reklama

Dojmy z Polaris Sector. Dokáže se zařadit mezi nejlepší 4X strategie?

Hráčům neznalým 4X strategií se může zdát, že her podobného žánru je jako šafránu. Opak je ale pravdou a každý rok na nás vykoukne několik slibně vypadajících kousků, které brzy končí v propadlišti dějin.

Polaris Sector

Polaris Sector FOTO: GAMIFIQUE.cz

Letošní rok pro tento žánr vypadá poměrně příznivě. Ačkoli většina hráčů moderních 4X her nedá dopustit na Civilization 5, popřípadě Beyond Earth, loňský třetí Galactic Civilization či Endless Legend, na novodobého krále žánru se stále čeká a hned několik plánovaných novinek má ambice na pomyslný trůn dosáhnout a sesadit tak legendy jako Master of Orion, Sword of the Stars nebo Distant Worlds.

Právě Distant Worlds z produkce Slitherine Ltd. je ze všech 4X sci-fi strategií bezesporu největší, nejkomplexnější a nesložitější. O to větší očekávání budí každá další oznámená hra podobného žánru od tohoto vydavatele a nejinak tomu bylo v případě nejnovějšího počinu studia SoftWarWare. Polaris Sector ale očekávání bohužel nenaplnil.

Srovnání s Distant Worlds se jednoduše vyhnout nelze, ani kdyby měly obě hry rozdílného vydavatele. Na trhu totiž není moc her, které by při zachování základních struktur 4X žánrů fungovaly v pauzovacím real-time režimu. Ten Polaris Sectoru sluší a nelze mu vpravdě téměř nic vytknout. Podobně lze zhodnotit i grafickou stránku hry, která neurazí a přehledně zobrazuje vše, co je potřeba. Nevyhnete se sice občasným bugům a místy poměrně rapidního kolísání FPS, což je u tohoto žánru poměrně s podivem, ale tyto chyby přičítáme beta verzi s tím, že finální verze snad tyto chyby eliminuje. Stejně jako nevýrazný hudební podklad je ale i grafika u 4X strategií tou méně podstatnou složkou a to, na čem skutečně záleží, je hratelnost samotná.

Automatizace? Ano, ale...

Ta není u Polaris Sector na první pohled vůbec špatná. Tutoriál přehledně vysvětlí základy hry, hra samotná nabídne deset typů galaxií různých velikostí, devět rozličných ras, které jsou do určité míry optimalizovatelné, a nějaké ty startovní raciálky. Následně se před vámi rozevře celý širý vesmír plný nepřátelských emzáků, pirátů a anomálií. Zatím vše probíhá klasicky, nic, co by vybočovalo z normálu.

První odlišnosti od jiných her žánru se všimnete záhy, kolonizace dalších planet lze totiž provádět automaticky. Hra za vás sama vyrobí kolonizační lodě, naplní je osadníky, vyšle na planetu, kterou si vyberete a tu následně přemění v jeden z několika vybraných typů. Chcete mít svůj nový svět plný lidiček s rýči a lopatami? Žádný problém, jednoduše vyberte zemědělský typ planety a hra se postará o zbytek. Máte raději zvuk burácejících strojů a všudypřítomný prach vzniklý při těžení uranu? Jednoduše ze své planety učiňte těžařskou kolonii.

Jak už správně tušíte, micromanagement odpadá a to je jedním ze základních kladů i záporů hry. Je samozřejmě možné dění na planetách ovlivňovat a nenechat vše řídit počítač, po chvilce ale zjistíte, že je to tak nějak zbytečné. Ono to totiž automaticky funguje docela dobře a není potřeba do toho příliš zasahovat.

Planety máme, co dál? Jdeme zkoumat!

Druhou poměrně výraznou složkou 4X strategií je vývoj a výzkum. Ten samozřejmě funguje i zde, opět ale trochu po svém. Spíše hodně po svém. Na rozdíl od klasických pavouků a navazujícího prozkoumávání nových technologií je výzkum v Polaris Sector rozdělen na fundamentální a aplikovanou vědu. Každá položka se dále dělí a lze percentuálně nastavovat, jak rychle se má daný výzkum realizovat, do samotného vývoje nových technologií ale není opět potřeba zasahovat. Hra sama tuší, že dříve, než se pustíte do zkoumání motorů pro mezihvězdné křižníky, potřebujete podpořit morálku obyvatel na planetách, vyzkoumat lepší brnění pro lodě, nějaké ty vychytávky pro zemědělství, a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí vám váš vývojový strom naskládá. Světě div se, ono to funguje. Podobně jako u kolonizací a správy planet je sice i zde možnost pořadí výzkumu ovlivnit, většinou to ale opět není nutné, protože původní pořadí a nastavené výzkumy jsou většinou tou nejlepší možnou volbou v dané situaci.

Kromě „inovativního výzkumného systému“ se hra v popisku chlubí také „unikátním špionážním systémem“. Ten se mi zatím příliš prozkoumat nepodařilo, pravdou ale je, že vaše rozvědčíky může nepřítel poměrně dobře mást a podobně můžete nepřátelské špiony svádět na scestí i vy. Bohužel ale ani zde se nekoná nic převratného.

Poměrně nevýrazná je také diplomacie. Ras je sice mnoho a každá je unikátní, hra za vás ale sama připraví několik možných scénářů, co byste od druhé rasy po kontaktu s ní mohli chtít. Kromě klasického předávání dárků, žádostí o půjčku a vyhrožování při překročení hranic nebo vyhlášení války se nic nového opět nekoná. Diplomacie tedy neurazí, ale není důvod ji vyhledávat příliš často.

Taktické boje? Ano!

Alfou a omegou celé hry však není ani proklamovaný výzkum ani samotné objevování, ale bitvy. Než se k nim dostaneme, bylo by dobré zmínit, že hra poskytuje určité možnosti úpravy lodí. Ne tak detailní a otevřené, jako Galactic Civilzation 3, hráč ale může ovlivnit prakticky celé vnitřní vybavení lodi a zvolit si umístění motorů, kanonů, laserových děl, raket a spousty dalších věcí.

S plně vybavenými lodičkami se můžete vrhnout na nepřítele, a věřte, že to budete dělat poměrně často. Polaris Sector totiž, na rozdíl od řady 4X strategií, nabízí poměrně propracovaný soubojový systém, který se stejně jako hra samotná odehrává v real-time módu.

Základem bitvy je příprava a napadaný hráč má dostatek času na to, aby si zvolil rozmístění lodí. Ty mohou, v případě, že se jedná o větší lodě typu carrier, nést i desítky menších interceptorů a scoutů, a na obrazovce tak můžete mít za chvíli dvě obrovské flotily plné masivních křižníků i lehkých stíhaček osazených například torpédy. Samotná výbava lodí je velmi důležitá, se špatně zvolenými zbraněmi totiž nemáte proti rezistentnímu armoru skoro žádnou šanci. Naopak i dvacítka malých stíhaček dokáže za použití správné sady zbraní sundat z „oblohy“ obrovský křižník v řádu několika vteřin. Vše je tedy o pečlivém plánování a pauzování, které během bitev funguje.

Soubojový systém je skutečně povedený a hlavně zábavný, je to navíc jedna z mála komodit ve hře, kterou si můžete a musíte skutečně řídit sami. I přesto to ale na kladné hodnocení nestačí, protože nepřítelé řízení počítačem příliš umělé inteligence nepobrali a na normální obtížnost nad nimi bude mít i průměrný hráč silně navrch. O stupeň těžší obtížnost hru sice prodlouží, nepřátele ani souboje ale moc inteligentní neudělá. Vše jim pořád trvá neuvěřitelně pomalu a vy brzo dostanete technologický náskok, který do konce hry neztratíte. Vyšší stupně obtížnosti hra nenabízí.

Polaris Sector je příjemná 4X sci-fi strategie, která neurazí, ale do čela žánru se rozhodně nedostane. Zabaví sice na několik desítek hodin, vzhledem k automatizaci kolonizace a výzkumu ale není ani kvalitní soubojový systém dostatečným motivátorem pro znovuhratelnost. S největší pravděpodobností se jí ale nepovede vybočit z normálu a překonat legendy žánru.

  
Témata: Polaris Sector
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Dojmy z Polaris Sector. Dokáže se zařadit mezi nejlepší 4X strategie?

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Zachraňte Transylvánii a na Halloween vypusťte ve World of Warships temnotu

26.10.2017 08:04 Rok se s rokem sešel a Dušičky jsou zpět. Halloweenská oslava ve World of Warships opět přichází se…

Hry Češi nejvíce hrají na počítači či notebooku, nejčastěji se věnují hrám…

11.10.2017 16:38 Česká internetová společnost příliš neholduje herním konzolím. Z aktuálního výzkumu Nielsen…

V Marz Rising se postavíte neznámé hrozbě z cizí planety

29.09.2017 14:00 V poslední době je strategických her opravdu málo. Větší studia raději sahají po jiných žánrech,…

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.