reklama

"Do týmu nevezmu ani nejlepšího hráče na světě, pokud se nebude umět chovat" říká Eldesan z INAE

Největší domácí klan Inaequalis má dveře otevřené pro každého hráče, bez rozdílu skillu.

Inaequalis vítězi O COOL Hearthstone ligy v Sacre Coeur

Inaequalis vítězi O COOL Hearthstone ligy v Sacre Coeur FOTO: Inaequalis

Jak INAE vzniklo? Kde se vzala myšlenka založit tento tým?

INAE vzniklo někdy v květnu 2011. Tehdy jsem se dozvěděl, že se otevírá nějaký tým, kde mohou všichni hráči StarCraftu, bez ohledu na skill, spolu trénovat. Já jsem v té době hrál StarCraft a strašně se mi to líbilo. Přihlásil jsem se a oni mě vzali. Našel jsem tam lidi, se kterými jsem mohl hrát, a bylo to prostě super. Měli jsme vlastní fórum, jednoduchou stránku a najednou tam bylo padesát lidí, kteří hráli StarCraft. Byli to lidi, které spojovala chuť k hraní, přestože nejsou ti nejlepší. Už v té době byly týmy jako eSuba a další, které měly v těchto hrách vždy ty nejlepší hráče, ale chybělo něco pro slabé hráče z nižších lig. V květnu 2011 bylo dané, že klan vznikl jako útočiště pro všechny hráče, bez ohledu na jejich aktuální schopnosti. A toho se snažíme držet doteď. 

Když se ale podívám na výsledek O2 COOL Hearthstone Ligy, tak váš hráč je ten, který v ruce drží obří pohár. To už je úplně jiná úroveň než hraní jen tak pro zábavu.

Ta historie je trochu složitější: v roce 2012 se klan rozpadl a skoro zanikl – zbyli v něm asi čtyři lidi. V tu chvíli jsem se rozhodl, že ho nenechám padnout. Věnoval jsem tomu čas, začali jsme hledat a nabírat lidi, a tím jsme se dostali až do fáze, kde jsme teď. Pamatuju si, že jsme byli na strašně nízkých rancích – tenkrát byl třeba náš cíl dostat do klanu mastera. Master, to pro nás byl hrozně velký rank, něco nemyslitelného. Ale lidé se stále nabírali, začalo se hrát a najednou tam ten první master byl. Pak byl další takový cíl – mít v týmu grandmastera. Potom porazit eSubu, nejsilnější tým. To všechno se povedlo a šlo to nahoru, ale pořád pouze ve StarCraftu. Do roku 2015 jsme byli zaměřeni na jednu jedinou hru, StarCraft. V roce 2015 ale začal StarCraft upadat, tedy on už upadal dříve, ale například eSuba tehdy prohlásila, že ruší StarCraft sekci, a podobně. My jsme se pořád snažili tu sekci držet, ale na české scéně už nebyly žádné turnaje, proto jsme hráli evropské ligy. A dostali jsme se do fáze, kdy už jsme neměli kam pokračovat. To jsme byli skupina asi 40 lidí, a když jsme nehráli StarCraft, hráli jsme jiné hry, a i proto jsme se rozhodli, že zkusíme klan otevřít i pro ně. 

img-responsive

Inaequalis berou každého, kdo je ochotný respektovat ostatní hráče | foto: Inaequalis

A přitom jste pořád všechno dělali takhle “na koleně”?

Ne, kromě toho jsme v roce 2015 založili spolek coby oficiální organizaci. Pro naše hráče a později i pro komunitu jsme totiž začali pořádat turnaje – sehnali jsme nějaké peníze na odměny, aby to bylo zajímavější, a rozjelo se to ve větším. Větší organizace nás chtěly pod sebe s tím, že bychom mohli dělat turnaje pod jejich hlavičkou, s tím jsme ovšem nesouhlasili – a přišel nám anonym. V tom stálo, že když pořádáme turnaje o peníze, mělo by to být oficiálně vedené, například pro daňový úřad atd. A pokud s tím nepřestaneme, mohl by nás někdo nahlásit. Já z toho byl v šoku. Česká scéna je opravdu malý rybníček, ale že by někdo mohl poslat finančák na pár kluků, kteří hrají hry…? Jsem v těchhle věcech strašně opatrný a začal jsem tedy zjišťovat, co a jak. Vyústilo to v to, že jsme založili oficiální spolek, neziskovou organizaci, kdy máme vlastní IČO, na webu transparentní účet, na který se kdokoli může podívat, a veškeré peníze, které seženeme, jsou na tom účtu a jdou na hráče (odměny do soutěží, proplácení cestovného na akce atd.). 

Tím jste se aspoň vyhnuli dalším nepříjemnostem.

Ano, vyhnuli, ale neříkám, že je to jednoduché… Máme vlastního daňového poradce, ale hlavně se snažíme každý pomáhat, jak se dá, to je základ: máme ve svých řadách právníka, který se stará o právní věci. Máme dívčinu, která maluje, prodává obrazy a vyrábí šperky, ta nám dělá grafické věci. Máme lidi, kteří jsou programátoři – ti nám zase pomáhali dělat web a podobné technické věci. Prostě lidi v klanu pomůžou každý tím, co umí. 

Tohle všechno jsou lidi, kteří za vás normálně hrají?

Ano. Aktuálně máme něco přes 130 členů, od roku 2012/13 jsme největší česko-slovenský tým. Teď se naše řady rozrostly o další desítky členů, přešla pod nás další organizace. Za leden tak nárůst činí asi padesát lidí, jsem zvědavý, jak to ustojíme.

Na herní scéně si spousta lidí založí tým, udělá web a hrají. Je to perfektní, ale když začnou mít úspěchy, vždycky přijde někdo, takoví supi, kteří ty dobré hráče přetáhnou. Žádný hráč, pokud něco nedokázal na české scéně, neměl šanci dostat se do nějakého profi týmu. Týmy jako eSuba, Fraternitas či eErines, fungují na principu, že si vyhlídnou nejlepší hráče, ty k sobě přetáhnou a pak je nějak podporují. A oni za to za ně hrají. Jsou nejlepší, chtějí být nejlepší, takže jsou na všech akcích vidět, na dresy si dají sponzory a to je jejich gró. 

Zatímco vy jste se rozhodli jít opačnou cestou…

Ano, děláme to přesně obráceně: bereme všechny ty lidi, které nikdo nechce, ale oni chtějí hrát. Chtějí mít kamarády, být v nějaké partě a najít někoho, s kým si zahrají. My je bereme bez rozdílu skilu, ale pod jednou podmínkou: musí se chovat slušně. Požadujeme nekompromisně slušné chování a respekt ke spoluhráčům. Tohle je strašně důležitá a vlastně jediná podstata INAE. My je vezmeme, dáme jim šanci spolu hrát, Discord server, Facebook, máme několikrát do roka takové setkání, říkáme tomu bootcampy… A ti lidé zapadnou. Samozřejmě se stane, že se někdo od nás postupně dostane někam výš a rozhoduje se, jestli jít do nějakého lepšího, profi klanu, anebo zůstat. Ale tím, že jsme si je vychovali a byli s nimi od začátku, u nás až 90 % takových lidí zůstává. 

Já vždycky říkám, že INAE je moje velká rodina. Teď je nás cca 130 a pořád mohu říci, že 80% lidí znám osobně. Samozřejmě čím víc lidí, tím spíš se najde nějaká kaňka, ale právě třeba na těch bootcampech se často vazby mezi námi tak prolnou, že si pak pomáháme i v osobním životě.

Já jsem idealista. Lidi když můžou na něčem pracovat společně nebo pro to něco málo udělají, berou to potom za své. A INAE nejsem já, vedení nebo ti nejlepší hráči. INAE je těch 130 lidí a každý z nich ho dělá takovým, jaké je. 

Ještě k těm bootcampům: jak tam probíhá běžný den, co děláte? Jezdíte na nějaké speciální místo?

Na posledním bootcampu nás bylo 28. Probíhá to vždycky od čtvrtka do neděle a jezdíme pravidelně do Nestu, kde máme perfektní podmínky pro hraní. Je tam skvělé ubytování, skvělé jídlo, každý má své místo u stolu s elektrikou, s internetem, v zázemí je sauna, bazén, prostě klid. Přijedeme, rozložíme počítače, každý si samozřejmě vezme svůj, usadíme se a začneme: jsou tam lidi, kteří tryhardí, trénují spolu – když bylo třeba před mistrovstvím republiky, sešel se tam celý tým, aby spolu trénoval, snažili se spolu nahrát co nejvíc pohromadě. Další lidi hrají deskové hry, což je parádní oddechovka, strašně se to tam chytlo. Hraje se Hra o trůny, Eclipse – hry na pět osm hodin a pořád dokola. Další lidi spolu hrají různé staré věci, oldschoolovky, staré Diablo II, Bulánky a podobně. No a my starší si dáme skleničku nebo pokecáme u pivka. (smích) U nás nikdy nebyl účelem tryhard, spíš to, se sejít. Je skvělé, že na bootcamp jezdí i kluci ze Slovenska: přijedou vlakem do Brna, tam už je naloží autem někdo z Moravy a sejdeme se na místě. Teď v březnu chceme překonat hranici 35 lidí, tak uvidíme. Ten počet účastníků pořád roste – většinou když někdo přijede jednou, chce už tam pak pořád.  

img-responsive

Inaequalis na letním bootcampu v Nestu | foto: Inaequalis

Když se vrátím k přelomu toho, kdy jste otevřeli brány klanu hráčům nových her, rozjeli jste to rovnou hned v několika sekcích najednou? 

Ano. První hra, která se rozjela samostatně, byl Hearthstone. Hodně lidí od nás to hrálo, málokdo hraje pouze jednu hru. V tu dobu jsem zjistil, že už nedokážu vést sekci StarCraft, kartičky (Heardstone) a managovat celou organizaci. Zkrátka najeli jsme na systém kapitánů. Hearthstone sekce se skvěle rozjela, nabrali jsme lidi, protože HS jich hraje hrozně moc, a z těch lidí vzešlo pár opravdu dobrých hráčů. 

Kromě Hearthstone a StarCraftu máte tedy další odnože…

Máme Heroes of the Storm, Overwatch, League of Legends, World of Tanks a Dota 2 jako úplně nejnovější sekce. Tyhle informace ještě nejsou ani oficiálně zveřejněné, protože já jsem v tomhle otvírání docela opatrný – jako ve všem v klanu. Já ty lidi vždycky nechávám chvilku vyrůst: najdu kapitána a řeknu, hele, máš měsíc dva, a jestli se ti podaří sehnat lidi, rozjet turnaj nebo něco takového, tak oficiálně oznámíme sekci. Tyhle začínají fungovat od ledna. 

 A každá tahle sekce má vlastního kapitána?

Ano, každá sekce má svého hlavního kapitána a potom několik kapitánů, kteří se starají o týmy, popřípadě trenéra v té dané sekci. Podmínka je, aby sekce minimálně jednou týdně hrála nějaký turnaj, aby bylo INAE vidět. Nepotřebujeme sekci, která je mrtvá, která nic nedělá. Zní to jednoduše, ale začít hrát turnaje pravidelně, jednou týdně, není až tak snadné. Proto těm sekcím nechávám ten měsíc dva, aby se mohly v klidu rozjet, bez nějakého nátlaku. 

Takže v nejbližší době můžeme očekávat oficiální ohlášení nových sekcí?

Určitě: Dota 2, League of Legends a mobilní hra Clash Royale. 

Máš takhle zpaměti přehled o všech vašich získaných trofejích a umístěních?

Uf, to nemám, někde je to zdokumentované. Ale třeba minulý rok na MČR právě ve StarCraftu jsme obsadili druhé místo, takže jsme vicemistři. A to byl první kluk ze Slovenska, takže jsme vlastně měli prvního. (smích) Letos jsou to úspěchy především v kartičkách. Třeba účast našeho borce na MČR – Wiarnota. Sice vypadl hned v prvním kole, ale vyzkoušel si tu offline akci, načerpal zkušenosti. A když se potom dostal do O2 COOL Prima Ligy, už ji celou vyhrál, a spravil si tak chuť. 

Když jste tam jako klan vynesli Wiarnota poté, co zvítězil, na ramenou, vypadalo to hodně dobře. Věřím, že náladu si spravil…

Snažíme se na takové akce jezdit a podporovat se. Jak jsem řekl, INAE není tým postavený na výsledcích. Ale samozřejmě že když přijdou, je to příjemná třešnička na dortu. Když se takhle někdy někam dostaneme, znamená to další příležitost se sejít. A nás tam bylo přes deset lidí v dresech. Perfektní atmosféra, pokecali jsme, starší si dali pivko, úžasný večer. Lidi z okolí se tam prostě sejdou, fandíme, pokecáme a to tmelí celý tým. Super bylo, že z těch osmi lidí se tam dostali tři naši. A pak to jeden z nás vyhrál. 

V tu chvíli jste tedy byli nejlepší...

My nepotřebujeme být nejlepší. Samozřejmě když to přijde, a našim klukům se to povede, bude to super, ale není to priorita. Chceme spíš dál vytvářet komunitu slušných hráčů. Hráčů, kteří dokážou respektovat soupeře. Skvělé by bylo, kdyby v tom do budoucna pokračovaly i samotné profi týmy. Aby v momentě, kdy hráče vezmou, dál vyžadovaly slušné chování. Co vím, tak třeba eSuba v tom duchu jede, i vyhodila některé hráče, kteří se nechovali korektně. Tak to má být. Samozřejmě nic není černobílé, i u nás na Discordu si každý občas zanadává, když se něco nepovede. Ale snažíme se mít k soupeři maximální respekt. Bylo to vidět i na té O2 COOL Lize, když si kluci po každém zápase podali ruce. To je důležité. 

Souhlasím, tohle je hodně vidět i na světové profi scéně, kde je podání si ruky s protihráčem samozřejmostí. Taky nic nedokáže zkazit hru tak jako nepříjemný hráč.  

Proto třeba INAE nechce hru Counter Strike. Hra postavená na policajtech a teroristech, zbraně, střílení se do hlavy, bomby... Tohle není v duchu INAE. U nás jsou i děti mladší 15 let a nechceme, aby hrály takové hry. 

Takže je to ideální tým pro hráče začátečníky, kteří s multiplayerem začínají?

Určitě. Snažíme se o hráče starat. Máme u nás kluky, kteří programují, ví něco o zabezpečení, takže jim můžeme poradit, jak zabezpečit počítač. Dneska jsou děcka schopná dát na Facebook veškeré informace včetně účtů, karty atd.

Třeba na té O2 COOL lize s námi byl mladší kluk, ještě mu nebylo 15, přivedli ho rodiče. Seznámil jsem se s nimi a slíbil, že na něj dohlédnu, ať se nebojí. Oni odešli na nějaký koncert, byli půl dne po Praze a on s námi na té lize. Nebo jeden mladší klučina, tuším, že mu tehdy bylo 12, chtěl jet na bootcamp, a rodiče ho nechtěli pustit. Domluvili jsme se tak, že jim zavolám: asi čtvrt hodiny jsme si povídali, vysvětlil jsem jim, kdo jsme a jak to je, a nakonec kluk jel a bylo to skvělé.  

Já si pomatuji, že rodiče dokonce několikrát hráče přivezli až do Nestu... 

Ano stalo se to. Teď se rozrůstáme, je nás 130 a já se pořád snažím o ten osobní kontakt. Můžu říct, že minimálně 90 z těch 130 lidí znám osobně, někde jsme se viděli. Ať už na bootcampech, nebo když cestuju, tak se s nimi sejdu. Pořád se to snažíme dělat na té bázi osobního kontaktu. To má pak výhodu i v těch hrách. Když se ti lidi znají, snáz si pak pomůžou.

img-responsive

Inaequalis v Nestu | foto: Inaequalis

Jak tedy fungujete?

Na principu rady, já jsem zvolený předseda toho spolku a dále jsou tu kapitáni, trenéři a tak dále. Nejsme profi tým, proto nás není tolik vidět. Mnoho lidí nás vůbec nezná. Spousta lidí se ptá, kdo je INAE, to je nějaký nový tým? Přitom my už máme za sebou nějakou historii, fungujeme od roku 2011.

Na české scéně hromada týmů vznikne, ale když zjistí, že člověk musí založit firmu, spolek nebo jinou právní formu, že musí obejít úřady, soudy, právníka, aby tohle všechno ověřil a potom mohl oficiálně vzniknout, tak to nadšení většinou opadne. Teď se povedlo to, že pod nás přešel tým Raven s několika sekcemi. Skvělé na tom bylo, že se na mě zhruba před půl rokem majitel toho týmu obrátil s tím, že se doslechl o INAE. Ptal se, jak funguje, a že chce poradit, jak to má dělat správně. Takže jsme nějakou dobu spolu komunikovali, já jsem mu popsal, jak to bylo u nás, že jsme se rozhodli pro spolek z těch a těch důvodů... Řekl jsem mu, ať si vezme naše stanovy, a chtěl mu pomoci ten tým rozjet. 

Přestože je to vlastně pro vás konkurence?

Není to konkurence. Já s INAE nechci konkurovat žádnému týmu. Kdyby česká scéna byla slušná a byla to jedna velká komunita, tak tady INAE ani být nemusí. My se snažíme udělat tu komunitu a velkou partu napříč všemi hrami. A tenhle kluk potřeboval pomoct. Tam je to fakt složité a sám jedinec to těžko zvládne. Po nějaké době za mnou přišel s tím, že je to fakt těžké, ale jeho týmy jsou dobré a nechce jim říct, že to nedává, a chtěl by pro ně něco dobrého. A jestli bychom je nevzali pod sebe. Mně to vyrazilo dech, hrozně mě to překvapilo a vážím si toho. Je to tím, že jsem mu pomohl na začátku, i když jsem vůbec nemusel – a takhle se to vrátilo.

Karma funguje. Je tu ještě něco, co bys chtěl čtenářům vzkázat?

Chtěl bych říct, že vždycky a všude záleží na lidech. A pokud se lidi budou chovat slušně, jde podle mě všechno. 

Pro všechny lidi, co tohle budou číst: Nebojte se napsat, přijďte, nebudu vám slibovat hory doly, pro hráče třeba neděláme dresy zadarmo. U nás, když hráč chce dres, musí si ho zaplatit. My se snažíme všechny peníze, které získáme, dát zpátky do těch hráčů. Kdokoli, cokoli nám dá, je jedno, jestli jsou to naši členové, nebo sponzor, chceme všechno dávat do hráčů. I proto máme ten transparentní účet.

Já už jsem trošku starší a doba dneska je hrozně rychlá, lidé jsou k sobě neslušní, dnes pro ty mladé lidi jako by bylo strašně těžké mluvit slušně. Kdyby se pár lidí naučilo chovat slušně, je to něco, pro co se to vyplatí dělat.

Na našich stránkách máme e-mail, takže kdokoli přijde a napíše, může k nám a zahrát si. Když jsme teď oficiální skupina, není to už tak jednoduché, lidi musí posílat oficiální přihlášky a tak, ale pořád jsme komunita lidí, kteří si rádi zahrají. U nás se nerozděluje – „ty jsi ten nejlepší, ty ten nejhorší“ – všichni mají stejná práva. Ten, kdo to zapne jednou týdně a přijde si hlavně pokecat a zahrát, stejně jako ten, co byl druhý na MČR. 

img-responsive

Inaequalis na finále MČR | foto: Inaequalis

Hromada lidí pořád nechápe podstatu INAE a třeba v Hearthstone sekci všichni nadávají, že je nás tolik, že nemáme kvalitu, ale kvantitu atd. Nechápou, že jsme ta komunita, že nechceme být profi tým, který má čtyři hráče. Když z té komunity vyrostou dobří hráči, je pro nás ctí, že nás reprezentují, ale není to pro nás priorita. A hromada lidí třeba v těch kartičkách říká: „Jo, INAE, to jsou maséři, ty to všechno převálcujou...“ Jsme pro ně další klan, kterých jsou tu mraky. Stalo se, že byl z nějakého týmu vyhozen hráč, hodně dobrý, a chtěl jít k nám. Ale zjistili jsme, že byl vyhozen za přestupek, a tak jsme ho ani my nevzali. 

Takže ani kvůli dobrému hráči neuděláte výjimku?

Ne. A máme to i někde napsané na webu. I kdyby ten hráč byl nejlepší na světě, tak když by porušoval tyhle hranice, prostě ho nevezmeme. Samozřejmě hráče, kteří tohle poruší, vyhazujeme. Oni to lidi potom vědí. Jsem sice typ, který dává druhou, i třetí šanci, ale jen v nějakých rozumných případech. Tahle základní pravidla by se porušovat neměla. 

Děkuju za rozhovor.

Taky děkuju.  

Témata: Rozhovory
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: "Do týmu nevezmu ani nejlepšího hráče na světě, pokud se nebude umět chovat" říká Eldesan z INAE

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Módy lepší než samotné hry: Vybíráme pět nejlepších

20.08.2017 16:52 Některé módy upravují jen malé části hry, jenže pak jsou tady takové, které jsou obrovské a…

Pět nejlepších cyberpunkových her. Hráli jste je?

20.08.2017 16:48 Svět ovládaný korporacemi a počítačovými technologiemi - o tom pojednává cyberpunkové téma. Kterým…

Vývoj konzolí od Nintenda? Podívejte se, jak by to vypadalo, kdyby…

20.08.2017 15:02 Jak se vyvíjel hardware konzolí od Nintenda? Na to vám odpoví tyto povedené animace.

Vzpomínka na mrtvou dívku: The Lighthouse bude stavět na atmosféře a…

20.08.2017 11:50 Adventura se silným příběhem a detektivními prvky z šedesátých let? To si necháme líbit!

Související:

Nejčtenější články

  1. Pět vět, které pochopí jen hráči singleplayerových her

  2. GTA V zraje jako víno! Nový mód s ním dělá zázraky

  3. Přepracované Diablo 2 si budeme moci vyzkoušet už v létě

  4. Proveďte svou civilizaci od pravěku až do středověku

  5. Pět nejhorších načítacích obrazovek. Tohle si tvůrci mohli odpustit

  6. Další středověké RPG? Exzore půjde vlastní cestou

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.