Divinity: Original Sin Enhanced Edition - recenze. RPG co stojí za hřích

Divinity: Original Sin Enhanced Edition

Divinity: Original Sin Enhanced Edition FOTO: Larian Studios

Jednu věc spojenou s konverzí pro konzole musíme smést ze stolu přednostně – ovládání. S tím je to totiž chvílemi o nervy. Tvůrci se sice snažili přizpůsobit své komplexní a komplikované dílko ovladači a v mnohém se jim to i povedlo.  Přesto si na ovládání budete zvykat zatraceně dlouho. Svět Rivellon je napěchovaný předměty tu užitečnými, tu zbytečnými, a spousta z nich někomu patří. Stalo se nám nespočetkrát, že jsme se při snaze promluvit se ztrápeným vesničanem umáčkli, neb se ten bídák v kýžený okamžik zrovna pohnul, a namísto košaté konverzace o dojivosti krav, jsme mu sebrali ušák mléka. Vesničan se samozřejmě domníval, že krademe a zavolal stráže. No a loading je na světě. Podobně jsme se vztekali po soubojích, kdy se vše vrátí do realtimového režimu. Než totiž stačíte neohrabaně navolit a následně použít léčivé kouzlo, je z otráveného nebožáka nebožtík. Přitom by stačilo přidat funkci pauzy.

V úvodu jsme zmiňovali legendární Baldu's Gate. S tímto legendárním RPG má Original Sin spoustu společného, v žádném případě ale nejde o bezduchou vykrádačku. Divinity je ostatně už zajetou sérií, jejíž počátky sahají až do roku 2002 a od té doby si kráčí svojí vlastní cestou. Až současný díl však ukazuje, že si borci z Larian Studios svoje čestné místo mezi RPG velikány skutečně zaslouží.

Do nekonečna a ještě dál

Divinity: Original Sin voní starými časy už od úplného začátku. Vytvoříte dva hrdiny, navolíte jim délku a úhel zakroucení kníru a jde se na věc. Svět je obrovský a bohatý. Hlavně je ale živý a to i díky veleúspěšné Kickstarterovské kampani, která ho pomohla naplnit. Hráč si osvojí páreček Sourse Hunterů. Ti už od pradávna bojují proti černé magii a jejich nová mise je zavedla na břehy nedaleko města Cyseal, kde mají prošetřit jednu záhadnou vraždu. Stačí ale chvilka a už se zase zachraňuje celá země a přilehlá galaxie k tomu (a to doslova). Do toho všeho ještě z hrobů vylézají nemrtví a opodál funí stádo orků. Klasika.

Upřímně, hlavní příběh není důvodem, proč se budete do Rivellonu tak rádi vracet. Tím jsou parádní příběhy, které čekají na své vypovězení na každém kroku. Skoro každá postavička ve světě má svoje malé či větší trable, o které se s vámi horlivě podělí. Budete tahat strašpytly ze šlamastyky, hledat výstavní ovečku i zajišťovat románek dvou místních koček. Všeho je všude na první pohled hromada, a když se osmělíte blíž, zjistíte, že jsou toho hromady rovnou dvě. Navíc vás tu nikdo nevede za ručičku. Žádna vševědoucí šipka se nekoná a vy tak musíte bedlivě naslouchat okolní šeptandě, ale hlavně uvažovat. Kobky jsou totiž plné nejen seschlých kostlivců, ale i tajemství, pokladů a zrádných pastí. Na místě je tedy i obezřetnost. Tady máš svět dobrodruhu. Hraj si!

Divinity: Original Sin Enhanced Edition | foto: GAMIFIQUE.cz

Začínáte s dvojicí gerojů libovolného pohlaví, vzezření i zaměření. Pokud se nerozhodnete pro hraní v režimu kooperace, které je kvůli časové náročnosti přeci jen trochu nepohodlné, budete ovládat oba hrdiny zároveň. To i včetně rozhovorů, díky čemuž vzniká parádní schíza. Hlavní postavy spolu mohou nesouhlasit a neshody si poté vyříkají v jednoduché minihře. Na vašich toulkách se k vám přidají další dva dobrodruzi, takže i v zatuchlé kobce bude veselo. Každá z postav je osobitá a sleduje jisté motivace a občas s vašimi hlavními charaktery prohodí pár vět. I když si ke členům party vytvoříte i díky nově kompletnímu namluvení vztah, přiznáme se, že v takovém Dragon Age jsme si společníky oblíbili mnohem více.  To i díky tomu, že se minimálně na začátku bez kouzelníka Jahana prostě neobejdete, přitom je kvůli své povaze osinou v zadku.

Hardcore pískoviště

Přiznáme se, že první krůčky hrou (a vlastně i krůčky druhé a třetí) pro nás byly trošku šok. Jen považte, za prvních osm hodin hraní jsme si asi třikrát zabojovali a pak už jen běhali od čerta k ďáblu a ještě jednou nazpátek ve městě, do něhož dorazíte během první hodinky. Může za to na dnešní poměry až neuvěřitelná ukecanost hry. Budete louskat tuny textu, proklikávat se sice skvěle napsanými, ale občas přeci jen krapítek úmornými rozhovory a klábosit s místní zvířenou. Angličtina ve hře je navíc na poměry her dost obtížná a některé postavy mluví v hádankách či metaforách.

Na tom vlastně nevidíme nic špatného, ke hrám tohoto typu to tak nějak patří. Jen není zrovna moudré zahltit hráče hned ze začátku. Během chvíle tak máte diář plný questů a místo jejich řešení přibývají další. Pokud navíc hrajete na vyšší obtížnost jako my, jste ve městě de facto uvězněni. Před vykecáním alespoň nějakých zkušeností vás totiž v divočině hravě skolí naprosto vše. Na jednom fóru jsme dokonce potkali nešťastného hráče, který ještě čerstvou hru prodával dál. A jeho důvod? Po několika hodinách bloumání po městě to prostě vzdal. Pozor! Tohle skutečně není pro horlivky. Original Sin je dobrodružství na dlouhé večery a ještě delší noci. Vždyť herní doba hravě přesáhne i sto hodin! Až rudé oči druhý den ráno vám prozradí, s jak parádním kouskem máte co dočinění. Stačí překonat rozvleklý začátek a začnou se dít věcí!

Strategická nirvána

Tím se dostáváme k největšímu trumfu hry – soubojům. Ty fungují dokonale a na stratégy čekají nefalšované taktické orgie. Jejich jádro tvoří lety ostřílená klasika. Každá z postav, bubáků či mulisáků na bojišti má určitý počet akčních bodů. Ať už majznete pekelníka po kebuli lopatou, střelíte kostlivého lučištníka mezi půlky kuší, nebo usmažíte banditu dozlatova, bude vás to stát nějaký ten bodík. Veškeré akční dění je tedy na tahy a vězte, že hurá styl tady nic nevyřeší. Pečlivé přemítání o každém tahu a plánování dopředu je naprosto klíčové. To má na svědomí zejména systém elementů, bez kterého si už podobnou hru ani neumíme představit. Mokrého nepřítele prostě nezapálíte, blesk ho však hravě vyřadí na pár kol. Že nepřátelský kouzelník vyvolal hradbu ze žhavých uhlíků? Vyčarujte déšť a má po srandě. Využívání elementů na bojišti je naprosto klíčové pro výsledek každého střetnutí a hrubá síla jen málokdy něco vyřeší. Nepřítel je skoro vždy v přesile a přitom má v rukávu spoustu špinavých triků, každé střetnutí je tak zejména při obtížnosti Tactician (kde nepřátelé dostali do vínku i nové schopnosti) neopakovatelným zážitkem a povedená akce vykouzlí hráči lišácký úsměv na tváři.

S bravurou se vývojáři vypořádali i s vylepšováním postavy. Na začátku si sice volíte z řady povolání (vylepšená edice přinesla Inquisitora a s ním i kouzelné hůlky), ale ty vás ani v nejmenším nesvazují. Jen určují pár počátečních schopností. Jasně, zvolit na začátku bojovníka a pak ho v průběhu hry překovat na černokněžníka není ideální, ale rozhodně neplatí, že starého čaroděje novým kouskům nenaučíš. I tak je potřeba investici každého vzácného bodíku do schopnosti pečlivě zvážit, každá změna je totiž cítit. Vedle klasiky jako je intelekt, síla či charisma se každá z postav vylepšuje v umění té či oné magické školy, smlouvání s obchodníky nebo ovládání určitého typu zbraní. Jednou za několik úrovní si navíc můžete zvolit z celé plejády talentů. Možností jak si každou z postaviček ukuchtit je tedy přehršel. Správně sestavená parta je pak klíčem k úspěchu.

Divinity: Original Sin je famózní hra, které to však nejvíce sluší na domovské platformě PC. I tak jsme se s nezbedným gamepadem nakonec sžili a užili si hodiny a hodiny plné prvotřídní zábavy. Proč se ale nepřesvědčit na vlastní kůži? Vždyť dobrodružství čeká za každým bukem.

Divinity: Original Sin Enhanced Edition

Do Divinity: Original Sin budete vrženi jak do kádě s vodou. Pokud se zezačátku neutopíte, nebude se vám z něj chtít už nikdy vylézt.

• Perfektní taktické souboje