KYN - recenze. Chladivý vikinský útok uprostřed veder

KYN

KYN FOTO: GAMIFIQUE.cz

Celou hru totiž vytvořili pouze dva lidé, což je na jednu stranu obdivuhodné, na druhou to jde poznat, hlavně v pozdějších fázích hry. Ale vezmeme to hezky popořadě. Z oznamovacího traileru šlo vyčíst, že by hra mohla být vtipná a v některých ohledech i parodovat žánr RPG her. Nakonec se ale ukázalo, že nechtějí parodovat, ale chtějí si vzít to nejlepší z tradičních RPG. Humoru se ale taky dočkáme.

Alrik a Bram jsou dva přátelé, kteří byli vybráni, aby podstoupili velkou zkoušku a proměnili se v Magni válečníky. Na zkoušku se vydali v naprostém míru, ale po několikaměsíční pouti se vracejí do válkou zmítaného severu. A úkolem hráče bude zjistit, co se stalo a samozřejmě následně i zneškodnit nepřítele. Jak nečekané.

Bram je z dvojice bojovníků ten, který pochytil menší inteligenci, o to více ale mluví, což je bohužel ve většině případů špatně. Vývojáři se z něho snažili udělat zábavného bojovníka, který plive hlášku za hláškou, jenže ty nejsou vůbec vtipné. Je něco špatně, když se za celou hru pousmějete pěti/šesti hláškám. Naprosto podivné mi ale přišly neustále narážky na ovce, které už hraničily s nějakou úchylkou. A asi nejhorší na tom je, že vlastně Bram je jedinou výraznější postavou. Zbytek postav je naprostý průměr plný klišé, které jsme už viděli mnohokrát.

KYN | foto: Versus Evil

Nepočítejte s epickými severskými legendami

Máme tedy k dispozici první dva válečníky a vydáváme se na překvapivě dlouho cestu, ve které se družina bojovníků rozšíří až na šestičlennou partu. Díky Magni výcviku mají bojovníci magické schopnosti.

Postupně se odkrývá, že na okolní vesnice a města útočí rasa známá jako Aeshir, kteří jsou velmi podobní elfům. Poté, co se dostanete do vašeho rodného města, se z něj stane střed známého světa a jediná možnost na jeho záchranu. Odsud vás budou náčelníci posílat do okolí, abyste zastavili Aeshir a zjistili, co je k těmto útokům vede. Příběh měl být podle slov vývojářů kvalitní, větvený a mělo by záležet na rozhodnutích. To se ale bohužel nestalo ani z poloviny, příběh je plytký, nějaké výrazné větvení nejde vidět a změn příběhu podle rozhodnutí jsem si aspoň osobně vůbec nevšiml. Ale abychom jen nehanili.

Jedna ze zajímavějších věcí v KYNu je nákup a výroba předmětů. Již od prvních kroků vám padají ze všeho možného různé materiály, které později využijete k výrobě lepší zbraně nebo zbroje. Materiálů jsou stovky a stejně tak i zbraní a zbrojí, díky tomu se dá zaměřit téměř na jakýkoliv směr z nabízených schopností, ať už bojovníka, lučištníka nebo mága. Z počátku se to zdá být nepřehledné a zbytečné, ale v pokročilé části hry se již bez vyrobených zbraní a zbroje neobejdete, to už vám ale bude výroba jasná.

KYN | foto: GAMIFIQUE.cz

Další zajímavostí je volnost při výběru povolání, které budete své bojovníky učit. Ve hře jsou základní tři staty – Body, Mind a Control, kde budete vkládat body, podle směru, co chcete, aby váš bojovník dělal. Nejlepší na tom je, že se tyto body dají kdykoliv resetovat a předělat podle potřeby. Čím více bodu vložíte do jednotlivých statů, tím lepší schopnosti se vám otevřou.

Souboje jsou lékem na pohromu

Nejvíce ale KYN těží z hratelnosti, sekání, kouzlení, střílení probíhá v reálném čase a pokud už máte v družině více bojovníků, jedná se o velkou zábavu a řežbu, přesně jak by akční RPG hry měly být. K lepšímu přehledu v divokých soubojích pomáhá zpomalení času, kde můžete rozdat pokyny. V pozdějších fázích hry se jedná o nepostradatelného pomocníka.

A když už jsme u pozdější fáze hry, musím zmínit různé menší bugy, jako zasekávání postav, mizení nepřátel, nebo rovnou absolutní ignorace od nepřátel. V prvních několika hodinách se tyto problémy vůbec neobjevují, což může být zaviněno tím, že vývojáři už neměli tolik času vyladit i zbývající části hry. Nejedná se ale o nic závažného, hra se dá bez problému dohrát, jen to občas dokáže naštvat a kazí to ponoření do hry. Opravných patchů už vydali několik, takže v budoucnu už třeba tyto chybky vymizí úplně.

KYN | foto: GAMIFIQUE.cz

Co také kazí ponoření do hry, jsou puzzly, které ve většině případů jen ruší a v několika případech jsou i frustrující, protože je u nich potřeba maximální přesnost, což moc u RPG, kde ovládáte skupinu, moc nejde. Celkově ale nedokážu pochopit, proč se vůbec rozhodli přidat do akčního RPG hádanky a puzzly. V jednu dobu zuřivě sekáte nepřítele, ženete se za dalším, ale najednou vám v cestě stojí hádanka a celá akce je najednou pryč. Samozřejmě někomu to může takto vyhovovat, pokud vás baví šachbox, tak toto je přesně něco pro vás.

Celkově ale hra určitě není špatná, překvapí její délka, kde jsem se přiblížil ke dvaceti hodinám. Samotné hodnocení a pocit ze hry záleží na tom, jestli dokážete odpustit menší chybky a plytký příběh dvěma vývojářům z Holandska, kteří KYN vyrobili. Já ano a zároveň obdivuji, že se pustili do tak velkého sousta a hlavně, že jej dokázali dotáhnout po téměř pěti letech do konce. Pokud s tímto nesouhlasíte, tak odečtěte z finálního hodnocení deset bodů.

KYN

Jedná se o velmi dobrou, levnější alternativu k Divinity: Original Sin, i když nedosahuje zdaleka stejných kvalit, určitě se nemusí krčit v rohu. Na rozdíl od něj je KYN akční RPG. V těch je kladen důraz na hratelnost a tu má KYN naštěstí velmi povedenou.

• Zábavná hratelnost
  • Výroba předmětů
  • Volnost při výběru povolání