mohli hráči zahrát 2 jejich nová RPG, Eternal Ring a Evergrace. Poměrně rozdíl oproti launchi současné generace konzolí. Eternal Ring byl (další) variací na King’s Field, u které se nedalo mluvit o nějaké obrovské originalitě, Evergrace byl zase první pokus From o hru z pohledu třetí osoby, který disponoval netradičně propracovaným příběhem a některé herní mechanismy sdílel s Eternal Ring.

img-responsive

Evergrace | foto: Reprofoto YouTube

Obecně toto období From ale nepatřilo mezi nejúspěšnější. Evergrace ani jeho pokračování se nemohli chlubit vysokými prodeji, stejně tak dva díly „karetního RPG“ Lost Kingdoms pro GameCube. Opravdu uspět se podařilo akorát čtvrtému dílu King’s Field a jeho příbuzným, Eternal Ring a Shadow Tower: Abyss. Za originalitu se někdy asi holt platí.

Přechod na ocel

Ale RPG naštěstí nebyla jediná specializace From. Obzvlášť na západě se do mnoha myslí hráčů poprvé zapsali hlavně díky svým mech hrám. První vlaštovka do tohoto, v té době poměrně oblíbeného, žánru přišla v roce 1997 s vydáním Armored Core. From spojili 3D mech combat s velice rozmanitým upravováním samotných robotů, dvě věci, které samy o sobě nebyl v té době nijak průlomové, ale jejich spojením stejně vznikla kultovka.

Armored Core se stal celosvětovou senzací a vytvořil okolo sebe velkou komunitu zapálených hráčů. Ta se jen zvětšila s vydáním druhého dílu na počátku Playstation 2 éry, kdy byl Armored Core 2 jedním z největších taháků. A From se své úspěšné série drží dodnes. Zatím poslední titul, datadisk pro pátý díl nazvaný Armored Core: Verdict Day, vyšel před rokem a půl na starou generaci konzolí a je nebylo by velkým překvapením, kdyby se série v budoucnu podívala i na současnou generaci.

img-responsive

Armored Core 2: Another Age | foto: Reprofoto YouTube

From Software je ale až nepřirozeně plodné studio a jedna série jim tak nestačila. Na Xboxu se zapsali třeba díky Chromehounds, pomalejší a rozvážnější variaci na Armored Core, nebo Metal Wolf Chaos se svým šíleným příběhem. No řekněte, kdy jste naposledy viděli prezidenta Spojených států pilotovat mecha s cílem zlikvidovat svého viceprezidenta? Přesně to je Metal Wolf Chaos. Ačkoli se však mohla hra už v základu chlubit anglický (a neuvěřitelně "cheesy") dabing, mimo Japonsko nikdy nevyšla, což z ní dnes dělá poměrně raritní kousek.

Ale ani ve „svém“ žánru se From nevyhnuli přešlapům. Pravděpodobně největší a nejčerstvější je Steel Battalion: Heavy Armor z roku 2011, hra exkluzivně pro X360 a Kinect. Titul, ve kterém jste se dostali do kůže jednoho z pilotů nepříliš futuristického mecha slibovala naprosto nevšední zážitek, pokud jste ale někdy hráli hru na Kinectu, je vám asi jasné, jak to dopadlo. Steel Battalion vyžadoval tak specifické nastavení a rozmístění nábytku v obýváku, aby snímání pohybu vůbec dokázalo fungovat, že byl pro mnoho hráčů naprosto nehratelný. Z trumfu, který měl Microsoftu pomoci protlačit Kinect i k náročnějším hráčům, se tak nakonec vyklubalo obrovské fiasko.

Slepé uličky

Ale ani u mechů různorodost her od From Software nekončila. Otogi: Myth of Demons a Otogi 2: Immortal Warriors byl pokus vývojářů o proniknutí do nepříliš početného žánru spectacle fighterů. Hry, které sledují cestu vraha jménem Raikoh napříč světem démonů, sice nabízely neobvykle velkou zničitelnost prostředí, ale nikdy se jim nepodařilo dostat ze stínů tehdejších vládců žánru, Devil May Cry a Ninja Gaiden.

img-responsive

Otogi: Myth of Demons | foto: Reprofoto YouTube

Úplně do jiné dimenze se From dostali s vývojem The Adventures of Cookie & Cream. Pod děsivě znějícím názvem se skrývala PS2 hra, ve které jste ovládali dva králičí hrdiny, ale na jednom ovladači najednou. A z nějakého důvodu se tato hra později dostala i na Nintendo DS.

Miliony upsaných duší

Ale teď už k tomu hlavnímu, co zajistilo From Software současnou pověst - Souls série. Přitom to všechno mohlo dopadnout úplně jinak. První díl, Demon’s Souls, vyšel v roce 2009, ale nešlo o okamžitý hit. Do takové míry, že hra měla problém najít vydavatele, který by hru dopravil na západ. K risku se nakonec odhodlal Atlus, přinesl Demon’s Souls do Severní Ameriky a hra zaznamenala takový úspěch, že práva na vydání ve zbytku světa vyfouklo Bandai Namco dřív, než se Atlus stačil vzpamatovat.

img-responsive

Demon's Souls | foto: From Software

Těžko říct, jestli se dá ukázat na jednu konkrétní věc, díky které Demon’s Souls dokázalo na západě uspět. Možná to byl propracovaný a záludný soubojový systém, který vypadá na první pohled jednoduše, ale jeho kompletní zvládnutí vám může zabrat i stovky hodit. Nebo nesmlouvavá obtížnost a absence berliček, které by hráče provedly hrou, věc, která se dnes příliš nenosí. Neobvykle prezentovaný příběh, který si hráči musí vesměs odhalovat sami, protože hra to za ně nedělá? Nebo to možná byl multiplayer, který vám umožňuje vstupovat do světů jiných hráčů a zabíjet nebohé a často nic netušící oběti. A takhle by se dalo pokračovat dál a dál. Nakonec to ale možná bude stejný případ jako u Armored Core, je to zkombinování všech věcí, díky čemu se hra stala kultovní záležitostí.

Demon’s Souls se sice dostalo celosvětového uznání, ale i tak stejně hra podletěla pod radarem mnoha hráčů. To se změnilo s vydáním Dark Souls. Zájem o druhý díl bylo tak velký, že brzy po konzolové exkluzivitě zatoužili i PC hráči. Vznikla petice za PC verzi, kterou nakonec podepsalo přes 90 tisíc lidí. A Bandai Namco prosby opravdu vyslyšelo, Dark Souls se rok od vydání na konzole podívalo i na PC.

Ale celé se to neobešlo bez incidentů. Nezkušenost From s PC platformou a neochota Bandai Namco najmout specializované studio, se na PC verzi dost podepsaly a výsledek se mohl směle ucházet o titul nejhoršího konzolového portu všech dob. Nezaostával ani za takovou legendou jako je Resident Evil 4. Takřka neexistující podpora klávesnice a myši, přehnané HW nároky, lock na 30 fps, nejvyšší dostupné rozlišení 1280x720, všemi „milovaná“ služba Games for Windows Live… Dark Souls to mělo všechno. A internet vzplanul diskuzemi, jestli by měli být hráči vděční, že Bandai Namco PC hráčům hru vůbec dopřálo, nebo naštvaní, že je konverze tak odfláknutá.

Olej do ohně pak ještě přilil, možná neúmyslně, modder vystupující pod přezdívkou Durante, který už první den zvládnul přinutit hru pracovat na rozlišeních z tohoto tisíciletí. Údajně mu to zabralo necelou hodinu. Svůj DSfix pak ještě postupně obohatil o možnost zapnutí vlastního (a podstatně kvalitnějšího) antialiasingu, odemknutí fps locku a spoustu dalších grafických nastavení, které ve hře chybí.

I přes tragický port se ale Dark Souls prodalo tolik, aby se Bandai Namco obtěžovali s dalším dílem rovnou i na PC. Dark Souls II vyšlo minulý rok, tři roky po prvním Dark Souls, a stejně jako jeho starší bratříček sklidilo celosvětový úspěch. Hra sbírala v recenzích devítky a desítky jako na běžícím pásu a hráči jim dávali za pravdu. Tedy až na ty nejortodoxnější fanoušky série, kteří se všech nových prvků bojí jako čert kříže.

Ale právě bez takových zapálených hráčů by Souls série nebyla taková, jaká je. Komunita i po letech stále drží aktivní multiplayer u všech tří her, dokonce i Demon’s Souls, jehož servery měli podle původních plánů vypnuty už před 4 lety. Každý v Souls komunitě ale není druhý Eso Rimmer. Kdyby vás zajímal nečekaně propracovaný lore Souls světů, hráči, kteří jsou schopní kvůli němu obrátit doslova každý kámen ve hrách, se o vás s radostí postarají. A pokud byste chtěli vědět, jestli se dá Dark Souls dohrát na Rock Band ovladači nebo bongách, tak i na tyhle otázky našli někteří šílenci odpověď.

Sony volá o pomoc

Nebudeme si nic nalhávat, launch PS4 nepatřil mezi nejzvládnutější. Sony promrhalo svůj monstrózní náskok před Microsoftem a hráči to pocítili na počtu exkluzivních titulů. A ty které vyšly, ideálem kvality v mnoha případech zrovna nebyly.

From s Bloodborne v tomhle směru představují pro Sony jistotu. Už s King’s Field a jeho duchovními potomky dokázali, že i pokud vytvářejí jednu hru stále dokola, aspoň si dokáží udržet vysokou kvalitu, což jim Ubisoft jistě tiše závidí. U duchovního následovníka Souls série tak nebyl důvod očekávat něco jiného.

img-responsive

Bloodborne boss | foto: From Software

Recenze a ohlasy mi zatím rozhodně dávají za pravdu. Počin od From se (opět) koupe v superlativech, na webech, které se ještě zuby nehty drží číselných hodnocení, sbírá nejvyšší známky, a hráči s PS4 mají konečně co hrát. Bloodborne dokonce vyvolalo takový zájem, že už se vyrojili spekulace, jestli se PS4 exkluzivita nakonec nepodívá i na PC. A ačkoli to zatím připomíná divoké konspirační teorie, jsem si jistý, že mnoho hráčů by se za Bloodborne na PC nezlobilo.

A co dál?

Můžeme se jen dohadovat, co chystají From dále. Sony se jistě bude mermomocí snažit navázat na Bloodborne druhým dílem, popřípadě dotlačit From Software k vývoji dalšího exkluzivního titulu pro svou konzoli. Ve hře je určitě i nový díl Armored Core. Zájem o mechy sice oproti přelomu tisíciletí hodně opadl, ale o kvalitní hry je zájem vždy. A úplně mimo mísu není ani potenciální přímé pokračování Souls série. Na konkrétní informace si ale budeme muset ještě počkat, nejspíše do letošní E3.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Od kancelářských programů po Bloodborne: dlouhá historie From Software

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Víkend plný her zdarma! Jak získat LEGO The Hobbit či DayZ?

13.12.2018 21:38 Vánoce se blíží! A my hráči z toho budeme jenom těžit.

Steam ztrácí půdu pod nohama. Nevyjde na něm další slibný titul

13.12.2018 21:06 Populární adaptace filmu o zombie apokalypse z roku 2013 nevyjde na Steam.

Související:

Nejčtenější články

  1. Steam ztrácí půdu pod nohama. Nevyjde na něm další slibný titul

  2. Epic Games Store mohutně posiluje. Proti Steamu bojuje exkluzivitami a hrami zdarma

  3. YouTube a hry: Populární platforma slaví nejsilnější herní rok v historii

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.