Hra roku? Recenzujeme největší překvapení letošního léta

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles FOTO: Steam

Není to jen o příběhu

Nezávislí vývojáři umějí opravdu divy. Dokazuje to i nejnovější počin od studia Prideful Sloth, se kterým, nebojíme se tvrdit, udělají díru do světa. Už dlouho jsme totiž neviděli tak dech beroucí virtuální hřiště.

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles sází zejména na atmosféru. Tu se snaží naladit za pomoci ostrova Gemea, jenž je rozdělen do osmi oblastí. Každá z nich má odlišné podnebí, faunu a flóru. V teplých přímořských oblastech tak narazíte na zajímavá stvoření podobná losům, budete si plnými doušky užívat slunce a rozkvetlé louky. Pakliže přejdete do hor, naskytne se vám krásný výhled na masy kamene, sněhovou pokrývku či zdejší zvířectvo připomínající psy. Poté tu jsou ještě "vylidněné" pouštní oblasti sužované spalujícím sluncem a variace na močály.

Nutno říct, že vývojáři dokázali vytvořit opravdu nádherný svět, jenž se strefí do noty každému. Nám se hned několikrát stalo, že jsme se zastavili, abychom si užili nádherný pohled na reálie zdejšího ostrova a z různých úhlů prozkoumávali jeho krásy. K jeho unikátnosti dozajista přispívá originální zpracování, kdy postavy i budovy vypadají jako postavičky z kulatějšího lega.

Z malého chlapce zachráncem

Tvůrci vsadili na příběh malého chlapce (nebo dívky, podle toho, koho si vyberete na začátku), jehož rodiče pošlou hledat nový bezpečnější domov. Jenže něco se zvrtne a místo klasického přistání na ostrově Gemea celá posádka ztroskotá. Postupně zjišťujete, že váš nový domov sužuje jakási neprostupná mlha, která by mohla pohltit celou pevninu. Vy jako správný hrdina nezaváháte a zdejším obyvatelům pomůžete.

Ostatně jim máte co oplácet. Na rozdíl od jiných her se k vám zdejší postavy chovají vlídně, což platí i o samotných zvířatech. Nehledejte tu něco jako lovení (až na rybaření), tady všichni žijí v harmonii a zvířata to respektují. To ale neznamená, že by tu byly jen na okrasu. Zdejší faunu můžete po vzoru Minecraftu nalákat na svou farmu a využívat jejich darů.

Na ní ale můžete pěstovat mnohem více. Krom samotných ohrad pro zvířata lze postavit záhonek s okrasnými květinami, nechat zde vyrůst stromoví nebo připravit malá políčka, na něž vysázíte semínka. Následně vám tak mohou vyrůst brambory a další důležité suroviny. Pokud ale chcete dosáhnout úspěchu, musíte se o svoje majetky řádně starat.

S přibývajícím počtem pozemků je to čím dál obtížnější, proto si můžete najmou pomocnou ruku. Jak? Malým úplatkem. Musíte pro vybranou osobu získat nebo připravit několik zajímavých pokrmů, čímž si ho nakloníte a on tak bude ochotný pracovat na vaši farmě. Nejdůležitější funkce je samozřejmě údržbář, jenž krmí zvířata a zalévá záhonky. Můžete ale najmout někoho na úklid, což v konečné fázi přispěje k dobré úrovni a spokojenosti na farmě.

"RPG" pro děti

V Yonder: The Cloud Catcher Chronicles je velice důležitá těžba surovin. Po získání základních předmětů dostanete možnost těžit dřevo, kámen, nerosty nebo kosit trávu za pomocí srpu. Získané polotovary pak využijete k výrobě dalších předmětů. Ovšem abyste je vůbec mohli připravit, musíte získat recepty a to je možné jen jedním způsobem - vstupem do gildy.

Pokud se do nějaké přihlásíte, dostanete nejprve jednoduchý úkol - velmistr vám zadá, abyste něco odnesli nebo připravili. Po splnění zadaného questu dostanete za odměnu přístup k základním postupům a odznak novice. K dalšímu kariérnímu postupu je potřeba vytvořit předměty z dané kategorie v ceně tisícovky zdejších peněz (měna není jasně definována). Po překročení tohoto limitu odemknete zbytek receptů a mistrovský odznak.

Nám se takovýto proces líbil, i když by nám nevadilo něco hlubšího. Ostatně všechny úkoly (včetně hlavní dějové linky) jsou tak říkajíc na jedno brdo. Vždy máte jen něco přinést nebo vytvořit a vše je obaleno dialogy, které nejsou ani nadabované. Ač nám příběhová náplň doplněná o vedlejší questy nevadila a dokonce jsme si ji i užili, nemohli jsme se ubránit pocitu, že tento titul měl na víc.

Spoustu možností úprav

Během hraní jsme si několikrát položili otázku, k čemu nám vlastně naše výrobky jsou. Většina z nich se totiž používá k triviálním věcem, bez kterých se během hraní bez problému obejdete. Můžete je sice vyměňovat, jenže většina z nich má tak vysokou hodnotu, že se vám ji kolikrát nepodaří vyvážit hodnotou nakupovaných předmětů. Mnohdy tak skončily jen na skladě...

Patříte mezi ten typ lidí, jenž si rád piplá svoji postavičku až k dokonalosti? Tak tuhle hru si dozajista užijete. Během postupu hrou totiž naleznete spoustu brýlí, oblečení či vousů. Ty si pak následně můžete barvit za pomoci šampónů, jejichž kombinace neznají mezí. Krom tradičních barev tu tak najdete například mix připomínající oheň. No neříkejte, že byste si to nenapatlali na hlavu!

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles

Hodnotil: -jvo / GAMIFIQUE.cz

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles je největší překvapení letošního léta. Z nenápadného nezávislého titulu se rázem vyklubal trhák, který vás zabaví i na několik desítek hodin. Příběh je sice nic moc, ale ten vám dozajista vynahradí úžasná hratelnost v čele s neopakovatelnou atmosférou. Takto vysoké hodnocení si bez pochyby zaslouží!

• Atmosféra
  • Nádherný ostrov Gemea
  • Hratelnost