reklama

Zaklínač, který nikdy nevyšel

Věděli jste, že se o videoherního Zaklínače pokoušelo jedno polské studio už v devadesátých letech?

Zaklínač 3: Divoký hon

Zaklínač 3: Divoký hon FOTO: CD Projekt RED

Peníze otevírají všechny zámky

Poláci milují Zaklínače, jeho knihy, někteří mají rádi i film a seriál a všichni zase hry. Tituly od dříve maličkého studia působícího jako distributor, z něhož se díky této povedené série stalo jedno z nejznámějších studií na světě. Jenže dlouho před tím než vůbec CD Projekt RED vznikl a začal dělat na jeho videoherní variaci, přišlo jiné studio za Sapkowským s nabídkou spolupráce.

Byl jím Metropolis vedený Adrianem Chmielarzem, vývojářem známým zejména pro své působení v People Can Fly a pracích na Bulletstormu. To založil se svým kamarádem ze školních lavic a jakožto velcí fanoušci nejpopulárnější polské fantasy série začali pomýšlet na to, jak by mohli získat práva na jejich vysněnou hru.

Velice nápomocná mu byla tehdejší setkání s populárními autory, kde svého idola v devadesátých letech potkal. Svoje konexe využil, sedl ke stolu a napsal dopis, v němž se mu svěřil s jeho úmysly. „Prostě jsem mu napsal dopis a řekl jsem mu, co chceme udělat. On s tím souhlasil," vyprávěl Chmielarz v rozhovoru pro Eurogamer.

O tom, kolik Andrzeji Sapkowskému přesně zaplatil, nechtěl mluvit. Podle něj to ale byly velké peníze - na tu dobu. Jeden ze spoluzakladatelů si nejspíše myslel, že spolu s koupí práv budou moci některé věci prokonzultovat se samotným spisovatelem. Po několika nezodpovězených emailech pokusy o kontakt vzdali.

„V té době se vůbec o hry nezajímal. V té době si asi myslel, že hry nezajímají ani nikoho jiného, pro něj to tak byly jen peníze navíc, které nemohly poškodit jeho pověst ani knížky. A mě osobně to nevadí, neviním ho za to. Podle mě je to docela chytré," pokračoval Chmielarz.

Vlastní vize

Dnes už si Zaklínače spojujeme jen s úžasným světem a RPG hraním, "devadesátkový" počin ale měl brnkat na notu hráčům akčních adventur. Jedno však měly mít tituly společné - cílení na dospělé publikum.

„Chtěli jsme vytvořit 3D akční adventuru pro dospělé publikum. Vím, že to dnes zní jako klišé, ale před dvaceti lety tohle nebylo obvyklé. Věci jako morální volby, těžká rozhodování nebo jen temnější děj prostě tehdy nebyly moc na místě. Ale byl to náš cíl, nechtěli jsme udělat ostudu. Kvalita naší předlohy byla prostě moc velká."

Ač nemělo jít o čistokrevné RPG, jisté prvky z tohoto žánru se ve hře měly objevit. Zaklínač totiž nabízel určité schopnosti, které bylo možné vylepšovat. Za plnění úkolů či zabíjení jste dostávali body zkušeností..

V titulu se měly taktéž objevit morální rozhodnutí, kdovíjaký dopad na děj mít neměly. Hra se totiž pevně držela nalajnovaného příběhu: „Hra sledovala lineární děj, ale vedle toho jste mohli činit i nějaká rozhodnutí. V malém množství."

Příliš velké sousto

První herní Zaklínač ale nedošel moc daleko. Tvůrcům se podařilo podepsat smlouvu s vydavatelem, vydat několik screenshotů a dokončit první úroveň. Další pokračování vývoje už bohužel verze od Metropolis nenapsala. Hra sice nikdy nebyla formálně zrušena, ale malé polské studio už se k ní nikdy nevrátilo.

Žezlo tedy po několika letech převzal CD Projekt RED, kterému se podařilo s nejznámější polskou fantasy ságou prorazit ve světě. Ale to už je jiný příběh...

  
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Zaklínač, který nikdy nevyšel

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Zachraňte Transylvánii a na Halloween vypusťte ve World of Warships temnotu

26.10.2017 08:04 Rok se s rokem sešel a Dušičky jsou zpět. Halloweenská oslava ve World of Warships opět přichází se…

Hry Češi nejvíce hrají na počítači či notebooku, nejčastěji se věnují hrám…

11.10.2017 16:38 Česká internetová společnost příliš neholduje herním konzolím. Z aktuálního výzkumu Nielsen…

V Marz Rising se postavíte neznámé hrozbě z cizí planety

29.09.2017 14:00 V poslední době je strategických her opravdu málo. Větší studia raději sahají po jiných žánrech,…

Související:

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.