reklama

Soma - recenze. Cyberpunkový „horor“

Vychází na platformách:

SOMA

SOMA FOTO: Frictional Games

„Roboti světa! Padla moc člověka. Dobytím továrny jsme pány všeho. Etapa lidstva je překonána. Nastoupil nový svět! Vláda Robotů!“ Ano, ano. A ne jednou si člověk při hraní nejnovějšího počinu od švédských Frictional Games (stojící například za velmi solidní Amnesií) vzpomene na Čapkův slavný rukopis, ve kterém o technické vymoženosti moderní doby není sebemenší nouze. Po 4 letech vývoje tu konečně máme na první pohled slušně vypadající hororovku z neokoukaného prostředí pod nicneříkajícím názvem SOMA. Jenže…ono taky záleží, co si pod pojmem „horor“ představíte.

Šup s ním do neznáma

Začátek SOMY nijak nevybočuje ze zajetého standardu. Píše se rok 2015 a hlavního hrdinu Simona Jarretta z postele doslova vycukne zvonící telefon, na jehož druhém konci čeká váš doktor s pozvánkou do ordinace. Simon trpí vážnou formou mozkového poškození a tak pro něj pravidelné terapie či vyšetření nejsou ničím neznámým.

Na jednu stranu kýčovitý začátek, který však baví. Díky perfektní interakci s prostředím, jejíž kořeny moc dobře známe z předchozích dílek vývojářského týmu, první chvíle hraní bezpochyby strávíte prošmejděním snad všech zákoutí, šuplíků a skříní vašeho Kanadského příbytku. Najdeme vše potřebné a dostáváme se do ordinace, kde se setkáváme s první miniaturní hádankou.

Po úspěšném vyřešení už potkáváme doktora a sedáme do jeho speciálně upraveného křesla. Nikdo však netušil, že se jakýmsi nevysvětlitelným způsobem dostaneme o téměř 100 let dopředu do podvodního výzkumného ústavu PATHOS-II, kde Jarrettovo dobrodružství začíná konečně nabírat obrátky.

Zkoumej, najdi, lekni se…

V úvodu může SOMA působit více jako adventura, jejímž cílem je spíše potrápit vaše mozkové buňky než vyvolat pocit strachu. Je příjemné, že začátek je pozvolný a dává tak hráči možnost rozkoukat se před setkáním s první geneticky modifikovanou potvorou. Jenže kdo by po pár odehraných hodinách čekal nějaký výrazný příklon k něčemu, z čeho si bez ostychu naděláte strachy do kalhot, bude nejspíše zklamán. Vývojáři jakoby se sami báli na vás vybafnout s nějakým opravdu strašidelným momentem.

img-responsive

SOMA | foto: GAMIFIQUE.cz

Místo toho hra oplývá nijak zvlášť originálními lekačkami typu prasknutí žárovky, u kterých se zarazíte jenom proto, abyste si přepočítali, kolikrát jste to už za svůj život viděli. SOMA tedy v rámci hororových momentek nenabízí nic nevídaného. Korunu tomu bohužel nasazuje i neomezená svítilna, která celkem kvalitně osvětluje jinak temné prostředí. Zdá se to jako zbytečné rýpání, ale i taková malichernost napomáhá tomu, že pocitu opravdového strachu se prostě moc nedostává a to může mít fatální dopad na celkový pocit z hraní. Zejména u jedinců, kteří již mají nějakou tu zkušenost s tímto žánrem za sebou.

Když už však na nějakou tu příšeru narazíte, obraz se začne až doslova nechutně rozostřovat do takové míry, že občas nevíte, zda je to vývojářský záměr, nebo vám začíná dosluhovat monitor. Je to zajímavý designérský krok, ale ne úplně ideální pro většinu lidí. Funkci indikátoru nebezpečí to sice splňuje, jen to někomu zkrátka nemusí úplně sednout.

Dokonalá atmosféra…co více si přát?

Ale dobrá. Hororový žánr není přeci jenom o lekacích momentech a o chvění obrazu. To, čím si SOMA vybojuje hráčovu pozornost, je doslova špičková atmosféra. Ve spojitosti se solidním grafickým zpracováním, které nám bylo naservírováno pomocí třetí generace vývojářského HPL enginu a perfektním ozvučením, SOMA doslova překrývá většinu svých nedotažeností a posunuje hru na trošku jinou úroveň.

Právě vyvolání beznaděje a stísněnosti je věcí, která zde hraje prim a věrohodný pocit, že se opravdu nacházíte v cyberpunkovém podvodním komplexu, tomu všemu skvěle hraje do karet. Neopomeňme ani zajímavé zasazení hry do neotřelého prostředí (vzdáleně připomínající úvodní díly Bioshocku) s nemalým počtem přesunů přímo v hlubinách moře, kde se nachází i jistá forma volnosti. Než však začnete jásat nad poslední větou, lehce zchladím vaše ideály.

Přestože vás nikdo přímo za ručičku nevede, cesta k danému cíli je vždy pouze jedna, což na druhou stranu není zas tak nic neobvyklého. Celkově vzato jde spíše o vítané zpestření příběhu, který má svou hloubku a dokáže v člověku vyvolat i nějaké ty skutečné pocity. Ve výsledku je tak neustálý rozpor mezi lidskostí a technologií minimálně k zamyšlení, ale ani díky vaší neustálé hlasové pobočnice Catherine k žádnému konečnému rozuzlení moc nedostanete. Osobně mi však příběhová linie sedla, zejména z psychologického hlediska a herní zakončení dává prostor pro případné pokračování. 

Hororová adventura se solidní náplní

Nebuďme ale zbytečně povrchní. I přes všechny nedostatky si SOMA zaslouží svůj obdiv. Atmosféra by se dala doslova krájet a zajímavý příběh spolu s technickým zpracováním a perfektním dabingem vás na nějaký ten čas doslova přišpendlí k židli. Je jen škoda pár nedostatků, které však ve výsledku nejsou tak markantní. SOMA zkrátka není pro každého. Nejedná se o žádný hardcore horor, ale jde spíše o lehce strašidelnou adventuru s velkým množstvím interakce a se slušným obsahem. O to více však bude mít pozornost publika.

 

SOMA

Hodnotil: GAMIFIQUE.cz

Verdikt

SOMA je v drtivé většině případů nadprůměrným titulem. Atmosféra cyberpunkového podmořského světa vás pohltí a na nějaké to odpoledne rozhodně ze svých spárů nepustí. Musíte se však spokojit s faktem, že hra stoprocentně nebude vyhovovat každému. Když ji ale odpustíte několik málo chybek, dobře se vám za to odmění.

+ Plusy

  • Atmosféra
  • Grafika a ozvučení
  • Skvělá hratelnost
  • Zajímavý příběh

− Mínusy

  • Chybí originalita
  • Málo lekacích momentů
  • Lehce bídná optimalizace

Hodnocení redakce

GAMIFIQUE.cz

Jak hodnotíme?
80

Metacritic

Vaše hodnocení

Témata: SOMA
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Soma - recenze. Cyberpunkový „horor“

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Za málo peněz hodně muziky? Sáhněte po nových bundlech plných zajímavých…

20.09.2017 15:20 Humble Bundle a Bundle Stars si připravili další zajímavé akce, díky nimž můžete získat pořádný…

Nový král RPG žánru? Divinity: Original Sin II aspiruje na nejlepší hru…

18.09.2017 17:12 Třetí Zaklínač sice stále zůstává nedostižen, Divinity: Original Sin II mu však dokonale konkuruje.…

PlayerUnknown's Battlegrounds překonal další rekord

18.09.2017 15:27 PUBG si uzmul další rekord a definitivně sesadil z trůnu dosud kralující DOTU 2.

Jak se změnila umělá inteligence v posledních ročnících NHL?

17.09.2017 15:24 Aktualizováno Na světě jsou jen dvě jistoty - smrt a každý podzim nový ročník NHL. Je to pořád stejná písnička,…

Související:

Nejčtenější články

  1. Nový král RPG žánru? Divinity: Original Sin II aspiruje na nejlepší hru roku

  2. Za málo peněz hodně muziky? Sáhněte po nových bundlech plných zajímavých her

  3. PlayerUnknown's Battlegrounds překonal další rekord

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.