reklama

Pravda o Modré velrybě je úplně jinde. Aneb, jak dělat úspěšný marketing

Když lži ruských medií znepokojí celou Evropu.

Blue Whale

Blue Whale FOTO: Whale and Dolphin Conservation

Poslední dobou můžeme na internetu, ale i v televizi a jiných mediích slyšet o takzvané "modré velrybě". Bohužel, často se stává, že media zveřejňují neověřené informace a lidem se tak do rukou dostávají lži. Je pak pochopitelné, že ty mezi společností vyvolávají až paniku.

Zprávy o modré velrybě pocházejí z Ruska a dalších rusky mluvících zemí. Jedná se o hru, kde většinou mladí lidé plní každý den dané úkoly, jejichž splnění oznamují takzvaným "kurátorům". Úkoly jsou převážně destruktivního typu (vyřež si na ruku velrybu, píchej se do ruky..) a padesátý den jsou zakončené jednoduchou akcí - skoč z vysoké budovy, vem si život. Už teď to zní děsivě, že ano? Co kdybychom vám teď řekli, že v Rusku kvůli této hře zemřelo již 130 mladých lidí. 

img-responsive

Modrá velryba | foto: The Siberian Times

Přesně takhle informoval ruský zpravodajský portál "Novaja Gazeta". To vystrašilo i západní media a ta o modré velrybě začala informovat. Jenže, dalo se těmto neověřeným zprávám věřit? Zanedlouho přišla policie, která celé toto dění prověřovala, se zprávou, že s takzvanou modrou velrybou nebyl spojen ani jeden případ úmrtí. Za většinu mohly konflikty v rodině, ve škole, nebo třeba ze strachu z násilí. Modrá velryba za to ale nemohla (zdroj). To už však bylo pozdě, mylné informace tou dobou byly již všude ve světě.

Modrá velryba má svůj původ na ruské sociální síti Vkontakte, kde funguje jako komunita lidí. Podle jejího majitele (který je touto dobou již ve vězení) skupina určitě neměla za cíl nabádat mladé lidi k sebevraždě, nebo sebepoškozování. Měla fungovat jako marketingový nástroj a přilákat tak lidi na jeho skupinu. Pouze marketingový tah.

Dalším příkladem smrti mladých rusů je sebevražda Veroniky Volkové (16) a Julie Konstantinové (15). Zde se také nepotvrdilo, že by hra na jejich sebevraždě nějaký podíl měla. Je však možné, že jejich komunikace s ostatními členy této komunity na jejich sebevraždu měla vliv.

img-responsive

Jedna z údajných obětí Modré velryby | foto: The Siberian Times

Jak již psala media, jsou zde případy i v dalších zemích světa. Například v Lotyšsku, nebo také na Slovensku. Zde opět platí to, že chování obětí bylo spojeno s dalšími problémy a "hra" je tak jenom akcelerovala. V Rusku to jsou hlavně těžké životní podmínky, co nutí děti k sebevraždám.

Je se tedy čeho bát? Určitě není nutné vyvolávat paniku, ale brát vše s rozvahou. Hra se teď mezi mladými šíří hlavně z důvodu, že je mediálně slavná a všude se o ní mluví. Je to teď spíš takový internetový "meme". Šíří se kvůli vysoké viralitě jeho obsahu. Kult hromadných sebevražd bezpochyby pozornost upoutá. Sama o sobě modrá velryba však nic nezpůsobuje, žádní oficiální "kurátoři" nejsou a hra se tak neprovozuje. Pokud však má osoba nějaké psychické problémy, tahle hra, popřípadě její komunita ji rozhodně nepomůže. A ano, může vést až k sebevraždě. Všechny hlavní skupiny již byly zablokovány a ty nově vzniklé to pravděpodobně čeká taky. Je dobré informovat své děti, nebo známé o tom, že se jednalo pouze o marketingový tah a "hra" tak doopravdy nefunguje. 

Největší nebezpečí není hra samotná, ale to, jak se popularizuje a vlastně i media, na kterých se vyskytuje. Nepodlehněte fámám, neberte tuto "hru" a problém kolem ní tak vážně, ale rozhodně ani na lehkou váhu. Ke všemu je nutné přistupovat se zdravou skepsí rozumného člověka.

Vstoupit do diskuze (0 komentářů)

Diskuze: Pravda o Modré velrybě je úplně jinde. Aneb, jak dělat úspěšný marketing

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Nejčtenější články

  1. Česko má první profesionální hráče počítačových her

  2. Mafia 3 dostala demo a první příběhové DLC

reklama

Gamifique.cz je český herní web, který se zaměřuje na hry pro PC, PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, Wii U, 3DS, Android, iPhone a iPad. Internetový herní portál Gamifique.cz je určen všem hráčům a čtenářům se zájmem o recenze, novinky, preview, videorecenze i podcasty. Gamifique.cz také poskytuje rozsáhlou databázi her a pravidelně sleduje největší novinky na herním trhu, například série Dragon Age, World of Warcraft, Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, FIFA, Counter-Strike, Zaklínač, League of Legends, DOTA a další.