reklama

Illusion Softworks: Pohádka s hořkým koncem

Illusion Softworks bylo největší herní studio v Česku. Vytvořilo takové pecky jako je Vietcong nebo Mafia, i tak je ale potkal nepěkný osud. Jaký byl příběh tohoto legendárního vývojářského domu?

Mafia II

Mafia II FOTO: www.alphacoders.com

Od vydavatelství ke studiu

Všechno to začalo už v komunistické éře, přesněji v roce 1985, kdy se hrami nepolíbený Petr Vochozka poprvé setkal s počítačem. Piškvorky se mu zalíbily natolik, že si o tři roky později pořídil vlastní stroj - Atari 800 XL. Vzápětí začal programovat vlastní hry a přes řadu "šuplíkových titulů" v roce 1993 vydal adventuru Světák Bob.

Titul distribuovaný vlastní firmou Vochozka Trading následovala o několik let později další pecka, která neměla v českých vodách obdoby - polská adventura Agent Mlíčňák. Přeložena legendárním českým novinářem Andrejem Anastasovem dosáhla skvělých prodejních úspěchů (tři tisíce prodaných kopií za 400 korun) a v recenzích si také nevedla vůbec špatně (většina se pohybovala kolem 80 procent).

Hry od severních sousedů se staly oblíbeným dovozním artiklem jeho společnosti. Později vsadil například na tituly jako je Dr. Šílenec nebo Příhody z galské země, všechny samozřejmě patřičně lokalizované. Samozřejmě ale neváhal podporovat i českou tvorbu, pod jeho rukama tak prošla adventura Léto s Oskarem, klasické RPG Asmodeus nebo Rytíři grálu.

Významným mezníkem pro českou vývojářskou scénu se ukázal být rok 1997. Petr Vochozka tehdy transformoval svou firmu ve spolupráci se společností Cash Reform na Illusion Softworks. V původním týmu s několika personálními změnami hned začali pracovat na první hře.

Zrušená tahová strategie

For Rent měla být tahová strategie s podobnou grafikou jako v Crusader: No Remose a hratelností podobná klasice UFO: Enemy Unknown (více si můžete přečíst v našem článku o nejlepších remasterech). Titul ale byl brzy po rozběhnutí vývoje zrušen z důvodu malého zájmu veřejnosti. Ihned ale začali pracovat na ambiciózním počinu z druhé světové války. A tehdy také začala osudová spolupráce s Take Two.

„Přesvědčili nás lidi - ne nějaké peníze. Někdy platí, že čím větší firma, tím arogantnější lidé, takže jednání s těmi největšími bylo dost špatné," vzpomínal Petr Vochozka v rozhovoru pro Bonusweb v roce 2002.

První profesionální česká hra spatřila světlo světa v roce 1999 a sklidila obrovský prodejní úspěch. Do rukou nadšených hráčů se dostalo více než půl milionu kopií a zahraniční magazíny na něj pěly jen chválu. To dokazují i vysoká hodnocení, která se držela kolem devadesáti procent. I když české zpravodaje tak vysoká čísla nevytahovala, Hidden & Dangerous byla bezpochyby úspěšná hra a jako taková tak musela fanoušky potěšit dalším obsahem.

Půl roku po vydání původního H&D tak vyšlo rozšíření s názvem Fight for Freedom. DLC sice veřejnost přijala velice včele a prodeje byly také dobré, i tak jej Vochozka kritizoval. Podle něj šlo jen o rychlokvašku, pro kterou připravili novou grafiku a pár misí, nic víc.

Smlouva na šest titulů

Illusion Softworks uzavírá po vydání Hidden & Dangerous smlouvu s Take Two na šest titulů, studio tak potřebovalo nabrat nové lidi a založit několik nových poboček. Z Německa se vrátil Jarek Kolář, který spolu s Michalem Janáčkem a dalšími osmnácti pracovníky zakládá tým Pterodon.

Už v roce 2000 přichází první vlaštovky - multiplayerová akce Flying Heroes. V konkurenci Quake 3 či Unreal Tournament si ale nevedla moc dobře, což se podepsalo i na prodejích (kolem sta tisíc kopií). O čtyři měsíce později zase vyšla variace na Hidden 1 pro Dreamcast.

„Tehdy byla na trhu jenom PlayStation a Dreamcast a na PS1 se nám to dělat nechtělo, protože je to prostě slabá platforma. Navíc DC měl Windows CE, takže to šlo poměrně snadno předělat. V roce 2001 vyšla konverze i na PlayStation, ale tu jsme nedělali my, to bylo kompletně v režii Take 2," řekl Vochozka v rozhovoru pro Bonusweb.

Trhák jménem Mafia

Vývoj nejznámější značky začal už v roce 1998, kdy Dan Vávra prosadil svůj návrh mafiánské hry. Podle svých slov čerpal inspiraci z oblíbeného filmu Goodfellas. Největším tahákem tohoto tématu byla zejména absence konkurence, přičemž neotřelé zasazení a spoustu zajímavých prvků měly pomoct hře k nevídaným úspěchům.

A pomohly, tedy alespoň ve střední Evropě. Severní Ameriku počítačová verze téměř minula, o rok později ale měla výrazný podíl na prodejích konzolové verze. Podle posledních informací, které zveřejnila Take-Two, se prvního dílu prodalo více než dva miliony kusů.

I když vypadá Mafia: The City of Lost Heaven jako téměř dokonalá hra, vývojáři s ní měli mnohem větší plány. Hlavní hrdina měl mít údajně přístup do všech domů ve městě, měl investovat do co nejlepšího oblečení a auta neměla mít vymyšlené názvy. Od některých myšlenek muselo být upuštěno i kvůli limitacím tehdejšího hardwaru (licencované interiéry automobilů) i tlaku vydavatele (blížící se datum vydání).

"Zánik" společnosti

Tučná léta ale neskončila Mafií. Už následující rok společnost přinesla pokračování oblíbené střílečky Hidden & Dangerous. Druhý díl sklidil opět velmi vysoká hodnocení (průměr na Metacritic činí 75 %), což se podepsalo na vysokých prodejích. Podle statistik z roku 2004 bylo prodáno milion kopií.

Hlavním tahákem československého monopolu (Illusion Softworks měl už tehdy pod palcem devět studií nejen v Česku, ale i na Slovensku) ale měl být v příštích letech Vietcong. Titul vyšel 17. dubna 2003 a zejména na domácím písečku zaznamenal velice kladné ohlasy. Lidé si pochvalovali skvělé hlášky z povedeného českého dabingu a užívali si unikátní hratelnost se skvělým příběhem.

V následujících letech (krom Chameleon, Circus Grande a datadisků k H&D) vydala společnost už jen Vietcong 2 a zaměřila se zejména na vývoj Mafie 2.

Jenže v roce 2008 přišla poměrně překvapivá zpráva - největší českou videoherní společnost odkoupil Take-Two. Částka dosud není známá, podílníci ale na nabídku přistoupili, a Illusion Softworks se během jednoho roku přejmenovalo na 2K Czech.

Po vydání Mafie 2, která opět vyrazila dech svým skvělým dabingem a nadčasovým zpracováním, se měla česká pobočka vrhnout na vývoj třetího pokračování, vydavatel ale po třech letech práce na projektu zrušil a značku předal do rukou uměle vytvořeného studia Hangar 13. A jak to dopadlo už všichni ví...

 
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Illusion Softworks: Pohádka s hořkým koncem

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Hry Češi nejvíce hrají na počítači či notebooku, nejčastěji se věnují hrám…

11.10.2017 16:38 Česká internetová společnost příliš neholduje herním konzolím. Z aktuálního výzkumu Nielsen…

V Marz Rising se postavíte neznámé hrozbě z cizí planety

29.09.2017 14:00 V poslední době je strategických her opravdu málo. Větší studia raději sahají po jiných žánrech,…

Za málo peněz hodně muziky? Sáhněte po nových bundlech plných zajímavých…

20.09.2017 15:20 Humble Bundle a Bundle Stars si připravili další zajímavé akce, díky nimž můžete získat pořádný…

Nový král RPG žánru? Divinity: Original Sin II aspiruje na nejlepší hru…

18.09.2017 17:12 Třetí Zaklínač sice stále zůstává nedostižen, Divinity: Original Sin II mu však dokonale konkuruje.…

Související:

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.