reklama

Wolfenstein 3D: Trnitá cesta mezi legendy

Vývojáři se v devadesátých letech museli vypořádat s řadou problémů, i tak dokázali vytvořit jednu z nejpamátnějších her všech dob.

Wolfenstein 3D

Wolfenstein 3D FOTO: YoutTube

Po vydání čistě 2D her se Wolfenstein přesunul z rukou původních Muse Software k tvůrcům legendární střílečky DOOM - id Software. K vývoji první 3D střílečky z této série ale vedla dlouhá cesta.

Na začátku 90. let začal John Carmac experimentovat s 3D grafikou. Bylo to ale obtížné, protože tehdejší počítače byly hodně limitovány tehdejším hardwarem a on tak musel přijít na způsob, jak zprovoznit podobnou akční hru na PC. A po měsících našel kompromis. Zdi vytvořil pouze z plochých mřížek a s mantinely tehdejších strojů si poradil za pomoci ray castingu (vypočítává se pouze oblast, kterou hráč zobrazuje).

Carmac tedy vytvořil nový engine, který počítal s 3D světem a nepřáteli ve 2D. Tým ho použil už v roce 1991 ve hře Hovertank 3D. Zkušenosti nabyté tvorbou tohoto titulu pak bohatě zúročili v legendárním Wolfenstein 3D.

Po dokončení druhého dílu Commander Keen svolal tým sezení, kde se mělo rozhodnout, na jaké hře budou pracovat nyní. Designér Tom Hall chtěl dokončit trilogii a přinést fanouškům třetí Commander Keen, jenže John Carmac už se během několika měsíců stihl přeorientovat z 2D grafiky na 3D. Hall tedy navrhl další možnost, sci-fi projekt. Ostatní ho s tím doslova odpálkovali a chvíli na to přišli na zajímavou myšlenku - vytvořit 3D remake původního Castle Wolfenstein z roku 1981.

Banda vývojářů okamžitě zpozorněla. Romeo, Hall a John Carmac totiž nesli ve svých hlavách vzpomínky na tento stařičký titul a předělání této hry do jejich 3D enginu byl skvělý nápad. Každý totiž chtěl vytvořit zajímavou a rychlou akční hru s prvky okrádání mrtvých nepřátel. Jenže už na samém počátku narazili na problém.

Id Software měli za to, že kvůli autorským právům nemohou použít název Wolfenstein 3D. Přišli tak s několika náhradními názvy, ale změna nebyla potřebná. Muse Software totiž v roce 1987 zkrachovali a značku tak mohli noví tvůrci používat. Navíc dostali i peněžní podporu od Scotta Miller v podobě 100 tisíc dolarů, vývoj se tak mohl rozjet na plné obrátky.

Romeo a Hall se ujali hratelnosti a částečně vzhledu. Romeo měl několik šílených nápadů v podobě rozstřílení bunkru plného vojáků SS a samotného Hitlera, Hall zase zapracoval na vzezření předmětů. Plné ruce práce měl i John Carmac, jenž obohatil svůj engine o některé nové prvky (otvírání dveří, dekorace) a zaměřil se také na plynulý chod titulu ve vyšším rozlišení.

S blížícím se koncem vydání ještě tvůrci přidali další grafické efekty. Brutálnost měli podtrhnout krvavé stěny, mrtvoly nebo kostlivci. Úvodní obrazovku podkreslili nacistickou hymnou a na samém konci ještě titul obohatili o cheaty.

Wolfenstein 3D zaznamenal obrovský úspěch. Podle časopisu PC Zone se stal nejlépe prodávající sharewarovou hrou roku (1992) a její prodeje se vyšplhaly na více než sto tisíc kopií. Přídavek vydaný ještě v témže roce zaznamenal podobná čísla. Dnes patří hra po boku s DOOMem mezi největší herní legendy.

 
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Wolfenstein 3D: Trnitá cesta mezi legendy

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Za málo peněz hodně muziky? Sáhněte po nových bundlech plných zajímavých…

20.09.2017 15:20 Humble Bundle a Bundle Stars si připravili další zajímavé akce, díky nimž můžete získat pořádný…

Nový král RPG žánru? Divinity: Original Sin II aspiruje na nejlepší hru…

18.09.2017 17:12 Třetí Zaklínač sice stále zůstává nedostižen, Divinity: Original Sin II mu však dokonale konkuruje.…

PlayerUnknown's Battlegrounds překonal další rekord

18.09.2017 15:27 PUBG si uzmul další rekord a definitivně sesadil z trůnu dosud kralující DOTU 2.

Jak se změnila umělá inteligence v posledních ročnících NHL?

17.09.2017 15:24 Aktualizováno Na světě jsou jen dvě jistoty - smrt a každý podzim nový ročník NHL. Je to pořád stejná písnička,…

Související:

Nejčtenější články

  1. Nový král RPG žánru? Divinity: Original Sin II aspiruje na nejlepší hru roku

  2. Otevřená beta Call of Duty? WWII odstartuje už v září

  3. Za málo peněz hodně muziky? Sáhněte po nových bundlech plných zajímavých her

  4. PlayerUnknown's Battlegrounds překonal další rekord

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.